kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۹۷۱۴
تاریخ انتشار : ۱۸ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۲:۴۲

شروع دوباره ساخت پل استراتژیک خلیج‌فارس پس از ۷ سال توقف

طی مراسمی با حضور دبیر شورای عالی مناطق آزاد عملیات اجرایی پل استراتژیک خلیج‌فارس پس از هفت سال توقف از سرگرفته شد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، با هدف تکمیل و توسعه کریدور شمال-جنوب عملیات اجرایی پل استراتژیک خلیج‌فارس آغاز شد. این پروژه در دولت قبل به دلایلی از جمله مباحث زیست محیطی متوقف شده بود.
طول کلی پل خلیج‌فارس 3430 متر و عرض عرشه آن 32 متر است. این پل دارای چهار باند رفت و برگشت خودرو، خط ریلی و خطوط اضطراری و پیاده‌رو است. با ساخت پل خلیج‌فارس، بندر پل در بندرعباس به بندر لافت در قشم متصل خواهد شد. در زمان حاضر ارتباط بین بندرعباس و قشم از طریق دریا (بندر حقانی و بندر پل) برقرار است. البته اعتبار مورد نیاز برای ساخت پل خلیج‌فارس 450 میلیون یورو اعلام شده است. 
مزیت‌های پل استراتژیک خلیج‌فارس
به گزارش خبرگزاری تسنیم، دبیر شورای عالی مناطق آزاد در آیین از سرگیری ساخت پل خلیج‌فارس توضیح داد: در دولت سیزدهم با دو راهبرد توجه بیشتری به مناطق آزاد شده است. راهبرد اول مردمی‌‌سازی مناطق آزاد و راهبرد دوم جهانی‌‌سازی آن است. در ذیل راهبرد دوم پنج سیاست مطرح است که یکی از مهم‌ترین آنها تکمیل زیرساخت‌هاست.
حجت عبدالملکی افزود: اولویت تکمیل زیرساخت‌ها نیز با زیرساخت‌های ترانزیت و حمل و  نقل است. در این راستا شاهد ازسرگیری ساخت پل خلیج‌فارس پس از حدود هفت سال توقف به دلیل اهمیت فوق‌العاده بالایی که دارد هستیم. بنابراین، با پیگیری‌های دولت سیزدهم عملیات اجرایی ساخت پل خلیج‌فارس آغاز شده است.
وی با اشاره به اینکه در قالب پروژه پل خلیج‌فارس، ظرفیت بندر راهبردی کاوه به
40 میلیون تن تخلیه و بارگیری کالا افزایش می‌یابد، اضافه کرد: در این پل چهار باند رفت و برگشت جاده‌ای، خط ریلی و دو مسیر پیاده‌روی ساخته خواهد شد. پل خلیج‌فارس شاه‌کلید پروژه چهارگانه است و با تکمیل آن، یکی از حلقه‌های مفقوده کریدور شمال- جنوب تکمیل می‌شود.
عبدالملکی با اشاره به اینکه تامین مالی ساخت پل خلیج‌فارس از سه بخش انجام می‌شود، ادامه داد: یک بخشی را دولت، بخش دیگری را سازمان منطقه آزاد قشم و قسمت سوم منابع مالی از طریق فاینانس و سرمایه‌گذار خارجی تامین خواهد
شد.
گلایه از دولت قبل
بابت توقف ساخت پل خلیج‌فارس
او با اعلام اینکه تمام مجوزهای زیست محیطی ساخت پل خلیج‌فارس صادر شده است، افزود: ما از مسئولان دولت قبل گلایه داریم و از آنها ناراحت هستیم. پروژه پل استراتژیک خلیج‌فارس، هفت سال معطل مانده است.
دبیر شورای عالی مناطق آزاد تصریح کرد: کدام طرح توسعه‌ای کشور مشکل مالی ندارد؟ در دولت قبل برای واردات واکسن کرونا می‌گفتند مشکل مالی و اف‌ای تی اف داریم که باعث شد هزاران نفر از مردم عزیز ایران جان خود را از دست بدهند. باید بروید پول را جور کنید. نباید بگوییم به توسعه کشور منهای اروپا و آمریکا اعتقاد نداریم. دولت سیزدهم در قبال کم‌کاری‌های گذشته سکوت می‌کند اما مسئولان قبلی بدانند که باید پاسخگو باشند.