kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۹۵۲۷
تاریخ انتشار : ۱۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۰:۲۰
رئیس ‌سازمان امور مالیاتی در پاسخ به کیهان:

طرحی برای دریافت مالیات از سود سپرده بانکی نداریم

رئیس‌ سازمان امور مالیاتی گفت: فعلا هیچ طرحی برای دریافت مالیات از سود سپرده‌های بانکی مطرح نشده است.
 
 
 
 
 
داوود منظور دیروز در نشست خبری به مناسبت دهه فجر، در پاسخ به پرسش خبرنگار کیهان درباره علت بیشتر بودن نرخ مالیات دریافتی از حقوق‌بگیران نسبت به سایر مشاغل آزاد، با تاکید بر اینکه تعیین میزان افزایش دستمزد در قانون برعهده نمایندگان مجلس است، اظهار کرد: هنوز تصمیم قطعی در این مورد گرفته نشده، حتی ممکن است این افزایش پلکانی باشد اما پیش‌بینی می‌شود میزان افزایش ۲۰ درصد باشد.
معاون وزیر اقتصاد در ادامه با طرح این‌ سؤال که چرا نرخ مالیاتی که بر دستمزد گرفته می‌شود، ۲۷ درصد است؟ توضیح داد: بخشی از مالیاتی که وصول می‌شود مربوط به دوره قبل است چرا که شاهد فرارهای مالیاتی در حقوق و دستمزد بودیم. به طور کلی در گذشته در محاسبه مالیات حقوق و دستمزد مقررات به درستی انجام نمی‌شد.
منظور ادامه داد: مالیات مشاغل در گروه‌های مختلف به لحاظ میانگین کمتر از مالیاتی است که در بخش حقوق و دستمزدبگیرها وصول می‌کنیم. این ایراد به سیستم مالیاتی وارد است که در بخش مالیات بر مشاغل عقب‌افتادگی وجود دارد.
وی در رابطه با مالیات توافقی اصناف که در سال‌های گذشته مرسوم بوده است، گفت: برای مثال با اصناف بر سر رشد ۱۵درصدی مالیات توافق می‌شده، این اتفاق باعث می‌شد در یک صنف میانگین مالیاتی که هر واحد صنفی پرداخت می‌کرد در سال ۶ میلیون تومان باشد، درحالی که حقوق‌بگیر ساده ما با همان میانگین ۸ میلیون تومان مالیات پرداخت می‌کرد. سعی شد این‌ موضوع از امسال جبران شود؛ بنابراین با روش توافقی عمل نکردیم.
این مسئول ادامه داد: امسال به روش توافقی عمل نکردیم و مالیات اصناف براساس بررسی عملکرد مالی به‌ویژه واریزی به پول‌های فروشگاهی بوده است. بر این اساس سازمان امور مالیاتی بر اساس اطلاعاتی که از فروش مودی به دست آورده بود اظهارنامه تولید کرد. مودی می‌توانست قبول کند یا اظهارنامه پر کند. به طور کلی سه میلیون و ۳۰۰ هزار مودی در بخش مشاغل مالیات مقطوع را پذیرفتند.
به گفته رئیس ‌سازمان امور مالیاتی، درآمد مالیاتی مشاغل رشد حدود ۲۰۰ درصدی داشته که از مجموع اظهارنامه و ماده ۱۰۰ به‌دست آمده است و امیدواریم با ادامه این روند عدالت مالیاتی در سال‌های آینده برقرار شود.
سود سپرده بانکی همچنان معاف از مالیات
منظور در پاسخ به سؤال دیگر کیهان درباره مالیات بر سهام و سود سپرده‌های بانکی گفت: طبق ماده ۱۴۵ قانون مالیات مستقیم سود سپرده بانکی معاف از مالیات است. البته قانون‌گذار می‌تواند این ماده را دوباره بررسی کند، اما فعلا هیچ طرحی برای دریافت مالیات از سود سپرده‌های بانکی مطرح نشده است.
رئیس‌کل سازمان امور مالیاتی افزود: شرایط تورمی طوری است که سود سپرده‌ای که سپرده‌گذاران دریافت می‌کنند در مقایسه با تورمی‌ که در جامعه وجود دارد به میزانی نیست که از سود سپرده مالیات کسب کنیم، این موضوع باعث خروج سرمایه از بانک‌ها می‌شود.
منابع درآمدهای مالیاتی 1402
در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه رشد درآمدهای مالیاتی که در لایحه بودجه سال آینده پیش‌بینی شده است چگونه محقق خواهد شد؟ توضیح داد: پیش‌بینی شده است درآمدهای مالیاتی در سال آینده با رشد ۵۴ درصدی از ۴۵۵ هزار میلیارد تومان به ۷۰۰ هزار میلیارد تومان برسد. برای این موضوع چند منبع وجود دارد. منبع اول پرونده‌های مالیاتی است که از قبل وجود دارد اما قطعی‌‌سازی نشده، ممکن است در هیئت‌های حل اختلاف در مرحله بدوی یا تجدید نظر باشند یا اینکه هنوز قرارهای کارشناسی آن انجام نشده باشد و بلاتکلیف مانده باشند. رقم این پرونده‌ها که باید در هیئت‌ها تعیین تکلیف شود ۲۱۳ هزار میلیارد تومان است. در سال جاری ۲۰۰ هزار میلیارد تومان متعلق به پرونده‌های سال‌های گذشته قطعی‌‌سازی شده است. وی ادامه داد: بنابراین بخشی از وصول در سال جاری و آینده ناشی از پرونده‌های بلاتکلیف هیئت‌ها است. برآوردها این است که رشد درآمد مالیاتی این پرونده‌ها در سال آینده ۲۴۰ هزار میلیارد تومان است. البته این به این معنی نیست که از ۲۱۳ هزار میلیارد تومان مبلغی وصول نشده است، بلکه مابه‌التفاوت مالیات تشخیصی ابرازی وصول شده است.
رئیس‌کل سازمان امور مالیاتی با بیان اینکه منبع دوم مالیات ارزش افزوده است که کاملا از قیمت تبعیت می‌کند، عنوان کرد: قرار است ۴۵ درصد مالیات از این محل وصول شود که کاملا تابع قیمت است. در واقع اگر قیمت‌ها افزایش یابد مالیات بر ارزش افزوده هم افزایش پیدا خواهد کرد.
منظور ادامه داد: منبع سوم اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی است. از اول آبان تاکنون که قانون‌ پایانه‌های فروشگاهی اجرا شده است ۱۱ میلیون صورت‌حساب به میزان ۵۰۰ هزار میلیارد تومان صادر شده است. میزان مالیات بر ارزش افزوده که در سامانه ما ثبت شده نیز ۳۳ هزار میلیارد تومان است. با این شفافیت انتظار داریم رشد قابل ملاحظه‌ای در بخش مالیات بر ارزش افزوده صورت بگیرد.
افزیش سهم مالیات در بودجه دولت
معاون وزیر اقتصاد با تاکید بر اینکه قرار نیست در سال آینده به مودیان فعلی که منظم اظهارنامه ارائه می‌کنند فشار جدیدی وارد شود، عنوان کرد: نه پایه‌ها و نه نرخ‌ها تغییر نکرده است.
منظور با تأکید بر اینکه سهم مالیات در تامین مالی دولت افزایش داشته، اضافه کرد: رشد درآمد مالیاتی در سال گذشته 58 درصد امسال 55 درصد و سال آینده 54 درصد خواهد بود و سهم مالیات از بودجه در سال جاری به 58 درصد رسیده است، این رقم در سال قبل 48 درصد بود البته منظور سهم مالیات و عوارض گمرکی با یکدیگر است.
مالیات‌ستانی از بورس چگونه است؟
منظور در مورد شرکت‌های بورسی نیز گفت: شرکت‌های بورسی جزو شفاف‌ترین بخش‌های مالیاتی هستند و ما هم به عنوان سازمان مالیاتی از توسعه بورس و شرکت‌های بورسی حمایت و استقبال می‌کنیم زیرا توسعه آنها به نفع اقتصاد کشور است.
وی ادامه داد: پیش‌بینی کرده‌ایم برای سال آینده چنانچه شرکت‌های بورسی درآمدهای مالیاتی را صرف توسعه کنند مشمول معافیت شوند. همچنین پیش‌بینی شده شرکت‌های بورسی معافیت ۱۰ درصد و در شرایطی ۲۰ درصد را شامل شوند.
معاون وزیر اقتصاد در مورد مالیات نقل و انتقال سهام نیز توضیح داد: مالیات نقل و انتقال سهام هم‌اکنون نیز وجود دارد و مبالغ بسیار قابل توجهی را دریافت می‌کنیم و رویه نیز تغییر نخواهد کرد. این مالیات در بورس نیم درصد و در خارج از بورس ۴ درصد ارزش اسمی سهم خواهد بود.
نهادهای عمومی مالیات می‌دهند
منظور با بیان اینکه هر سازمان و نهادی که مشمول مالیات است باید مالیات پرداخت کند، گفت: ستاد اجرایی فرمان امام یک نهاد حاکمیتی است و میزان مالیاتی که از این ستاد و شرکت‌های زیرمجموعه اخذ شده در سال ۱۳۹۹ بالغ بر ۲۰۰۰ میلیارد تومان بوده است. پیش‌بینی می‌شود این رقم در سال ۱۴۰۰ به بیش از ۲۵۰۰ میلیارد تومان برسد.
وی ادامه داد: بنیاد مستضعفان و جانبازان بالغ بر ۲۰۰۰ میلیارد تومان مالیات پرداخت کردند.
به گفته منظور، رقم معافیت مالیاتی در سال گذشته ۳۴۰ هزار میلیارد و میزان مالیات دریافتی ۳۰۶ هزار میلیارد بوده است.