kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۹۸۱۶
تاریخ انتشار : ۱۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۱:۲۹

بایدن درباره ایران حرفی برای گفتن به کنگره نداشت(خبر ویژه)

مقاومت موفقیت‌آمیز ملت ایران در برابر فشار‌های آمریکا و شکست کامل پروژه آشوب موجب شد جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا در سخنرانی سالانه کنگره، هیچ اشاره‌ای به موضوعات مرتبط با ایران نکند.
 
 
 
گرفتاری‌های پرحجم و متنوع دولت آمریکا در کنار این که آمریکا درباره شکست فشار حداکثری و آشوب‌افکنی هیچ حرفی برای گفتن ندارد، علت حذف موضوع ایران از محورهای سخنرانی بایدن عنوان شده است. این موضوع برای رسانه‌های ضدانقلاب آن‌قدر مهم بود که رادیو فردا ارگان رسانه‌ای سازمان سیا، گزارشی با عنوان «سخنرانی سالانه رئیس‌جمهور آمریکا، بدون هیچ اشاره‌ای به اعتراض‌های ایران» منتشر کرد.
جو بایدن، در سخنرانی سالانه‌ معروف به «وضعیت کشور»، بر نقش رهبری خود در ایجاد ائتلاف جهانی در برابر روسیه تاکید کرد و با اشاره به موضوع بالن‌های چینی، قول داد از آمریکا محافظت کند.
بایدن گفت: من متعهد هستم که با چین کار کنم، جایی که بتوانیم منافع آمریکا را پیش ببریم و به نفع جهان باشیم. اما اشتباه نکنید: همان‌طور که هفته گذشته به وضوح بیان کردیم، اگر چین حاکمیت ما را تهدید کند، برای محافظت از کشورمان اقدام خواهیم کرد.
او به چالش روابط با چین پرداخت و گفت: قبل از اینکه من به قدرت برسم، داستان درباره این بود که چگونه جمهوری خلق چین در حال افزایش قدرت خود و آمریکا در حال زوال در جهان است. اما شکل ماجرا دیگر تغییر کرده است. ما در حال سرمایه‌گذاری برای قوی کردن آمریکا هستیم. سرمایه‌گذاری در نوآوری و در صنایعی که آینده را رقم خواهند زد، صنایعی که دولت چین قصد دارد بر آنها تسلط یابد.
بایدن همچنین درباره جنگ اوکراین گفت: حمله مرگبار روسیه، تداعی‌کننده تصاویری از مرگ و ویرانی بود که اروپا در جنگ جهانی دوم متحمل شد... تهاجم پوتین آزمونی برای اعصار بوده است. آزمونی برای آمریکا، آزمونی برای دنیا. آیا ما از ابتدایی‌‌ترین اصول دفاع می‌کنیم؟ آیا ما از حق حاکمیت دفاع خواهیم کرد؟ آیا ما از حق مردم برای زندگی آزاد از استبداد دفاع خواهیم کرد؟ آیا ما از دموکراسی دفاع خواهیم کرد؟ ما در مقابل تجاوزات پوتین ایستادیم. ما در کنار مردم اوکراین ایستادیم.
سخنرانی سالانه بایدن به فاصله سه ماه پس از پیروزی جمهوری‌خواهان در انتخابات مجلس نمایندگان ایالات متحده انجام می‌شود، انتخاباتی که به تسلط دموکرات‌ها بر کنگره پایان داد تا این حزب اکنون تنها اکثریت مجلس سنا را در اختیار داشته باشد.
وبسایت صدای آمریکا هم در گزارشی از سخنان بایدن نوشت: اقتصاد و اقدامات دولت آمریکا به منظور کنترل مشکلات اقتصادی ناشی از بحران‌های جهانی محور اصلی سخنان جو بایدن را به خود اختصاص داد. او که برای اولین‌بار در کنگره تازه سخنرانی سالانه خود را ارائه می‌کرد خطاب به اعضای جمهوری‌خواه کنگره گفت: «اگر ما در کنگره قبلی توانستیم با هم کار کنیم، دلیلی ندارد که در این کنگره جدید نتوانیم با هم کار کنیم. دعوا به صرف دعوا، قدرت به صرف قدرت، و مجادله به صرف مجادله، ما را به هیچ جا نمی‌رساند.
گزارش خبرگزاری‌ها حاکی است با وجود این که بایدن از بهبود شرایط اقتصادی در آمریکا سخن گفت، در عین حال، در بخش دیگری از سخنرانی‌اش اذعان کرد: هر روز، 17 نظامی سابق آمریکایی به علت مشکلات، خودکشی می‌کنند. باید برای اشتغالزایی برای نظامیان سابق اقدام کنیم. هیچ‌کس نباید در آمریکا بی‌خانمان باشد این مسئله به‌ویژه درباره نظامیان سابق مصداق دارد که برای کشور خدمت کرده‌اند. هر روز 25 نظامی سابق را به علت خودکشی از دست می‌دادیم. حالا هر روز 17 نظامی سابق را به علت خودکشی از دست می‌دهیم. هر روز هفده نظامی سابق خودکشی می‌کنند که این رقم بیش از تعداد همه کشته‌هایی است که در جنگ‌ها (ی جاری آمریکا) کشته می‌شوند. سازمان رسیدگی به امور نظامیان سابق هرکاری که می‌تواند انجام می‌دهد ازجمله بررسی وضعیت سلامت روانی این افراد.
به گزارش رسانه‌ها، بایدن در حالی در سخنرانی سالانه خود حتی یک‌بار هم به ایران و اغتشاشات ناکام اشاره نکرد، که در دو دهه گذشته تقریبا همه رؤسای‌جمهور و از جمله خود بایدن در نطق سالیانه بارها نام ایران را برده بودند.