kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۹۴۰۵
تاریخ انتشار : ۱۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۱:۴۹

رژیم صهیونیستی بندر استراتژیک حیفا را به هندی‌ها فروخت

 
سرويس خارجي-
بحران اقتصادي شديد در بندر حيفا كه طي چند سال گذشته تشديد شده به همراه بي ثباتي اقتصادي و سياسي در ديگر مناطق اشغالي باعث شد تا صهيونيست‌ها بندر مهم حيفا را به يك سرمايه‌دار هندي بفروشند.
سالني مجلل و تشريفاتي با صندلي‌هاي طلايي و چلچراغ‌هاي چند تني كه از سقف آويزان است در هتلي لوكس در بندر حيفا رژيم صهيونيستي خبر از رويدادي مهم و سياسي را مي‌دهند، اما اين رويداد چيزي نيست جز جلسه امضاي قرار داد فروش «بندر حيفا». اگرچه فروش و واگذاري يك بندر تا حد زيادي عجيب به نظر مي رسد، اما نتانياهو در روزهاي نخست و كمتر از يك ماه پيش كه به قدرت بازگشت، قرارداد فروش بندر حيفا را امضا كرد. خريدار اين بندر استراتژيك نيز، «گاوتام آدانی»، سرمايه‌دار بزرگ هندی بود كه خبر معامله او به تازگي و پس از حدود يك ماه رسانه اي شده است. در تصاويري كه از جلسه فروش بندر حيفا منتشر شده، اين خريدار هندي خوشحال به نظر مي رسد. رويترز در گزارش گفته است كه اين تاجر هندي، بندر حيفا را به قیمت 4 میلیارد شیکل (1.15 میلیارد دلار) خریداری کرده است. این میلیاردر هندی اما جزئيات بيشتري از معامله خريد بندر حيفا را اعلام نكرده است، هرچند مدعي سرمايه گذاري و توسعه اين بندر و احداث اسکله‌های جدید در آن شده است. فروش بندر حیفا پنج سال زمان برد و مقامات تل آويو اميد دارند تا با فروش اين بندر علاوه‌بر كاهش هزينه‌هاي خود به اقتصاد بحراني فلسطين اشغالي سر و ساماني بدهند.
اهميت بندر حيفا
از حيفا به عنوان مركز اقتصادي فلسطين اشغالي ياد مي‌شود، اما حيفا وقتي نامش بيشتر شنيده شده که حزب‌الله لبنان آن را با موشک‌های رعد2 ورعد3‌، تهديد كرد. اين بندر سومین شهر بزرگ رژيم صهيونيستي است که در مناطق شمالي قرار دارد و به عنوان یک قطب گردشگری هم به شمار مي رود و هر سال صدها هزار نفر گردشگر داخلي و خارجی به اين شهر می‌آیند. حیفا همچنین مرکز صنایع سبک و سنگین رژيم اسرائیل است و از آنجا که در اطراف یک خلیج کوچک برپا شده و تپه کرمل بر آن مشرف است، امکانات صنعتی و بازرگانی متنوعی دارد.
نخستین و بزرگ‌ترین پالایشگاه نفت صهيونيست‌ها در این شهر بندری قرار دارد و همچنین صنایع پتروشیمی در آن واقع است. صنایع  برق و فلزات نیز در ساحل بندر حیفا قرار گرفته و این شهر دارای بیشترین رفت و آمد کشتی‌ها در بنادر اسرائیل است. جمعیت حیفا بر 270 هزار نفر بالغ می‌شود.با اين حال صهيونيست‌ها بسيار نگرانند كه موشك‌هاي حزب‌الله به اين بندر برسد و از همين رو بندر حيفا به‌ويژه از زمان تهديد حزب‌الله لبنان، همواره با وضعيت اقتصادي نامساعدي همراه بوده است. در حال حاضر نيز فروش اين بندر، احتمالا با اين هدف صورت گرفته كه بخشي از مشكلات اقتصادي آن كه طي سال‌هاي گذشته تشديد شده، سر و سامان بيابد.
فروش حيفا در شرايط بحران اقتصادي
در عين حال، فروش بندر حيفا در شرايط بحران اقتصادي و بي ثباتي‌هاي سياسي در داخل تل آويو صورت گرفته است. اين روزها تل آويو نه تنها با اعتراضات ضد نتانياهو رو‌به‌روست و كابينه تندرو او نگراني‌ها را افزايش داده، بلكه از نظر اقتصادي نيز وضعيت مساعدي در مناطق اشغالي حاكم نيست. براساس گزارش تايمز اسرائيل، قیمت مسکن از سال گذشته تا کنون بیش از ۱۵٪ افزایش یافته که بالاترین حد افزایش بهای خانه در ده سالهٔ گذشته است. همچنين طبق اظهار بانک مرکزی رژيم صهيونيستي، در ۱۲ ماه گذشته تورم در اسرائیل به ۴.۱٪ رسید و پیش‌بینی می‌شود اين نرخ همچنان صعودي باقي بماند.
چند روز پيش نيز، «آویگدور لیبرمن» وزیر دارایی پیشین رژیم صهیونیستی نيز در توئیتی نسبت به وقوع یک بحران بی‌سابقه اقتصادی در این رژیم هشدار داد و گفت: (رژیم) اسرائیل به سمت بحران اقتصادی بی‌سابقه‌ای پیش می‌رود که دهه‌ها است چنین چیزی را شاهد نبودیم و مسئولیت آن کاملا به گردن بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی است.
از سوي ديگر، دو روز پيش واحد پول اسرائیل، با نام شیکل و بازار سهام آن با سقوطي كم سابقه رو‌به‌رو شد، روندی که تحلیلگران معتقدند به‌دليل ترس از برنامه‌های نتانیاهو برای بازنگری در سيستم قضايي و افزایش اخیر خشونت‌ها مرتبط است. برمبناي گزارش ميدل ايست آي، دو روز پيش شیکل برای چهارمین روز متوالی سقوط کرد و به 3.488 در برابر دلار آمریکا رسید. در همین حال، شاخص بازار بورس تل آويو موسوم به بلو چیپ 135 درصد و قیمت اوراق قرضه دولتی تا 1 درصد کاهش یافت. تحلیلگران مالی در تل آويو می‌گویند که این کاهش به دلیل ترس از اصلاحات بحث برانگیز است که نتانیاهو در نظر دارد انجام دهد. همچنين هفته گذشته، ده‌ها مدیر بانک اسرائیلی به نتانیاهو هشدار دادند که برخی از مشتریان در حال برداشت وجه نقد از حساب‌های خود و مبادله آن با دلار آمریکا هستند، زیرا می‌ترسند با تشدید تنش‌های سیاسی، شیکل بيشتر سقوط كند.
شكنجه زنان
از سوي ديگر، مقامات زندان اسرائیل صبح روز سه‌شنبه به زنان زندانی فلسطینی حمله کردند. انجمن اسرای فلسطین در بیانیه‌ای اعلام کرد که نیروهای صهيونيستي زنان زندانی را در زندان دیمون مورد ضرب و شتم قرار دادند و به سمت آنها گاز اشک آور شلیک و از اسپری فلفل استفاده کردند. کمیسیون امور زندانیان تشکیلات خودگردان فلسطین اعلام کرد که سازمان زندان‌های اسرائیل (IPS) همچنین دستگاه‌های الکترونیکی و برخی اقلام شخصی زندانیان را به عنوان «مجازات دسته جمعی» مصادره کرده است.
در واكنش نيز، زندانیان فلسطيني تعدادی سلول‌ها را به آتش کشیدند. یاسمین شعبان، نماینده زنان زندانی فلسطینی نيز که در میان افراد مورد حمله قرار گرفت، به سلول انفرادی انتقال داده شده است. گفته شده حمله به زنان زندانی باعث خشم زندانیان فلسطینی در تمامی زندان‌های اسرائیل شده است. کمیسیون زندانیان نيز گفت که زندانیان در زندان عوفر از پذیرش وعده‌های صبحانه خودداری کردند و خواستار صحبت تلفنی با زندانیان دیمون شدند. این حمله یک روز پس از آن صورت گرفت که 120 فلسطینی در زندان بدنام صحرای نقب علیه اقدامات تنبیهی صهيونيست‌ها دست به اعتصاب غذا زدند. در مقابل مقامات صهيونيستي نيز برق زندان نقب را قطع کردند و خانواده زندانیان را از ملاقات منع کرده و وعده‌های غذایی را به آنها نمی‌دهند.
ادامه تخريب خانه فلسطيني‌ها
المانيتور نيز روز چهارشنبه از فلسطين گزارش داد كه صدها خانه فلسطینی در جبل المکابر به بهانه نداشتن مجوز ساخت، در آستانه تخریب توسط صهيونيست‌ها هستند. مقامات صهيونيستي دریافت مجوز ساخت و ساز را برای فلسطینی‌ها تقریبا غیرممکن كرده‌اند و بسیاری از فلسطيني‌ها مجبور به ساخت و ساز بدون مجوز هسستند. بر اساس گزارش دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل متحد (OCHA)، اسرائیل 
در سال 2021‌، حدود 666 خانه فلسطینی را در کرانه باختری و بیت المقدس شرقی تخریب کرد و 958 نفر را آواره کرد. اين ميزان 38 درصد نسبت به سال قبل افزايش داشته است.
بي تفاوتي فلسطيني‌ها به سفر بلينكن
مناطق اشغالي فلسطين اگرچه دو روز پيش ميزبان آنتوني بلينكن، وزير خارجه آمريكا بود، اما در غزه و ديگر مناطق، فلسطینی‌ها به سفر بلینکن بي توجه بودند و گروه‌های مسلح در نوار غزه همزمان با سفر بلينكن متعهد شدند که به عملیات نظامی صهيونيست‌ها در کرانه باختری پاسخ دهند. رمزی محمود یکی از ساکنان غزه به المانیتور گفت که مردم غزه از اسرائيل و آمريكا خسته شده‌اند. رمزی وضعیت را با توجه به بن بست سیاسی، شکست راه‌حل‌هاي سياسي، در آستانه انفجار دانست. از سوي ديگر همبستگي‌ها با مردم فلسطين در خارج از مرزهايش همچنان پررنگ است و هواداران تیم فوتبال «الزوراِء» عراق در همبستگی با مردم فلسطین، ورزشگاه بین‌المللی «الشعب» بغداد را مزین به تصاویر شهید «خیری علقم» جوان فلسطینی کردند که اخیرا در عملیات شهادت طلبانه خود در پاسخ به جنایات ارتش رژیم صهیونیستی علیه ملت فلسطین، شماری از صهیونیست‌ها را کشته یا زخمی کرد.