kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۹۸۲۳
تاریخ انتشار : ۱۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۱:۴۷

اخبار ویژه

 
 
بایدن درباره ایران حرفی برای گفتن به کنگره نداشت
مقاومت موفقیت‌آمیز ملت ایران در برابر فشار‌های آمریکا و شکست کامل پروژه آشوب موجب شد جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا در سخنرانی سالانه کنگره، هیچ اشاره‌ای به موضوعات مرتبط با ایران نکند.
گرفتاری‌های پرحجم و متنوع دولت آمریکا در کنار این که آمریکا درباره شکست فشار حداکثری و آشوب‌افکنی هیچ حرفی برای گفتن ندارد، علت حذف موضوع ایران از محورهای سخنرانی بایدن عنوان شده است. این موضوع برای رسانه‌های ضدانقلاب آن‌قدر مهم بود که رادیو فردا ارگان رسانه‌ای سازمان سیا، گزارشی با عنوان «سخنرانی سالانه رئیس‌جمهور آمریکا، بدون هیچ اشاره‌ای به اعتراض‌های ایران» منتشر کرد.
جو بایدن، در سخنرانی سالانه‌ معروف به «وضعیت کشور»، بر نقش رهبری خود در ایجاد ائتلاف جهانی در برابر روسیه تاکید کرد و با اشاره به موضوع بالن‌های چینی، قول داد از آمریکا محافظت کند.
بایدن گفت: من متعهد هستم که با چین کار کنم، جایی که بتوانیم منافع آمریکا را پیش ببریم و به نفع جهان باشیم. اما اشتباه نکنید: همان‌طور که هفته گذشته به وضوح بیان کردیم، اگر چین حاکمیت ما را تهدید کند، برای محافظت از کشورمان اقدام خواهیم کرد.
او به چالش روابط با چین پرداخت و گفت: قبل از اینکه من به قدرت برسم، داستان درباره این بود که چگونه جمهوری خلق چین در حال افزایش قدرت خود و آمریکا در حال زوال در جهان است. اما شکل ماجرا دیگر تغییر کرده است. ما در حال سرمایه‌گذاری برای قوی کردن آمریکا هستیم. سرمایه‌گذاری در نوآوری و در صنایعی که آینده را رقم خواهند زد، صنایعی که دولت چین قصد دارد بر آنها تسلط یابد.
بایدن همچنین درباره جنگ اوکراین گفت: حمله مرگبار روسیه، تداعی‌کننده تصاویری از مرگ و ویرانی بود که اروپا در جنگ جهانی دوم متحمل شد... تهاجم پوتین آزمونی برای اعصار بوده است. آزمونی برای آمریکا، آزمونی برای دنیا. آیا ما از ابتدایی‌‌ترین اصول دفاع می‌کنیم؟ آیا ما از حق حاکمیت دفاع خواهیم کرد؟ آیا ما از حق مردم برای زندگی آزاد از استبداد دفاع خواهیم کرد؟ آیا ما از دموکراسی دفاع خواهیم کرد؟ ما در مقابل تجاوزات پوتین ایستادیم. ما در کنار مردم اوکراین ایستادیم.
سخنرانی سالانه بایدن به فاصله سه ماه پس از پیروزی جمهوری‌خواهان در انتخابات مجلس نمایندگان ایالات متحده انجام می‌شود، انتخاباتی که به تسلط دموکرات‌ها بر کنگره پایان داد تا این حزب اکنون تنها اکثریت مجلس سنا را در اختیار داشته باشد.
وبسایت صدای آمریکا هم در گزارشی از سخنان بایدن نوشت: اقتصاد و اقدامات دولت آمریکا به منظور کنترل مشکلات اقتصادی ناشی از بحران‌های جهانی محور اصلی سخنان جو بایدن را به خود اختصاص داد. او که برای اولین‌بار در کنگره تازه سخنرانی سالانه خود را ارائه می‌کرد خطاب به اعضای جمهوری‌خواه کنگره گفت: «اگر ما در کنگره قبلی توانستیم با هم کار کنیم، دلیلی ندارد که در این کنگره جدید نتوانیم با هم کار کنیم. دعوا به صرف دعوا، قدرت به صرف قدرت، و مجادله به صرف مجادله، ما را به هیچ جا نمی‌رساند.
گزارش خبرگزاری‌ها حاکی است با وجود این که بایدن از بهبود شرایط اقتصادی در آمریکا سخن گفت، در عین حال، در بخش دیگری از سخنرانی‌اش اذعان کرد: هر روز، 17 نظامی سابق آمریکایی به علت مشکلات، خودکشی می‌کنند. باید برای اشتغالزایی برای نظامیان سابق اقدام کنیم. هیچ‌کس نباید در آمریکا بی‌خانمان باشد این مسئله به‌ویژه درباره نظامیان سابق مصداق دارد که برای کشور خدمت کرده‌اند. هر روز 25 نظامی سابق را به علت خودکشی از دست می‌دادیم. حالا هر روز 17 نظامی سابق را به علت خودکشی از دست می‌دهیم. هر روز هفده نظامی سابق خودکشی می‌کنند که این رقم بیش از تعداد همه کشته‌هایی است که در جنگ‌ها (ی جاری آمریکا) کشته می‌شوند. سازمان رسیدگی به امور نظامیان سابق هرکاری که می‌تواند انجام می‌دهد ازجمله بررسی وضعیت سلامت روانی این افراد.
به گزارش رسانه‌ها، بایدن در حالی در سخنرانی سالانه خود حتی یک‌بار هم به ایران و اغتشاشات ناکام اشاره نکرد، که در دو دهه گذشته تقریبا همه رؤسای‌جمهور و از جمله خود بایدن در نطق سالیانه بارها نام ایران را برده بودند.
 
16 نفتکش ایرانی نفت روسیه را هم صادر می‌کنند
نشریه انگلیسی فایننشال‌تایمز در گزارشی تاکید کرد نفتکش‌های ایران فراتر از دور زدن تحریم‌های نفتی این کشور، در حال تجارت با نفت روسیه هم هستند.
این روزنامه با «ناوگان اشباح توصیف کردن» ناوگان ایران که تحریم‌های آمریکا را دور می‌زنند، نوشت: آمریکا از میانه دوره ریاست جمهوری ترامپ از برجام خارج شد و تحریم‌های جدیدی علیه جمهوری اسلامی اعمال کرد که فروش نفت ایران را با مشکل مواجه کرد. از آن زمان چندین گزارش درباره حمل مخفیانه نفت توسط جمهوری اسلامی منتشر شد و برخی از رسانه‌ها برای این نفتکش‌ها لقب «ناوگان اشباح» را استفاده کردند. صادرات نفت ایران در چهارسال اخیر کاهش شدیدی داشت اما چندی پیش شرکت‌ ردیابی نفتکش‌ها، اعلام کرد صادرات نفت ایران با وجود تحریم‌های ایالات متحده در دو ماه آخر سال ۲۰۲۲ به بالا‌ترین حد خود در سه سال گذشته رسید و سال ۲۰۲۳ را با فروش بالاتر به چین و ونزوئلا آغاز کرد. به نوشته فایننشال تایمز در ماه گذشته میلادی 9 میلیون بشکه نفت روسیه با 16 نفتکش «ناوگان ارواح» ایرانی جابه‌جا شده و تجارت پررونق برای نفتکش‌های ایران بوده است. «ناوگان اشباح» ایران، از زمانی که محدودیت‌های تحریمی غرب بر فروش نفت روسیه در دسامبر گذشته تشدید شد و کرملین به اجرای تکنیک‌های ایران برای دور زدن تحریم‌ها روی آورد، به حمل نفت روسیه علاقه نشان می‌دهند. حداقل 16 کشتی که بخشی از شبکه «ناوگان ارواح» هستند که به ایران اجازه می‌دهد تحریم‌های ایالات متحده را دور بزند، در 2 ماه گذشته شروع به حمل نفت خام روسیه کرده‌اند. قبل از افزایش این موج 2ماهه جدید، تنها 9 نفتکش ایرانی در طول 9 ماه از آغاز جنگ اوکراین در فوریه 2022‌، در این مسیر مشغول بوده‌اند که حالا تعداد آنها به 16 نفتکش رسیده است. دلالان و تحلیلگران کشتی گفتند که روسیه مالکان و اپراتورهای نفتکش را با نرخ‌های ممتاز جذب می‌کند، زیرا به‌دنبال حفظ منبع اصلی درآمدهای صادراتی خود در برابر تحریم‌های غرب مانند تعیین سقف قیمت برای نفت روسیه از سوی گروه هفت کشور صنعتی و اتحادیه اروپاست. 
ایران در ماه‌های اخیر توانسته صادرات نفت خام خود را حفظ یا حتی افزایش دهد. تهران در زمینه سیاست نفتی با مسکو از طریق گروه اوپک‌پلاس همکاری می‌کند.
این رقابت بر سر کشتی‌ها می‌تواند منبع احتمالی تنش هم باشد، با این حال «متیو رایت» تحلیلگر شرکت «کپلر» گفت: «به نظر می‌رسد افزایش تعداد کشتی‌ها در ناوگان ارواح متعلق به نهادهای مخفی فراساحلی، که امکان فرار از تحریم‌ها را فراهم می‌کند، به جلوگیری از بسیاری از مشکلات کمک کرده است.»  پس از اعمال ممنوعیت واردات نفت خام روسیه از طریق دریا به اتحادیه اروپا در تاریخ 5 دسامبر، روسیه مجبور شده بود مقدار زیادی از نفت خام خود را به مقصد بنادر آسیایی تغییر دهد و اکنون احتمالا نیاز به ارسال گازوئیل و سایر سوخت‌ها هم به مسافت‌های طولانی‌تر دارد.
مالکان و اپراتورهای کشتی برای فروش نفت روسیه سود بیشتر و دردسر کمتری دارند چون فقط کافی است که اسنادی ارائه دهند که نفت روسیه را زیر سقف قیمت تعیین‌شده فروخته‌اند، و در این صورت هیچ تحریمی مشمول آنها نمی‌شود. 
یکی از دلالان بازار نفت گفت در حالی که تعداد انگشت‌شماری از اپراتورهای نفتکش بزرگ همچنان از تجارت نفت روسیه اجتناب می‌کنند، مانند شرکت‌های بزرگ نفتی غرب و اپراتورهای کشتی ایالات متحده، اما بسیاری دیگر با توجه به نرخ‌های پیشنهادی و آزادی عمل در قوانین، مایل به مشارکت هستند. اکنون همه مجرمند. مرز بین بازار خاکستری و بازار نفتکش‌های معمولی در سال گذشته قطعا مبهم‌تر شده است. «کلر جونگمن» رئیس ستاد لابی «متحد علیه ایران هسته‌ای» در این باره گفت: «مالکیت پشت [ناوگان ارواح]» اغلب بسیار مبهم هستند و از طریق شرکت‌های پوششی متعددی که دائما برای جلوگیری از تحریم‌ها در حال تغییر هستند، پنهان می‌شوند.»
 
آقای انصاری! واقعیات را تحریف نکنید
عضو مرکزیت مجمع روحانیون و معاون حقوقی و پارلمانی رئیس‌جمهور در دولت روحانی گفت: یک عده که به نظرم اکثریت هستند، در زندگی و معیشت‌شان واقعاً دچار مشکل شدند و احساس می‌کنند که ایران قرار نبود این‌گونه اداره شود. اگر ما طبق آرمان‌های امام و شهدا و انقلاب اسلامی پیش رفته بودیم، امروز ایران باید کشور اول اقتصادی، فناوری، زندگی، آبادانی، پیشرفت و علم می‌بود.
مجید انصاری در برنامه «حضور» گفت: متأسفانه ما امروز به‌جای اینکه سرمایه عظیم جوانان کشور را نعمت ببینیم، یک عده آنها را مزاحم خود تلقی کردند. اینکه جوان ما امروز اعتراض به حقی دارد، اما خیلی راحت ما به او اغتشاشگر و برانداز و خرابکار بگوییم و هزار وصله بچسبانیم، درست نیست.
انصاری گفت: در یک حرکت اجتماعی بزرگی که در کشور رخ داد، ممکن است چهار نفر هم واقعاً تحریک‌شده دشمن باشند، مشکل شخصی یا سیاسی داشته باشند و عامل دشمن باشند اما یک ملت را نمی‌توان به اغتشاشگر بودن یا اینکه دنبال تجزیه هستند، متهم کرد.
وی گفت: من مطمئنم اگر شهید سلیمانی زنده بود، توسط همین تندروهای انقلابی‌نما به یک فرد واداده و بی‌بصیرت متهم می‌شد. کمااینکه بعد از اینکه ایشان در مورد مسائل سیاسی و مسئله حجاب و جوانان و دختران صحبت کرده بودند، این آقایان در محافل خصوصی‌شان شروع کرده بودند علیه ایشان صحبت کردن.
وی بیان داشت: البته من این نکته را هم عرض کنم که بعید می‌دانم چیزی که اینها می‌گویند از روی اعتقاد باشد. من احتمال می‌دهم که خدایی نکرده یک جریان نفوذی در کشور شکل گرفته باشد که جوان‌ها را از دین، از روحانیت، از نظام، از امام و رهبری متنفر کند و به جوانان بگوید که اگر بخواهید زندگی کنید باید کلا از اینها فاصله بگیرید و به راه دیگری بروید.
وی درخصوص اغتشاشات چند ماه قبل کشور بیان داشت: این حوادثی که در کشور اتفاق افتاد و اعتراضاتی که صورت گرفت، روز اول گفتند باید صف معترضین را از اغتشاشگران جدا کنیم. سلمنا. اما این فقط یک طرف قضیه است. بعد فقط بگیرید و ببندید و محاکمه و اعدام کنید. خب اعتراض در کشور وجود دارد اما ساحت‌های آن متفاوت است. انصاری ادامه داد: یک عده که به نظرم اکثریت هستند، در زندگی و معیشت‌شان واقعاً دچار مشکل شدند و احساس می‌کنند که ایران قرار نبود این‌گونه اداره شود. انقلاب قرار بود ایران را یک کشور نمونه معرفی کند. اگر ما طبق آرمان‌های امام و شهدا و انقلاب اسلامی پیش رفته بودیم، امروز ایران باید کشور اول اقتصادی، فناوری، زندگی، آبادانی، پیشرفت و علم می‌بود که در این ساحت‌ها در دنیا بدرخشد و از منظر این پیشرفت‌ها الهام‌بخش باشد.
 انصاری بیان داشت: بنده در دور اول انتخابات مجلس که حدود ۲۶ سالگی کاندیدا شدیم و رقابت کردیم، بسیاری از افرادی که از شهرستان‌ها حضور داشتند، از گروه‌های مختلف سیاسی و عقیدتی بودند اما معدل انتخاب مردم در مجلس اول شد اکثریت قاطعی که در خط امام بود و در همان مجلس اول هم تکثر عجیبی بود. ولی بعد از آن یک عده‌ای به نیابت از مردم دست به انتخاب‌گری زدند و قیم‌مآبانه وارد صحنه شدند. 
عضو مجمع روحانیون مبارز، «میزان رأی ملت است» را شاه‌بیت اندیشه سیاسی حضرت امام(ره) دانست و تأکید کرد: شورای نگهبان باید این اندیشه را به رسمیت بشناسد و ببینند ملت چه می‌خواهند. ما کارگزاران ملت هستیم. مردم ولی‌نعمت هستند و ما نوکر مردم هستیم. ارباب شده‌ایم و مردم شده‌اند رعیت. باید جای‌مان را عوض کنیم. به اراده مردم و خواست آنان احترام بگذاریم؛ کشور را با یکصدا نمی‌شود اداره کرد. تکثر را به رسمیت بشناسیم و در اداره کشور عقل، دانش و تجربه را به‌کار بگیریم.
اظهارات آقای مجید انصاری از جهات متعدد مخدوش است. نخست اینکه او علت واقعی مشکلات معیشتی را نه به جریان اشرافیت غربگرا بلکه به عملکرد جریان انقلابی نسبت می‌دهد و حال آنکه اغلب شاخص‌های اقتصادی در هشت ساله دولت متبوع آقای انصاری، به جای رشد و پیشرفت، گرفتار عقبگرد و افول شد.
نکته دوم این است که او، اقلیت معدود اغتشاشگر را با مردم دارای گلایه و نارضایتی خلط می‌کند و حال آنکه اکثریت قاطع مردم با وجود همه گلایه‌ها، با اغتشاشگران و عقبه خارجی آنها مرزبندی کردند و به همین دلیل هم نقشه پیچیده دشمن شکست خورد؛ برخلاف برخی سیاسی‌کاران شبه‌اصلاح‌طلب که همانند فتنه 88، در نقشه آشوب‌افکنی دشمن ایفای نقش کردند.
ثالثا، استناد عضو مجمع روحانیون به آرمان‌های امام و شهدا، برخلاف عملکرد «مجمع» و دیگر گروه‌های تجدیدنظرطلب مدعی اصلاح‌طلبی است. هرقدر امام و شهدا به سیره اهل‌بیت‌(ع)، ساده‌زیستی، مبارزه با اشرافیگری و التقاط و غربگرایی و انحراف و تحریف، اهتمام داشتند، طیف غالب در جریان اصلاحات درست برعکس آن سیره الهی عمل کرده و به همین دلیل، دشمنان انقلاب را به حمایت، گرداگرد خود جمع کردند و کشور بیشترین ضربه را از همین ناحیه خورد.
چهارم؛ جریان نفوذ حقیقی، همان جریانی است که دولت‌های مدعی اصلاحات و اعتدال را در چاه ویل غربگرایی، زاویه گرفتن از اصول انقلاب، بازیگری در فتنه و تنگ کردن عرصه بر نیروهای فداکار انقلابی انداخت.
پنجم؛ قطعا براساس کلام حضرت امام(ره)، میزان رای ملت است، اما بر همین مبنا، برخی سران مجمع روحانیون و امثال خاتمی و موسوی، به خاطر شورش علیه رای مردم (جمهوریت) و اسلامیت در انتخابات سال 88 و سپس نقش‌آفرینی در تحریم‌های دشمن، متهم و محکوم هستند.
ششم؛ آقای مجید انصاری و دوستان وی در جبهه اصلاحات در انتخابات مجلس یازدهم به‌جای یک فهرست دارای سه فهرست بودند که خود وی، نفر اول و مشترک لیست‌ها بود اما با این وجود، در اثر نارضایتی شدید مردم از عملکرد دولت روحانی، بیشتر از 67 هزار رای در تهران کسب نکرد. و پس از آن، عارف و موسوی‌لاری هم به اعتراض، از ریاست شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان استفا دادند و شورا فرو پاشید.
هفتم؛ درباره استناد آقای انصاری به شهید سلیمانی، باید مواضع عقده‌گشایان برخی هم‌طیفان وی علیه شهید سلیمانی و منطق مقاومت را یادآور شد و اینکه شهید سلیمانی در مقاطع مختلف با انتقاد از برخی مواضع دولتمردان غربگرا و هم‌طیفان آنها درباره برجام و ترویج خوش‌بینی نسبت به دشمن گفت:
- «برای دشمن، این برجام، سه‌ضلعی است نه یک ضلعی. اوباما فکر می‌‌کرد به مرور زمان به دو ضلع دیگر می‌‌رسد، اما آدم عجولی که آمده، اصرار دارد به سرعت برسد و تصورش این بود که می‌‌رسد. اینکه اصرار می‌‌کنند بر برجام2 در منطقه، برای این است که می‌ خواهند این تحرکی را که از ایران اسلامی به جهان اسلام روح و جان داده، بخشکانند. اگر العیاذبالله ما رفتیم و در برجام2 شرکت کردیم، به همین تمام می‌شود؟ نه، برجام اصلی در داخل ایران است. تلاش آنها به اینجا منتهی نخواهد شد و برجام سه هم خواهند داشت، چون معتقدند چشمه باید خشکانده شود و این چشمه، ایران است.»
- «در خط مقدم جنگ با دشمن، نباید دو صدا بلند شود و کسانی بگویند دشمن نیست، دوست است. خوارج، محصول ترویج همین نگاه بودند. اگر صاحب‌منصبانی آدرس غلط دادند و در جامعه دوصدایی دشمن درست کردند، مرتکب خیانت شده‌‌اند. کوچه دادن به دشمن، بد‌ترین نوع خیانت است. ترویج فهم غلط از دشمن، حساسیت جامعه را از بین بردن و در درون آن تفرقه درست کردن، خیانت است».