kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۹۶۶۶
تاریخ انتشار : ۱۷ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۲:۱۳

نگرانی لابی‌های یهودی آمریکایی از مواضع رادیکال و شکاف‌افکنانه نتانیاهو(خبر ویژه)

۱۶۹ رهبر یهودی لیبرال آمریکا، با امضای نامه‌ای، نگرانی خود از دولت اسرائیل را علنی کردند

 

به گزارش روزنامه تایمز اسرائیل، اخیرا نامه‌ای با امضای ۱۶۹ تن از سران یهودی لیبرال ایالات متحده منتشر شد که از شمار زیادی از سیاست‌های پیشنهادی «دولت جدید تندرو اسرائیل» ابراز نگرانی می‌کند. پشتیبانان نامه که شامل مدیران اجرایی پیشین حوزه‌های خاخامی، فدراسیون‌های یهودی، آیپک، و کنفرانس رؤسا است، علیه اتهام جعلی یهودی‌ستیزی به منتقدان ائتلاف هشدار دادند. این بیانیه خواهان «مناظره انتقادی و ضروری» پیرامون سیاست‌های دولت نتانیاهو است و علیه اتهام جعلی یهودی‌ستیزی به منتقدان هشدار می‌دهد. در این نامه آمده است: «کسانی به اتهامات یهودی‌ستیزی به مثابه ابزاری سیاسی چنگ می‌اندازند، مناظره را مسموم می‌کنند. آنها توانایی ما را در نبرد با یهودی‌ستیزی واقعی و پشتیبانی مؤثر از روابط مستحکم ایالات متحده و اسرائيل تضعیف می‌کنند.
فهرست امضا‌کنندگان شامل مدیران اجرایی پیشین حوزه‌های خاخامی، فدراسیون یهودی، آیپک و کنفرانس رؤسا است. در میان پشتیبانان نامه همچنین سیاست‌گذاران پیشین و مقامات دولت‌های ایالات متحده بهمراه رهبران کنیساها، سازمان‌ها و دانشگاه‌های بیش از ۷۰ شهر آمریکاست.
آلن سولوف، از رؤسای پیشین کنفرانس رؤسا که یکی از سازمان‌دهندگان بیانیه است، گفت «ما مسئولیت تنظیم این بیانیه در زمانی که خشونت‌ها بالا گرفته است را اندک نمی‌گیریم.ما به کشور[!] امن و ایمن، یهودی و دموکراتیک اسرائیل متعهد هستیم.
در میان سیاست‌هایی که در نامه بدان اشاره شده، تغییرات نظام قضایی اسرائیل است که ماه گذشته از سوی یاریف لیوین وزیر دادگستری رونمایی شد و به‌دنبال تحدید شدید اختیارات دیوان عالی دادگستری است.
این بیانیه همچنین توجه را به یکی از ماده‌های توافق ائتلاف جلب می‌کند که خواهان غیرقانونی شدن عبادت یهودیان غیرارتدکس در پای دیوار ندبه است به همراه «اقدامات تحریک‌آمیز» به منظور واژگونی وضع موجود شکننده تپه معبد مقدس که از نقاط پرتشنج اورشلیم است، و تنها مسلمانان آنجا حق عبادت دارند. این انتقادات شامل وعده اعضای دولت به قانونی کردن مجتمع‌های مسکونی خارج از محدوده و گسترش حاکمیت اسرائیل در کرانه باختری، با ارجاع به ناحیه به‌عنوان اراضی اشغالی است.
یادآور می‌شود وزیر خارجه آمریکا در جریان سفر اخیر به تل‌آویو، از نتانیاهو خواست تغییرات مد نظر در نظام قضایی را که موجب اعتراضاتی شده متوقف کند و به دموکراسی(!) اسرائیل آسیب نرساند. اما نتانیاهو در گفت‌‌وگو با اعضای حزب لیکود، اظهارات آنتونی بلینکن را مداخله آشکار و واضح، غیرضروری و احمقانه دانست. اقدامات رادیکال نتانیاهو، شکاف‌های سیاسی در رژیم صهیونیستی را به اوج رسانده و موجب تظاهرات کم‌سابقه 150 هزار نفری در تل‌آویو شد.