kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۹۴۶۲
تاریخ انتشار : ۱۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۰:۱۳
رئیس‌جمعیت هلال‌احمر خبر داد

اسکان ۱۲۵ هزار زلزله‌زده در خوی با برپایی ۹۵ اردوگاه و توزیع چادرهای امدادی

رئیس‌جمعیت هلال‌ احمر از برپایی ۹۵ اردوگاه اسکان اضطراری در مناطق آسیب‌ دیده از زلزله خوی خبر داد و گفت: ۱۲۵ هزار زلزله ‌زده اسکان داده شده‌اند.
 
 
 
 
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی جمعیت هلال‌احمر، پیرحسین کولیوند دیروز در تشریح آخرین اقدامات انجام شده در خوی گفت: جمعیت هلال احمر برای اسکان اضطراری زلزله‌زدگان خوی تاکنون ۹۵ اردوگاه در مدارس و نقاط ایمن دایر کرده و ۱۲۵ هزار زلزله‌زده را با توزیع چادرها و اردوگاه‌ها، اسکان داده است. 
وی با اشاره به اینکه هم‌اکنون هزار و 100 امدادگر در شهرستان خوی، در حال فعالیت‌ هستند، افزود: با توجه به برودت هوا و مشکلات زلزله‌زدگان، تاکنون ۴۰ هزار و ۱۵۰ دستگاه چادر توزیع و برپا شده، ۱۲۰ هزار بسته غذایی، ۱۶۰ هزار و ۶۰۰ تخته پتو، ۴۷ هزار و ۴۵۰ تخته موکت و 9 هزار و ۸۷۰ وسیله گرمایشی نیز توزیع شده است و همچنان عملیات امدادرسانی در خوی ادامه دارد.
معاون عملیات سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر هم دیروز با اشاره به روستاهای دارای تخریب و امدادرسانی در جریان زلزله خوی گفت: در این زلزله ۷۲ روستا بین ۲۰ تا ۸۰ درصد تخریب شده و در حال امدادرسانی هستند. مرتضی مرادی‌پور افزود: ۹۸ پس‌لرزه بالاتر از ۲.۵ ریشتر رخ داده است.
مرادی‌پور بیان داشت: تا شامگاه شنبه(دیشب) و با برپایی اردوگاه‌ شماره ۱۰۰ به عنوان آخرین مکان اسکان اضطراری در شهر خوی، عملیات اسکان اضطراری به پایان می‌رسد اما کمک‌های معیشتی و غذایی با تلاش سازمان داوطلبان و خیریه‌های مردمی تا اطلاع ثانوی ادامه خواهد داشت.
به گفته وی، برنامه‌ریزی ما در عملیات اسکان اضطراری به این شکل بود که در شهر خوی و فیرورق برای حفظ امنیت در پس لرزه‌های احتمالی، افراد را در اردوگاه‌ها اسکان دادیم چون برپایی چادر انفرادی در کنار ساختمان‌ها و در کوچه و خیابان احتمال خطر به دلیل ریزش آوار را افزایش می‌داد اما در روستاها به دلیل وسعت باغ و زمین‌های پیرامون منازل، چادرها به شکل انفرادی در محوطه هر خانه برپا شده‌است.
 گسل اصلی زلزله خوی شناسایی شد
خبر دیگر اینکه رئیس‌سازمان زمین‌شناسی کشور گفت: با تلاش کارشناسان، گسل اصلی زلزله خوی شناسایی شد و این زلزله کاملا منشاء طبیعی داشته است.
علیرضا شهیدی ۱۴ بهمن ماه در جلسه ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران آذربایجان غربی که در خوی تشکیل شد، افزود: خوی بر روی گسل سیه‌چشمه- خوی به طول ۱٨۰ کیلومتر قرار دارد که از این میزان، ۱۱۰ کیلومتر در ایران 
و ۷۰ کیلومتر در کشور ترکیه است. این گسل در خوی به پنج شاخه تبدیل می‌شود.
شهیدی با اشاره تاریخچه وقوع زمین لرزه در خوی اظهارداشت: از سال ۱٨۴۳ میلادی تاکنون هفت زلزله در خوی ثبت شده که بزرگ‌ترین آنها ۶ ریشتر بوده است.
وی با بیان اینکه امسال سه زلزله با بیش از 
۱۵۰ پس لرزه ثبت شده که نشان می‌دهد که این گسل در حال تخلیه انرژی خود است، ادامه داد: در هیچ جای دنیا زلزله قابل شناسایی نیست و هیچ کسی نمی‌تواند ادعا کند که وقوع زلزله را می‌توان پیش‌بینی کرد.
رئیس‌سازمان زمین‌شناسی کشور گفت: باید ساخت و سازها در حریم گسل‌ها متوقف و نظارت بر آیین‌نامه‌های این حوزه بیشتر شود.