kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۹۷۱۶
تاریخ انتشار : ۱۸ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۲:۴۲
سخنگوی اقتصادی دولت اعلام کرد

حذف 980 شرط غیرقانونی از مجوزهای کسب و کار

سخنگوی اقتصادی دولت از حذف 980 شرط غیرقانونی از مجوزهای کسب و کار خبر داد.

به گزارش خبرگزاری‌ها، سیداحسان خاندوزی در نشست خبری عنوان کرد: در روزهای گذشته 980 قاعده و شرط اضافی را از تمام مجوزهای کسب‌وکار کشور حذف کردیم؛ از جمله تعیین سن، سوءپیشینه و برخی تأیید صلاحیت‌ها که نیازمند امضای طلایی بود.
وی افزود: این 980 شرط اضافه تا امروز بدون مجوز قانونی بوده و به صلاحدید دستگاه‌ها ایجاد شده است.
خاندوزی درباره مجوز‌های کسب‌وکار و اتصال اصناف به درگاه مربوطه توضیح داد: با همکاری وزارت صمت و اتاق اصناف یک اتفاق بزرگ افتاد و عقب‌ماندگی چند دهه‌ای جبران شده است.
متخلفان مولد‌سازی مصونیت ندارند
وی درباره حواشی پیرامون مولد‌سازی اموال دولت عنوان کرد: مولد‌سازی تدبیری است که در بسیاری از کشورها برای اینکه دارایی‌های غیرموثر را به دارایی مولد تبدیل کنند، مورد استفاده قرار می‌گیرد. ما در کشور حکم قانونی آن را داشتیم و در بودجه سنواتی رقمی توسط مجلس به دولت تکلیف می‌شد. مثلاً سال 99، هشت هزار میلیارد تومان تکلیف دولت بود و متأسفانه عملکرد فقط 54 هزار میلیون تومان بود.
این مسئول افزود: دولت آسیب‌شناسی انجام داد و پیشنهادی را سران قوا به رهبری معظم انقلاب دادند. مسئله مصونیت با
سوء برداشت مواجه شد و در برخی رسانه‌ها برداشت درستی انجام نشد. حتماً اگر در فرآیند مولد‌سازی تخلفی صورت بگیرد، هیچ احدی مصونیت نخواهد داشت. مصونیت در چارچوب آیین‌نامه خواهد بود. خاندوزی بیان کرد: تلاش کردیم بخش اعظم مسائل را از مسیر شفافیت حل کنیم و کمک کنیم اجرای این قانون در اتاق شیشه‌ای جلوی چشم 85 میلیون نفر باشد.
گفتنی است وزیر امور اقتصادی و دارایی پیش از این از شروع پروژه مولد‌‌سازی دارایی‌های مازاد دولت در دو وزارتخانه جهاد کشاورزی و آموزش و پرورش خبر داده بود.
مقابله با قیمت‌‌سازی در بازار ارز
خاندوزی در ادامه گفت: در ۴۵ روز گذشته حدود ۶.۲ میلیارد دلار عرضه ارز در سامانه نیما صورت گرفته و همچنین بیش از ۳۲۰ میلیون دلار در بازار متشکل ارزی، اسکناس برای نیازهای ارزی همچون دانشجویی و ... عرضه شده است.
وزیر اقتصاد خبر داد: برای اینکه جریانی که به دنبال افزایش نرخ ارز در شبکه‌های اجتماعی بودند، کنترل شوند بانک مرکزی از ۹ صبح تا ۱۹ عصر در هفت روز هفته یعنی حتی در روزهای تعطیل نرخ برای مبادلات بازار متشکل اعلام می‌کند که امیدواریم با این اقدامات شاهد پیامدهای بهتری در آینده باشیم.
اشتغال 24 میلیون نفر در کشور
سخنگوی اقتصادی دولت سپس با اشاره به جدیدترین آمار اشتغال اعلام کرد: در فصل پاییز آمارهای اشتغال و بیکاری نشان می‌دهد که نسبت به فصل مشابه سال گذشته بیش از 530 هزار نفر افزایش خالص اشتغال داشتیم و مجموع شاغلین به بیش از 24 میلیون نفر رسید.
خاندوزی گفت: نرخ بیکاری کشور به عدد هشت و دو دهم درصد کاهش یافته است، همچنین در پاییز امسال اشتغال بخش صنعت دو درصد رشد داشت. در بخش خدمات، اشتغال با افزایش 552 هزار نفر نسبت به پاییز پارسال به عدد 12 میلیون نفر رسید، این دو آمار هیچ‌گاه در آمارهای رسمی کشور به این میزان رشد نداشته است، اما در بخش کشاورزی به دلیل کاهش بارش‌ها و سایر علت‌ها شاهد کاهش فعالان این عرصه هستیم.
یارانه نان باقی می‌ماند
وی در ادامه با اعلام خبر آغاز مرحله دوم هوشمند‌سازی یارانه آرد گفت: از دوشنبه‌شب گام اول مرحله دوم طرح هوشمند‌سازی یارانه آرد اجرا شد و کمک‌هزینه نانوایان دو برابر شد و طی دو ماه آینده شناور‌سازی سهمیه آرد نانوایی‌ها انجام می‌شود.
خاندوزی افزود: نانوایی‌ها بدون محدودیت و با میزان عملکرد می‌توانند آرد بگیرند. نظر دولت بنا بر حذف یارانه نان نیست و محدودیتی برای خرید نان هم توسط مردم نخواهد بود و این رقم در بودجه سال آینده از 70 هزار میلیارد تومان به بیش از
105 هزار میلیارد تومان افزایش یافته است.