kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۹۴۹۵
تاریخ انتشار : ۱۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۱:۴۷

چراغ جشنواره فیلم فجر روشن‌تر از همیشه

چهل‌ویکمین جشنواره فیلم فجر به‌رغم تلاش‌های گسترده تبلیغاتی و رسانه‌ای برای تحریم این جشنواره اما با رونق و پویایی بیشتری نسبت به سال‌های اخیر درحال برگزاری است.
 
 
سرویس ادب و هنر-
 
فشارها و فضا‌سازی­‌ها برای عدم شرکت هنرمندان در چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر به حدی بود که این شبهه به وجود آمد که جشنواره فیلم فجر امسال به خاطر استقبال سرد هنرمندان، اصلا برگزار نخواهد شد. طوری که حتی رسانه وابسته به دستگاه اطلاعات و امنیت آلمان(دویچه‌وله)، چند روز قبل از شروع جشنواره فیلم فجر در گزارشی خیالی و در حالی که هنوز جشنواره آغاز نشده بود از آغاز جشنواره فیلم فجر در سکوت و با سالن خالی خبر داده بود! 
این در حالی است که پس از فراخوان، آثار بیشتری نسبت به سال قبل در جشنواره شرکت کردند و در نهایت نیز تعداد آثار راه‌یافته به بخش مسابقه نیز بیش از دوره قبل بود. نکته مهم این است که اغلب آثار جشنواره فیلم فجر امسال متعلق به نسل نوین فیلمسازان است که نشان‌دهنده شکست کامل تحریم جشنواره نزد جوانان سینمای ایران است. البته تعداد انگشت‌شماری از کارگردان‌ها و بازیگران فیلم‌های حاضر در جشنواره، به نشست‌های پرسش و پاسخ فیلم‌های خود نیامدند که ناشی از تهدید و ارعاب‌های گروه‌های فشار فعال در شبکه‌های اجتماعی است. اما استقبال قاطبه هنرمندان و حضور گرم مردم در سالن‌های سینما، نشان داد که این گروه‌های فشار، در جامعه جایگاهی ندارند. 
حتی شورای مرکزی انجمن منتقدان که با اعلام عدم حضور در جشنواره خواستند به جوّ تحریم جشنواره بدمند، با عدم همراهی بدنه منتقدان سینمایی مواجه شدند. آن‌طور که روابط عمومی جشنواره فجر اعلام کرد، بیش از هزاروپانصد نفر از منتقدان و اهالی رسانه متقاضی حضور در جشنواره بودند. این استقبال گسترده باعث شد که برگزار‌کنندگان جشنواره مجبور شوند در کنار خانه جشنواره در برج میلاد که معمولا پذیرای اهالی رسانه هم هست، پردیس سینمایی ملت را هم به‌عنوان خانه دوم و مرکز رسانه‌ای جشنواره به‌کار بگیرند.
به همین دلیل هم «مهدی فخیم‌زاده» بازیگر و کارگردان قدیمی سینمای کشور در مصاحبه‌ای در حاشیه حضورش در این رویداد بزرگ فرهنگی، درباره آن گفت: «جشنواره فیلم فجر چراغ نفتی نیست که به این راحتی و با یک فوت خاموش شود. سال‌هاست که این فستیوال برپاست.»
وی افزود: «جشنواره فجر با رفتار چند نفر خاموش نمی‌شود. شاید کمی درجه حرارتش کم شود اما خاموش شدنی در کار نیست. ۴۱ دوره برگزاری این رویداد بزرگ فرهنگی یعنی اینکه فجر سابقه عمر انقلاب را پیدا کرده است.»
اگر طرف مردم هستید
چرا علیه آمریکا موضعی نمی­‌گیرید؟
همچنین بازیگران فیلم «چرا‌ گریه نمیکنی؟» که اتفاقا بازی‌های ضعیفی ارائه کرده و شانسی برای موفقیت نداشتند، روغن ریخته را نذر کرده و اعلام کردند که جشنواره را تحریم کرده‌اند! البته این به اصطلاح تحریم، فضا را برای بهتر دیده شدن استعدادهای جدید و جوان‌تر فراهم کرده که از جنبه‌های مهم و مثبت چهل‌ویکمین جشنواره فیلم فجر است. بنابراین باید گفت‌ ای‌کاش چنین افرادی زودتر از اینها جشنواره را و بلکه سینمای ایران را تحریم می‌کردند تا هم مردم از دیدن آنها فارغ می‌شدند و هم امکان دیده شدن افراد شایسته اما مهجور فراهم می‌شد.
رضا محقق، تهیه‌کننده این فیلم، در نشست پرسش و پاسخ فیلمش که بدون حضور کارگردان و بازیگران آن برگزار شد، گفت: «جامعه ما شفاف است و در همه جای دنیا اختلاف سلیقه وجود دارد. من از همه عوامل «چرا‌ گریه نمی‌کنی» که من را تنها گذاشتند، قدردانی می‌کنم. چراغ سینما را نمی‌توان خاموش کرد. مسائلی مطرح شد و گفتند آقای معتمدی نمی‌دانسته که فیلم در جشنواره فجر ارائه شده، من پیامکی از او دارم که اعلام کرده نسخه‌ای از فیلم را تحویل جشنواره بدهم. نباید وسط بازی کنیم!»
وی در ادامه این نشست اظهار کرد: «کارگردان مطلبی را در صفحه مجازی خود منتشر کرده که تهیه‌کننده، رفاقتی وارد فیلم شده، چه رفاقتی وجود دارد؟ شما از من دستمزد گرفتید. نامه نوشتید به سازمان سینمایی که آقای محقق تهیه‌کننده من باشد، بعد می‌گویند این تهیه‌کننده تازه‌کار است؟ اگر می‌خواهید من را بزنید، به شکل دیگری بزنید. کارگردان پست‌های متفاوتی در صفحه مجازی منتشر کرده، در حالی که مملکت قانون دارد و کارگردان باید به صحبت‌هایش پاسخگو باشد.»
محقق خطاب به کارگردان و بازیگران این فیلم تصریح کرد: «بگذارید آزادی کمی نفس بکشد. بگذارید مردم درباره من قضاوت کنند. مردم ما باهوش و فهمیده هستند و قضاوت را به عهده مردم باشرافت ایران می‌گذارم.»
او اضافه کرد: «شما دم از دلسوزی مردم می‌زنید، اگر دلتان برای مردم می‌سوزد کمک کنید. برای مردم چه کاری انجام دادید؟ چند نفر شما در این سرما به خوی رفتید تا کمک کنید؟ ۵ هزار نفر در سینما کار می‌کنند شما با تحریم‌تان این ۵ هزار نفر را تحریم کردید و جای خودتان را با سیاسیون اشتباه گرفتید. کجای دنیا بازیگران این میزان اظهارنظر می‌کنند؟ اگر سیاست را دوست دارید چرا نمی‌روید رجال سیاسی شوید؟ شما که تحریم‌های ظالمانه آمریکا را می‌بینید چرا علیه آنان پست نمی‌گذارید؟ می‌ترسید پروازهایتان به خارج از کشور به خطر بیفتد؟ من هر کاری از دستم بربیاید برای سینما انجام می‌دهم.»