kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۹۸۰۰
تاریخ انتشار : ۱۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۱:۲۱
خطر سرمازدگی در کمین گرفتاران زیر آوار

تعداد کشته‌های زلزله در ترکیه و سوریه از ۱۱ هزار و 500 نفر عبور کرد

با گذشت چند روز از زلزله ۷.۸ ریشتری که بخش‌های گسترده‌ای از ترکیه و سوریه را لرزاند، عملیات امدادرسانی برای نجات قربانیان همچنان ادامه دارد.
 
 
به گزارش ایسنا، دفتر ریاست جمهوری ترکیه چهارشنبه شب در بیانیه‌ای از افزایش تعداد کشته‌های زلزله در این کشور به ۹ هزار و ۵۷ نفر خبر داد و تعداد زخمی‌ها را ۵۲ هزار و ۹۷۹ نفر اعلام کرد.
در بیانیه دفتر رجب طیب اردوغان آمده که ۶ هزار و ۴۴۴ ساختمان‌ در اثر وقوع این زلزله شدید تخریب شده است.
 اردوغان در بیانیه خود گفت که دولت ترکیه وظایف سختی را پیش‌روی دارد و کشور در شرایط سخت آب و هوایی با فاجعه بزرگی رو‌به‌رو است.
سازمان مدیریت حوادث غیرمترقبه ترکیه(آفاد) همچنین اعلام کرد که در مناطق زلزله‌زده ۹۶ هزار و ۶۷۰ امدادگر برای نجات افراد زیر آوار مانده تلاش می‌کنند و در این مناطق تاکنون ۵۰ هزار و ۸۱۸ چادر برپا شده است.
منابع خبری تا بعد از ظهر چهارشنبه تعداد کشته‌های زلزله در سوریه را نیز دو هزار و ۵۳۰ نفر و تعداد مصدومان را چهار هزار و ۶۵۴ مصدوم گزارش کردند. بر اساس این گزارش‌ها، تا لحظه تنظیم خبر(ساعت 20:30 چهارشنبه) مجموع کشته‌های زلزله در دو کشور سوریه و ترکیه 11 هزار و 587 نفر می‌باشد که این آمار هر لحظه ممکن است افزایش یابد. این در شرایطی است که با توجه به محبوس بودن شمار زیادی از افراد در زیر آوار برآورد می‌شود که این ارقام همچنان افزایش یابد.
  خشم و ناامیدی زلزله‌زدگان ترکیه
گاردین در گزارشی نوشته است که خشم و نارضایتی در ترکیه نسبت به واکنش کند و ناکافی مقامات به زمین‌لرزه این کشور در حال افزایش است. امیدها برای نجات بازماندگان در حال کم‌رنگ‌تر شدن است. 
یکی از ساکنان شهر «ملطیه» در مصاحبه‌ای با رویترز گفت: «هیچ‌کس در این‌جا حضور ندارد؛ برف می‌بارد و ما خانه‌ای نداریم. هیچ‌چیزی نداریم».
به گزارش شبکه خبری بی‌بی سی، بارش شدید باران عملیات امداد و نجات در مناطق زلزله‌زده ترکیه و سوریه را با مشکل مواجه کرده است. سازمان بهداشت جهانی پیش‌بینی کرده آمار قربانیان زمین‌لرزه بزرگ جنوب ترکیه و شمال‌غرب سوریه افزایش چشمگیری خواهد داشت.
 نوزاد تازه متولد شده سوری از زیر آوار 
زنده بیرون آورده شد 
فعالان محلی گزارش دادند که در شهر حلب سوریه، یک مادر باردار فرزندش را در زیر آوار به دنیا آورده اما خودش قبل از رسیدن نیروهای امدادی جان باخته است.
خویشاوندان این خانواده در حالی‌که به دنبال یافتن افراد زیر آوار بودند متوجه صدای این نوزاد می‌شوند. در زمان پیدا شدن این دختر هنوز بند نافش به مادرش بسته بوده است.
با ادامه جست‌وجو برای یافتن سایر اعضای این خانواده مشخص می‌شود که تمامی آنها از جمله پدر و مادر و چهار برادر و خواهر وی در زیر آوار کشته شده‌اند. این نوزاد هم اکنون در بیمارستان است.
 مسابقه با زمان در هوای زیرصفر
 در مناطق زلزله‌زده ترکیه و سوریه
در پی سرمای شدید هوا و کندی عملیات نجات، نگرانی‌ها برای جان افرادی که هنوز در ترکیه و سوریه زیر آوار هستند، افزایش پیدا کرده است.
این در حالی است که امدادگران هنوز نتوانسته‌اند به تمامی مناطق زلزله‌زده در این دو کشور دسترسی پیدا کنند.
 خطر سرمازدگی در کمین زیرآوارماندگان
به گزارش یورونیوز، یک جبهه هوای سرد و مرطوب در منطقه دمای هوا را به شدت کاهش داده است وضعیتی که زنده‌ماندگان ترکیه و سوریه زلزله در زیر آوار را در خطر سرمازدگی قرار
 می‌دهد.
 اختلال در کمک‌رسانی به زلزله‌زدگان سوریه
 به دلیل تحریم‎های آمریکا
به گزارش خبرگزاری میزان،تحریم‌های آمریکا و متحدانش علیه سوریه عملیات امدادرسانی به زلزله‌زدگان در این کشور را با مشکل مواجه کرده است.
به گزارش «آسوشیتد پرس»، حتی قبل از زلزله ویرانگر روز دوشنبه، ارسال کمک به تمام بخش‌های سوریه با چالش‌های سیاسی و لجستیکی دلهره‌آوری همراه بود؛ این موانع تنها در پی فاجعه‌ای که هزاران نفر را در ترکیه و سوریه کشته و هزاران ساختمان را تخریب کرده است، چند برابر شده است.
آسیب به جاده‌ها و دیگر زیرساخت‌ها در جنوب ترکیه باعث توقف کمک‌ها در شمال سوریه شده است، منطقه‌ای که قبلاً به دلیل ۱۲ سال درگیری ویران شده است.
در حال حاضر سوریه هدف تحریم‌های گسترده قرار دارد و کشورهای اروپایی تمایلی به انتقال مستقیم کمک‌ها از طریق دولت سوریه ندارند؛ مقامات آمریکایی و اتحادیه اروپا به صراحت گفته‌اند که زلزله تغییری در این موضع ایجاد نخواهد کرد.
کارکنان اورژانس و امدادرسان می‌گویند که این تحریم‌ها و تاخیرها ممکن است به قیمت جان انسان‌ها تمام شود، زیرا گروه‌های امداد محلی برای خارج کردن خانواده‌ها و کودکان از زیر آوار و یافتن مسکن برای بازماندگان در میان هوای سرد زمستان تلاش می‌کنند.
  زمان کمک به سوریه است نه تحریم
وزیر خارجه سوریه در گفت‌وگوی تلفنی با فرستاده سازمان ملل به این کشور از تحریم‌های آمریکا علیه کشورش در شرایط فعلی به شدت انتقاد کرد.
فیصل المقداد وزیر خارجه سوریه تاکید کرد که برهه فعلی مستلزم ارائه کمک به ملت سوریه است؛ نه اعمال تحریم‌هایی که رنج و مشقتشان را دوچندان کند.
  آمار قربانیان بسیار زیاد است
همچنین به گزارش مهر، هماهنگ‌کننده سازمان ملل در سوریه با اشاره به آمار بالای قربانیان زلزله در سوریه اعلام کرد: آمار قربانیان زلزله که اعلام شده است بسیار کمتر از واقعیت دردناک است.
 ارسال کمک‌های حشدالشعبی
 به مناطق زلزله‌زده در سوریه
خبرنگار شبکه خبری العالم در استان حلب در سوریه گزارش داد که کاروان کامیون‌های حشدالشعبی عراق حاوی کمک‌های انسان دوستانه و تجهیزات پزشکی راهی کشور سوریه شده است.
وی افزود که مدارس مناطق زلزله زده تعطیل شده و عملیات امداد و نجات ادامه دارد.مردم سوریه به ویژه جولان نیز مشغول جمع‌آوری اقلام ضروری برای زلزله زدگان هستند.
گفتنی است، تا کنون هلال احمر کشورمان کمک‌هایی برای زلزله زدگان ترکیه و سوریه ارسال کرده است و چند تیم امدادی و درمانی هم به مناطق زلزله زده اعزام کرده است.
کرم کینیک؛ رئیس‌هلال‌احمر ترکیه در تماس تلفنی با رئیس‌جمعیت هلال‌احمر ایران، از همکاری و خدمت‌رسانی تیم‌های امدادی هلال‌احمر کشورمان در مناطق زلزله‌زده جنوب ترکیه قدردانی
 کرد.