kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۹۴۷۵
تاریخ انتشار : ۱۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۱:۱۶

حذف تصویر ملکه انگلیس از اسکناس‌های 5 دلاری استرالیا

 
 
 
بانک مرکزی استرالیا اعلام کرد که تصویر ملکه «الیزابت دوم» که بر روی اسکناس‌های پنج دلاری این کشور نقشه بسته، با طرحی که در چارچوب احترام به فرهنگ بومی این قاره است، جایگزین 
می‌شود.
به گزارش تارنمای شبکه تلویزیونی «فرانس ۲۴»، بر اساس بیانیه روز پنجشنبه بانک مرکزی استرالیا، تصویر «الیزابت دوم» با تمثال «چارلز سوم» جایگزین نخواهد شد. تحلیلگران این تصمیم کانبرا را حاکی از فاصله گرفتن استرالیا از سلطنت انگلیس ارزیابی می‌کنند. بانک مرکزی استرالیا گفته است که این تصمیم توسط دولت حمایت می‌شود. آن‌طور که ایرنا نوشته، بانک مرکزی استرالیا اعلام کرده است که با مردم بومی این قاره درباره طرح جدیدی که به فرهنگ و تاریخ استرالیایی‌های اولیه ارج می‌نهد، مشورت خواهد شد. البته بر اساس بیانیه بانک مرکزی، طراحی و چاپ اسکناس جدید چند سال طول خواهد کشید و اسکناس‌هایی که تصویر ملکه فقید بریتانیا روی آن نقش بسته است و در حال گردش هستند، همچنان به عنوان ارز قانونی باقی خواهند ماند.
گفتنی است، استرالیا از کشورهای «مشترک‌المنافع» است که روی کاغذ رئیس‌رسمی دولت آن پادشاه «بریتانیا» است. مرگ ملکه الیزابت دوم در تاریخ هشتم سپتامبر سال گذشته میلادی (17 شهریور) یک روز عزای ملی در این قاره را به همراه داشت اما همان موقع هم برخی از گروه‌های بومی استرالیا پیامدهای مخرب استعمار انگلیس را محکوم کردند و خواستار لغو سلطنت شدند.
رئیس‌جنبش جمهوری استرالیا (ARM) در این زمینه می‌گوید که استرالیا به شایسته‌سالاری اعتقاد دارد و این ایده که کسی می‌تواند به‌خاطر نسل خونی‌اش در واحد پول ما باشد، آشتی‌ناپذیر است؛ همان‌طور که این ایده که او می‌تواند با حق مادری رئیس‌دولت ما باشد، آشتی‌ناپذیر است. «کریگ فاستر» می‌افزاید: «این که [تمثال] یک پادشاه غیرمنتخب باید به جای سران و بزرگان ملل اولیه و استرالیایی‌های برجسته روی سکه‌های ما باشد، دیگر در صلح، استقلال رسمی، فرهنگی و فکری قابل توجیه نیست.»
بیش از یک قرن از سرکوبی بومیان قاره استرالیا توسط بریتانیا می‌گذرد و به تازگی در پی اعتراض‌های مردمی، زمزمه‌های رسمی از سوی هیئت حاکمه استرالیا به گوش می‌رسد که نشان از تلاش آنها برای خروج از سلطه اتحادیه کشورهای مشترک‌المنافع انگلیس دارد. اواسط شهریور امسال «آنتونی آلبانیز» نخست‌وزیر استرالیا از حزب کارگر و از حامیان سفت و سخت جدایی استرالیا از بریتانیا تاکید کرد که جمهوریخواهی و جدایی استرالیا از حاکمیت انگلیس امری حتمی است و این رابطه دیگر آن رابطه‌ای نیست که در ابتدای سلطنت ملکه الیزابت دوم وجود داشت.