kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۹۶۸۲
تاریخ انتشار : ۱۸ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۲:۴۲

روایت هنری کیسینجر از شکاف عمیق داخلی آمریکا و ناتوان شدن این کشور

وزیرخارجه پیشین و استراتژیست ارشد آمریکا از وضعیت شکافت اجتماعی جاری در این کشور ابراز نگرانی کرده و گفته آمریکا به‌دلیل از هم گسیختگی داخلی دیگر نسبت به رهبری جهان ناتوان است.


مجموعه اتفاقات رخ‌داده از آغاز قرن 21 در آمریکا تاکنون یعنی حدود بیست‌وسه سال اخیر در این کشور، حکایت از یک واگرایی جدی در جامعه آمریکا دارد. از تشدید خشونت‌ها در میان انسان‌های عادی در کشور تا پُر شدن بذر خشم و نفرت تیره‌های نژادی علیه یکدیگر همگی شاخص‌هایی هستند که وجود گسست اجتماعی داخلی در آمریکا را یادآور می‌شود. ورای تحولات جاری در جامعه آمریکا، اختلاف و چنددستگی در سرزمین یانکی‌ها حتی در میان نفرات ارشد سیاسی هم دیده می‌شود. ایالت کالیفرنیا، پیشرفته‌ترین ایالت در آمریکاست که بارها مدعی شده اگر استقلال پیدا می‌کرد، بسیار بهتر و بیشتر از وضعیت فعلی پیشرفت کرده بود. بعبارت دیگر ضرر بودن با آمریکا بیشتر از مزایای آن است. حالا و در میان همه مشاهدات و مستندات که وضعیت نامناسب جامعه آمریکا را ترسیم می‌کند، «هنری کیسینجر» وزیر خارجه اسبق آمریکا و از جمله چهره‌های شاخص در عرصه سیاسی این کشور هم نسبت به گسست اجتماعی در کشورش اعتراف کرده، وزیر خارجه پیشین و استراتژیست مشهور آمریکایی در سخنرانی خود به مناسبت صد و دوازدهمین سالگرد گرامیداشت «رونالد ریگان» رئیس‌جمهور پیشین این کشور، تاکید کرد که واشنگتن متحمل شکافت ساختاری و عدم انسجام داخلی است.
کیسینجر در سخنان خود تاکید کرد: «آمریکا در داخل و در مقابله با چالشهای مدرنی که با آن مواجه هستیم دچار عدم اتحاد است. امروز ما دوباره از انشقاق داخلی و بی‌نظمی بین‌المللی درباره اینکه که هستیم و برای چه میجنگیم رنج می‌بریم. و برای ما دشوار است که انسجام داخلی لازم برای رویارویی با چالشهای پیش رو را به دست بیاوریم». این استراتژیست آمریکایی در ادامه به وضعیت چین و شرایط در غرب‌آسیا اشاره و تصریح کرد که خطر تولید مخرب‌ترین سلاح‌ها با توجه به تحولات جاری جهان وجود دارد. استراتژیست آمریکایی همچنین بحران اوکراین را یک چالش جهانی خواند و خاطرنشان کرد که هیچ نشانه‌ای از بهبود وضعیت و آرام‌شدن اوضاع وجود ندارد. گفتنی است، هنری کیسینجر در ماه دسامبر در مقاله‌ای در مجله «اسپکتیتور» از ضرورت مذاکره مستقیم روسیه و اوکراین گفته بود و تنها راهکار اجتناب از یک جنگ گسترده را تعامل دیپلماتیک خوانده بود.
نگرانی از وضعیت نابسامان داخلی در آمریکا حتی موجب نگرانی مردم این کشور هم شده است. در یک نظرسنجی که طی ماه‌های اخیر انجام شد، آمریکایی‌ها داشتن این دغدغه را ثابت کردند. براساس نتایج نظرسنجی اخیر موسسه یوگاو، نیمی از جامعه آماری تاکید کردند که آمریکا احتمالا در ۱۰ سال آینده موقعیت ابرقدرتی خود را با همه مزیت‌هایی که در سراسر اقیانوس اطلس و اقیانوس آرام دارد، از دست می‌دهد. همچنین ۲۰ درصد نیز احتمال این عقب‌گرد را بسیار زیاد برشمردند. طبق این نظرسنجی، پاسخ دهندگان همچنین چشم‌انداز سیاهی برای مسائل داخلی آمریکا ترسیم کردند، تا آنجا که ۴۷ درصد از فروپاشی کل اقتصاد کشورشان گفتند و 47 درصد دیگر این فروپاشی را محتمل و یا بسیار محتمل عنوان کردند. در این نظرسنجی، 25 درصد جنگ داخلی بین جمهوریخواهان و دموکرات‌ها را محتمل دانستند و همچنین 52 درصد از جامعه آماری از تبدیل شدن آمریکا به یک دیکتاتوری فاشیستی یا کمونیستی ابراز نگرانی کردند.