kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۹۴۳۵
تاریخ انتشار : ۱۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۰:۱۳

جمع‌بندی فدراسیون فوتبال روی انتخاب مربی ایرانی برای تیم ملی

 
 
 
رئیس‌فدراسیون فوتبال گفت: با توجه به جمیع جهات به این نتیجه رسیده‌ایم که انتخاب گزینه داخلی برای هدایت تیم ملی بهتر است.
مهدی تاج درخصوص اینکه آیا فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ متولی هزینه کمک داور ویدیویی VAR هستند یا باشگاه‌ها، یادآور شد: VAR مبحث مهمی است و خیلی از کشورها در حال استفاده از این سیستم هستند. برخی کشورها از جمله قطر از ابتدا این کار را انجام دادند و اخیراً کشورهای ازبکستان و تاجیکستان با ظرفیت کمتری وارد این کار شده‌اند. ما نیز باید این مسیر را برویم. فیفا با فدراسیون فوتبال طرف است ولی قرارداد شرکت مربوط به VAR با باشگاه‌ها است. البته این حرف را تأیید می‌کنم که وقتی ورزشگاهی از باشگاهی برای میزبانی کرایه می‌گیرد، باید تمام لوازم و مؤلفه‌های استاندارد بازی را خودش فراهم کند.
رئیس‌فدراسیون فوتبال خاطرنشان کرد: مسئله VAR و شرکت‌ها تمام نشدنی است. فیفا هر دوره‌ای نمایندگانش را تغییر می‌دهد. شرکت‌ها 50 میلیارد دلار به فیفا برای ضمانت می‌دهند تا اگر تیمی از جانب VAR متضرر شد طبق اظهارنامه، شرکت مورد نظر زیان را پرداخت کند. بنابراین، هر شرکتی برای VAR نمی‌تواند مجوز بگیرد. با این مقدمه باید بگویم نمی‌شود همه کشورها VAR را داشته باشند و ما نداشته باشیم. درست نیست تاجیکستان بگوید اگر برای VAR کمک می‌خواهید بگویید، این موضوع برای کشور پهناوری مثل ایران خوب نیست. باید تلاش کنیم و دست به دست هم دهیم تا شرایط را برای آموزش داوران فراهم کنیم. اگر نتوانیم به این شرایط برسیم، برخی از داوران را برای آموزش به کشورهای همسایه می‌فرستیم. یک داور هم برای آموزش به تاجیکستان خواهد رفت تا فرصت را از دست ندهیم.
تاج درباره انتخاب سرمربی تیم ملی فوتبال ایران پس از خداحافظی کارلوس کی‌روش گفت: دو انتخاب مهم در پیش داریم، یکی سرمربی تیم فوتبال امید و دیگری سرمربی تیم ملی بزرگسالان. در رابطه با کی‌روش با شیخ حمد رئیس‌فدراسیون قطر صحبت کردم و فکر کنم امروز جلسه نهایی دارند و شاید به نتیجه برسند.  رئیس‌فدراسیون فوتبال خاطرنشان کرد: درخصوص انتخاب سرمربی تیم ملی دو نگاه متفاوت وجود دارد، یک نگاه؛ مربی داخلی و یک نگاه هم برای گزینه خارجی. مربیان داخلی در گذشته زحمت کشیده‌اند و خیلی از اتفاقات محصول آنهاست، افرادی مثل حشمت مهاجرانی، علی پروین و علی دایی، جواد نکونام و وحید‌هاشمیان خیلی به تیم ملی کمک کردند.
وی یادآور شد: ما در انتخاب گزینه خارجی محدودیت داریم. مسئله تحریم در همه جا تأثیر خودش را دارد. پول نقد هم داشته باشیم انتقالش به فردی در خارج از کشور عملیاتی نیست. یکی از متهمان پرونده ویلموتس خود ما هستیم. چرا متهم شدیم؟ چون بموقع نتوانستیم پول او را پرداخت کنیم. ماجرای برانکو، کالدرون و استراماچونی نیز به همین شکل بود. مربیان طبق قانون فیفا در صورت عدم پرداخت پول‌شان پس از دو ماه می‌توانند یک طرفه قراردادشان را فسخ کنند. روی میز مربی بنام و با کیفیت که رزومه خوبی داشته باشد، زیاد داریم. مربیان زیادی طالب سرمربیگری تیم ملی ایران هستند چرا که با داشتن این همه لژیونر هر مربی دوست دارد سرمربی تیم ملی باشد.
تاج درپایان گفت: انتخاب سرمربی تیم ملی یکی از کارهای پیش روی فدراسیون فوتبال است و به سرعت انجام می‌شود. من درباره نوع انتخاب صحبت کردم که دو نگاه متفاوت وجود دارد. اگر به این نتیجه می‌رسیدیم که مزایای خارجی بهتر از داخلی است، آن را می‌پذیرفتیم اما اگر گزینه داخلی باشد و عده‌ای به شرایط گزینه داخلی انتقاد کنند از الان می‌پذیریم. با این حال طبق جمیع جهات به این نتیجه رسیدیم که این انتخاب (مربی ایرانی) بهتر است.