kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۹۷۱۷
تاریخ انتشار : ۱۸ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۲:۴۲
سخنگوی وزارت صمت اعلام کرد

100 درصد ساخت ایران پروژه عظیم فاز 14 پارس جنوبی آماده بهره‌برداری

 

بر اساس اعلام سخنگوی وزارت صمت، با سرمایه‌گذاری ۵ میلیارد و 200 میلیون دلاری، ایرانی‌ترین فاز پارس جنوبی در آستانه بهره‌برداری قرار گرفت.
امید قالیباف با اشاره به سرمایه‌گذاری ۵ میلیارد و 200 میلیون دلاری انجام شده در فاز 14 میدان گازی پارس جنوبی اعلام کرد: فاز ۱۴ پارس جنوبی با طراحی، ساخت و اجرای ۱۰۰ درصد ایرانی توسط شرکت‌های تابعه وزارت صمت آماده بهره‌برداری شده است. وی تاکید کرد: با بهره‌برداری از این فاز روزانه ۵۰ میلیون متر مکعب گاز شیرین، ۲۹۰۰ تن LPG, گوگرد به میزان ۴۰۰ تن، ۷۷ هزار بشکه میعانات گازی و سالانه یک میلیون تن اتان جهت خوراک واحدهای پتروشیمی تولید می‌شود.
مشاور وزیر صمت افزود: ارزش افزوده محصولات فاز ۱۴ روزانه ۱۵ میلیون دلار است که با بهره‌برداری رسمی از این فاز در اواخر بهمن یا اوایل اسفند نصیب کشور می‌شود.
قالیباف بیان کرد: طراحی و مهندسی‌، نصب و اجرا و راه‌اندازی فاز ۱۴ میدان گازی پارس جنوبی ۱۰۰ درصد ایرانی و با محوریت شرکت‌های تابعه وزارت صنعت، معدن و تجارت انجام شده است که در مقایسه با داخلی‌سازی ۴۲ درصدی در فاز ۴ و ۵ این میدان رشد توانمندی داخلی را نشان می‌دهد.
سخنگوی وزارت صمت در مورد وسعت طرح فاز ۱۴ پارس جنوبی گفت: ۲۱۱ کیلومتر خط لوله ۳۲ اینچ زیر بستر دریا، ساخت و نصب چهار سکوی دریایی، حفر ۴۴ حلقه چاه و طراحی، ساخت و راه‌اندازی پالایشگاه این فاز با سرمایه‌گذاری دو میلیارد و 700 میلیون دلار بخشی از اقدامات انجام شده در فاز ۱۴ پارس جنوبی است.
نتیجه اعتماد به متخصصان ایرانی
رئیس‌ شرکت ملی نفت هم درباره این پروژه عظیم بیان کرد: 70 درصد تولید گاز کشور مربوط به میدان پارس جنوبی است و تاکنون 85 میلیارد دلار در این میدان سرمایه‌گذاری شده است.
به گزارش خبرگزاری تسنیم، محسن خجسته‌مهر با ابراز اینکه «در سال‌های 89 تا 90 در کشور یک تصمیم راهبردی برای توسعه 10 فاز پارس جنوبی با شرکت‌های ایرانی گرفته شد»، گفت: در روزهای آینده پالایشگاه فاز 14 بهره‌برداری خواهد شد و این ایرانی‌ترین پالایشگاه پارس جنوبی است. وی ادامه داد: با بهره‌برداری از این پالایشگاه ده‌ها میلیون مترمکعب به ظرفیت پالایشی گاز کشور اضافه خواهد شد و این نتیجه اعتماد به متخصصان و دانشمندان ایرانی است.
معاون وزیر نفت تأکید کرد:‌ در آن سال‌ها عده‌ای با ناامیدی می‌گفتند «توان توسعه پارس جنوبی را نداریم»، از تحریم‌ها و تهدیدها قطعاً استقبال نمی‌کنیم، اما همان خط‌شکنی باعث نتایج امروز شد.
وی افزود: مقام معظم رهبری بر بحث دانش‌بنیان‌ها تأکید کردند که در شرکت ملی نفت نیز اقداماتی انجام شد؛ نقش ساخت داخل و ایده‌های فناورانه بسیار مهم است و یکی از شرکت‌های ایرانی موفق شد تاج سرچاهی را تولید کند که با موفقیت در میادین سپهر و جفیر به‌کار گرفته شد.
بلوغ صنعت نفت بعد از انقلاب
مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران اظهار داشت: امروز شاهد این هستیم که بیش از یک میلیارد مترمکعب در روز گاز تولید می‌کنیم و همه اینها حاصل بلوغ و تکامل صنعت نفت ایران بعد از انقلاب است.
وی گفت: 65 درصد تولید تجمعی نفت ایران مربوط به بعد از انقلاب است؛ هم اکتشاف جدید رقم خورده، هم توسعه و هم تولید و زنجیره تأمین ساخت کالا نیز اتفاق افتاده است.
مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با بیان اینکه «امروز می‌توانیم بگوییم تقریباً یک صنعت نفت استقلال‌یافته، توانمند و کارآمد داریم»، افزود: امروز فراسرزمینی فکر می‌کنیم و گاهی فراسرزمینی پروژه اجرا می‌کنیم.
وی ادامه داد: میدان گازی کیش بعد از میدان پارس جنوبی بزرگ‌ترین میدان گازی ایران است؛ دو دکل شرکت ملی حفاری در میدان کیش مستقر است که به‌زودی کار حفاری را آغاز می‌کند و ما به‌سرعت قرارداد فاز اول آن را تنفیذ کردیم و کار معطل شرایط تحریم و... نماند.
خجسته‌مهر با پیش‌بینی اینکه «تولید 28 میلیون مترمکعب گاز حاصل توسعه فاز اول میدان گازی کیش خواهد بود»، گفت: توسعه فاز اول میدان کیش از جهت کاهش ناترازی گاز اهمیت بالایی دارد؛ توسعه میدان کیش در چهار فاز برنامه‌ریزی شده است و روزانه 120 میلیون مترمکعب به تولید گاز کشور اضافه خواهد شد.