kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۹۵۵۶
تاریخ انتشار : ۱۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۱:۳۸

پرویز مشرف، رئیس‌جمهوراسبق پاکستان در 79 سالگی درگذشت

 
 
رسانه‌های پاکستانی اعلام کردند که ژنرال «پرویز مشرف» حاکم نظامی اسبق این کشور در سن ۷۹ سالگی در بیمارستانی در دوبی درگذشته است. 
رسانه‌های پاکستانی دیروز به نقل از ارتش این کشور اعلام کردند که «ژنرال پرویز مشرف» رئیس‌جمهور سابق پاکستان که به دلیل ابتلا به یک بیماری صعب‌العلاج در یکی از بیمارستان‌های شهر دوبی بستری بود سرانجام فوت کرده است.ماه‌های اخیر خانواده وی اعلام کرده بود که وضعیت ژنرال مشرف بحرانی است و وی مبتلا به یک بیماری نادر (آمیلوئیدوز) شده است.
«پرویز مشرف» در تاریخ ۱۲ اکتبر ۱۹۹۹ (20 مهر 1378) در کودتای نظامی، با برکنار کردن «محمد نواز شریف» نخست‌وزیر وقت پاکستان به قدرت رسید و به این وسیله عالی‌ترین مقام اجرائی کشور را تصاحب کرد. پس از آن و در پی انجام یک همه‌پرسی که در تاریخ ۲۰ ژوئن ۲۰۰۱ 
(30 خرداد 1380)برگزار شد، خود را رئیس‌جمهور پاکستان اعلام کرد. وی در طول دوران زمامداری، از چندین سوء قصد جان سالم به در برد. مشرف پس از حملات ۱۱ سپتامبر از «جنگ علیه تروریسم» آمریکا با وجود مخالفت‌های داخلی حمایت کرد. وی سرانجام در پی تهدید جناح‌های مخالف خود در پارلمان پاکستان مبنی بر استیضاح و برکناری از مقام ریاست جمهوری در ۱۸ اوت2008 (28 مرداد 1387)استعفای خود از پست ریاست جمهوری در یک نطق تلویزیونی اعلام و به دنبال آن از کشور خارج شد. مشرف زمانی که در سال ۲۰۱۳ برای شرکت در انتخابات به پاکستان بازگشته بود دستگیر و از شرکت در انتخابات منع شد و به دنبال آن نیز متهم به خیانت شد و به اعدام محکوم شد که کمتر از یک ماه بعد این تصمیم لغو شد. مشرف28 اسفند سال ۹۴ با حکم دیوان عالی و با هدف انجام معالجات پزشکی، پاکستان را به مقصد دوبی ترک کرد و دیگر به این کشور برنگشت.
مرکز هماهنگی نهادهای جامعه مدنی و تعدادی از شوراهای قومی پاکستان سال‌ها قبل خواستار محاکمه پرویز مشرف به علت تشدید جنگ در افغانستان شده بودند. مشرف در گفت‌وگو با روزنامه گاردین اعتراف کرده بود که اسلام‌آباد در زمان حکومتش برای تضعیف دولت «حامد کرزی» رئیس‌جمهور سابق افغانستان تلاش کرده، زیرا دولت وقت کابل نیز با هند علیه پاکستان همکاری می‌کرده است.