kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۹۸۰۷
تاریخ انتشار : ۱۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۱:۲۸
معاون حقوقی رئیس‌جمهور در پاسخ به کیهان خبر داد

ثبت شکایت علیه رسانه‌های مروج اغتشاشات در مراجع بین‌المللی

معاون حقوقی رئیس‌جمهور از ثبت شکایت علیه رسانه‌های مروج اغتشاشات اخیر در مراجع بین‌المللی و پیگیری حقوقی اقدامات مجرمانه آنها از طریق مراجع بین‌المللی خبر داد. 
 
 
 
 
«محمد دهقان» معاون حقوقی رئیس‌جمهور روز گذشته در حاشیه جلسه هیئت دولت و در پاسخ به سؤال خبرنگار کیهان درباره اقدامات حقوقی این معاونت علیه فعالیت رسانه‌های معاند و ضد انقلاب به‌ویژه در جریان اغتشاشات اخیر گفت: ما در این زمینه پس از اخذ نظرات وکلای داخلی و بین‌المللی خود اقدامات حقوقی لازم را انجام داده‌ایم و پس از جمع‌آوری و بررسی اسناد فعالیت بخشی از رسانه‌هایی که مروج اغتشاشات پاییز امسال بودند و در واقع نقش بازوی تروریستی برخی دولت‌های غربی و عربی را ایفا می‌کردند، علیه این رسانه‌ها در نهاد نظارت بر رسانه‌های تصویری مستقر در انگلیس ثبت شکایت کرده‌ایم.
معاون حقوقی رئیس‌جمهور در ادامه افزود: همچنین اقدامات دیگر رسانه‌های مکتوب مستقر در کشورهای اروپایی در اغتشاشات اخیر را نیز رصد و بررسی کرده‌ایم و در حال بررسی راهکارهای اقدامات موثر علیه این رسانه‌ها در مراجع بین‌المللی هستیم. 
اختصاص ۶۹۵ میلیارد تومان
برای باز‌سازی مناطق زلزله‌زده خوی
در حاشیه برگزاری جلسه روز گذشته هیئت دولت همچنین علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت در جمع خبرنگاران به موضوع امدادرسانی به مردم زلزله‌زده سوریه و ترکیه اشاره کرد و افزود: وزارت خارجه، وزارت بهداشت و درمان و وزارت کشور گزارش‌های خوبی از کمک‌های بشردوستانه‌ای که هلال احمر و سایر مجموعه‌های عمومی و مردمی برای کشورهای زلزله همسایه ارسال کردند را ارائه دادند.
سخنگوی دولت تصریح کرد: این کمک‌ها بیشتر با محوریت درمانی، پزشکی و امداد در جهت شناسایی هرچه سریع‌تر کسانی که زیر آوار مانده‌اند صورت گرفته است.
بهادری جهرمی عنوان کرد: از جمله مصوبات هیئت وزیران، تصویب تخصیص بودجه‌ای به منطقه خوی بود که این تصویب پیرو گزارشی که در جلسه گذشته با حضور استاندار آذربایجان غربی درباره زلزله خوی مورد بحث و بررسی قرار گرفت، انجام شد.
وی با اشاره به اینکه بحث و بررسی‌های کارشناسی درباره این گزارش در مجموعه وزارت کشور و سازمان برنامه و بودجه صورت گرفت، اظهار کرد: امروز در نهایت هیئت وزیران با اختصاص ۶۹۵ میلیارد تومان کمک‌هزینه برای جبران خسارات زلزله موافقت کرد. این مبلغ برای حوزه‌های مختلف از جمله باز‌سازی و ساخت‌وساز مسکن‌های تخریب شده، باز‌سازی اماکن عمومی مثل مدارس یا درمانگاه‌ها و همچنین کمک برای تأمین ارائه تسهیلات بانکی به مردم در نظر گرفته شده است.
سخنگوی دولت ادامه داد: امید است این مبلغ به سرعت در اختیار استان قرار بگیرد. البته پیش از این تنخواهی به استان تعلق گرفته بود. تخصیص مبلغ ۶۹۵ هزار میلیارد تومان برای آن است که بتوانیم خسارات سه زلزله اخیر در این منطقه را به سرعت جبران کنیم.
بخشودگی جرایم بدهکاران بانکی
به شرط پرداخت اصل بدهی از اول اسفند
سیداحسان خاندوزی وزیر اقتصاد نیز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: وزارت اقتصاد با تمام مدیران عامل بانک‌های دولت هماهنک کرد که از اول اسفندماه در صورتی که تمام افراد بدهکاری بانکی و معوقات به بانک‌های دولت داشتند اگر اصل بدهی خود را به شبکه بانکی بپردازند تمام جرایم بانکی آنها بخشوده خواهد شد.
وی خاطرنشان کرد: قبلاً اختیار بخشودگی جرایم را خود هیئت مدیریت بانک‌ها داشتند ولی برای سهولت این اختیار را به شعب بانک‌ها دادیم.
فیبرنوری
به در خانه‌های ۲۰ میلیون خانوار می‌رسد
همچنین «عیسی زارع‌پور» وزیر ارتباطات نیز در جمع خبرنگاران و در پاسخ به سؤال خبرنگار کیهان درباره آخرین وضعیت طرح توسعه اینترنت پرسرعت ثابت با فیبر نوری اظهار داشت: برنامه‌ریزی کردیم که تا پایان دولت 80 درصد مردم یعنی حدود 20 میلیون خانوار به شبکه فیبر نوری دسترسی پیدا کنند. تاکنون 2.5 میلیون پوشش ایجاد شده است.
وی در ادامه گفت: 10 هزار سایت مردم ما را تحریم کردند. بسیاری از این سایت‌ها مورد نیاز برنامه‌نویسان و محققان بود. از این رو سرویسی به نشانی 403 نقطه آنلاین راه‌اندازی شده که امکان دسترسی به سایت‌های تحریمی فراهم خواهد شد. تاکنون 200 سایت روی این سرویس قرار گرفته است.
وزیر ارتباطات همچنین درباره حمایت از پیام‌رسانهای داخلی نیز تصریح کرد: وظیفه ما حمایت از پلتفرم‌ها، پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی داخلی است و تلاش می‌کنیم در حد توان خود، بهترین امکانات ارتباطی را برای مردم فراهم کنیم. از ابتدای تشکیل دولت سیزدهم برای حمایت از پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی داخلی کارگروه ویژه‌ای را با مسئولیت بنده پیش‌بینی کردیم و به صورت هفتگی جلسه داشتیم.
زارع‌پور افزود: در مدت چند ماهی که محدودیت در استفاده از پلتفرم‌های خارجی ایجاد شده بود، میزان استفاده مردم از ظرفیت‌های بومی بیشتر شد و بنابراین تعداد جلسات این کارگروه ویژه افزایش پیدا کرد و گاهی هرروز جلسه داشتیم.
توسعه پیمان‌های پولی دوجانبه
منجر به تضعیف دلار می‌شود
«احمد وحیدی» وزیر کشور هم در حاشیه نشست دیروز هیئت دولت اظهار داشت: یکی از ارکان قدرت آمریکا، دلار است و زمانی که دلار در بین کشورهای مختلف به عنوان ارز رایج درآمده و درصد زیادی از ذخایر بانک‌ها با دلار است، خود به خود کمک کردیم که دلار بر قدرت سلطه‌گری آمریکا تأثیر بگذارد.
وی بیان کرد: زمانی دلار سقوط می‌کند که کشورها دلار را از تبادلات خود خارج کنند و با ارزهای دیگر تعامل داشته باشند و این اقدام باعث می‌شود قدرت امپراطوری آمریکا کاهش پیدا کند.
وزیر کشور تصریح کرد: اگر ما پیمان‌های پولی دوجانبه خود را توسعه دهیم و بتوانیم ارزهای دیگر را وارد معاملات خود کنیم، موجب تضعیف دلار خواهد شد. دلار به صورت غیرواقعی در دنیا چاپ شده و اقتدار اقتصادی برای آمریکا به وجود آورده است.
وحیدی بیان کرد: کشورهای مختلف و به ویژه کشورهای مطرح دنیا که می‌خواهند سیاست‌های مستقل داشته باشند باید دست به دست هم دهند و با هم همراهی و هماهنگی کنند تا بتوانند ارزهای دیگر را در تعاملات خود مورد توجه قرار دهند. باشگاه تحریمی‌ها باید ارزهای دیگر را مبنای معاملات خود قرار دهند و این موضوع منجر به تضعیف دلار خواهد شد البته این موضوع نیازمند عزم جدی است و کشورهایی که از سیاست‌های استعماری آمریکا ضربه دیدند، باید این تصمیم را اتخاذ کنند.
رشد ۵۰ درصدی بودجه معاونت زنان
در ۱۴۰۲
«انسیه خزعلی» معاون زنان ریاست‌جمهوری نیز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: بودجه مربوط به معاونت زنان و خانواده در سال 1402 رشد 50 درصدی خواهد داشت. همچنین یک درصد از بودجه همه دستگاه‌ها به طرح‌های معاونت زنان و خانواده اختصاص خواهد پیدا کرد. در همه بودجه‌هایی هم که مربوط به بهزیستی و... می‌باشد، اولویت با زنان است.
خزعلی همچنین در پاسخ به سؤال خبرنگاری عنوان کرد: قرارگاه عفاف و حجاب مربوط به وزارت ارشاد و دستگاه‌های اجرایی است و معاونت زنان نقشی ندارد.
وی در ادامه در پاسخ به سؤالی درباره برخی سخنانش در یک برنامه تلویزیونی پیرامون اجرای سند 2030 گفت: برخی با شیطنت‌ تلاش کردند اظهارات من را طوری دیگر منعکس کنند ولی من اول هم در جواب خانم ابتکار گفتم اگر آموزش‌های ایران به زنان در اتحادیه کشورهای حاشیه اقیانوس هند -آیورا- در چارچوب 2030 هم باشد، با حق تحفظ و حفظ اصل ما انجام می‌شود و به هیچ‌وجه سند 2030 در ایران اجرا نمی‌شود.
معاون امور زنان ریاست جمهوری با بیان اینکه ما خودمان برای خودمان تصمیم می‌گیریم و هیچ کشوری حق تصمیم‌گیری برای ما ندارد، تصریح کرد: سند 2030 قابلیت حق شرط و تحفظ ندارد و بحثی که مطرح شد در قالب حرکت‌هایی است که در سطح بین‌الملل داریم و ما در آیورا تاثیرگذاری می‌کنیم؛ هم‌چنین به کشورهای دیگر آموزش می‌دهیم.
کیفیت فیلم‌های جشنواره فجر 
بهتر شده است
«محمدمهدی اسماعیلی» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز درباره وضعیت برگزاری جشنواره فیلم فجر در جمع خبرنگاران اظهار داشت: قضاوت داوران و کسانی که جشنواره را دنبال می‌کنند این است که کیفیت فیلم‌های جشنواره نسبت به سال‌های گذشته بهتر شده و معدلش بالاتر است.
وی افزود: رویش‌های جدیدی در این جشنواره داشتیم؛ بالای 10 کارگردان فیلم‌اولی داریم که دو نفر آنها خانم هستند.
اسماعیلی اظهار داشت: بلیت‌های جشنواره فیلم فجر در شهرهای بزرگ نایاب شده و تقاضای زیادی هم برای نمایش فیلم در شهرهای خارج از مراکز استان‌ها داریم.
وزیر ارشاد گفت: همچنین مقرر شد که سازمان سینمایی، سیار و فیلم‌های منتخب را تا دل روستاها و مناطق مختلف استان‌های دارای زیرساخت‌های کمتر ببرند که این امر در دستورکار قرار گرفته است.
تأمین ۲۰درصدی برق کشور
از طریق انرژی هسته‌ای را در برنامه داریم
«محمد اسلامی» رئیس‌سازمان انرژی اتمی نیز در جمع خبرنگاران با بیان اینکه این انتظار همیشگی را داریم که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بخشی از جریان سیاسی و فشار علیه جمهوری اسلامی ایران نباشد افزود: از مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به‌ویژه این انتظار را داریم که رفتار حرفه‌ای را همچنان حفظ کند و بخشی از جریان فشار علیه کشور ما نباشد و امیدواریم این اتفاق رخ دهد.
رئیس‌سازمان انرژی اتمی درباره پیشرفت‌های ایران در حوزه فناوری هسته‌ای بیان کرد: طرح‌های مربوط به کاربرد پرتوها، توسعه ظرفیت‌های فناوری هسته‌ای و گسترش آن در زمینه‌های سلامت، کشاورزی، محیط زیست و صنعت در حال اجراست. تأمین 20درصدی برق کشور از طریق انرژی هسته‌ای نیز در افق 20ساله تحقق می‌یابد که سایت‌های مورد نیاز آن شناسایی و ظرفیت‌های ساختاری تشکیل شده است و مذاکرات و بررسی‌ها انجام می‌گیرد.
توضیحات زاکانی
درباره ماجرای هزینه نگهداری قبور
«علیرضا زاکانی» شهردار تهران در حاشیه جلسه دیروز هیئت دولت در جمع خبرنگاران درخصوص ماجرای هزینه نگهداری قبور که در رسانه‌ها بازتاب بسیاری یافت، اظهار داشت: موضوع مربوط به آرامگاه‌های خانوادگی است. از سابق رسم بود که برای دادن خدمات به مجموعه‌های آرامگاهی هزینه دریافت می‌شد و این موضوع مربوط به قبور عمومی نیست؛ چنین چیزی در سرفصل‌های وزارت کشور هم نیست.
وی خاطرنشان کرد: مدیران بهشت زهرا(ع) به اشتباه در پیش‌نویس لوایح نوشته بودند که من هم اطلاعی نداشتم؛ وقتی خبر دادند گفتم حذف کنند چون خلاف قاعده و قانون است، سابقه هم نداشته است.
تأمین ۷۰۰ میلیارد تومان
برای ۲۸ صندوق نوآوری
روح الله دهقانی فیروزآبادی معاون علمی ریاست‌جمهوری نیز در جمع خبرنگاران خبر داد که 700 میلیارد تومان برای 28 صندوق نوآوری تامین شد.
وی همچنین عنوان کرد: یک موافقت‌نامه کلان نیز با ابعاد 2 هزار میلیارد تومان صرفه‌جویی ارزی با وزارت نفت بسته خواهد شد.
دهقانی گفت: با این موافقت‌نامه 15 قلم کالای گلوگاهی صنعت نفت توسط شرکت‌های دانش‌بنیان تامین می‌شود.