kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۹۳۲۴
تاریخ انتشار : ۱۱ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۱:۵۴

اولیانوف: غرب اراده‌ای برای احیای برجام ندارد نه ایران

نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین تأکید کرد که ایران اراده سیاسی لازم برای احیای برجام را دارد و این طرف‌های غربی هستند که از خود اراده نشان نمی‌دهند.

«میخائیل اولیانوف» نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین در مصاحبه با خبرگزاری روسی «اسپوتنیک» تأکید کرد که در حال حاضر ایران و روسیه و چین اراده سیاسی لازم برای احیای برجام را دارند و این در حالی است که طرف‌های غربی این توافق چنین اراده‌ای از خود نشان نمی‌دهند.
اولیانوف با اشاره به نقش طرف‌های غربی مذاکرات وین برای احیای برجام (انگلیس، فرانسه، آلمان و ایالات متحده آمریکا) تصریح کرد: «متأسفانه شرایط فعلی مذاکرات برجام به بن‌بست رسیده است و از اول سپتامبر تاکنون مذاکرات دیپلماتیک جدی صورت نگرفته است اما برای اینکه بگوییم برجام مرده است، هنوز زود است و شانس احیای برجام وجود دارد و این مسئله نیازمند تصمیم سیاسی تمامی طرف‌های برجام برای بازگشت به میز مذاکرات است تا بتوان مذاکرات را به یک نقطه عقلانی رساند.»
وی ادامه داد: «ایران اراده سیاسی برای پایان دادن به این بن‌بست را دارد و چین و روسیه نیز از خود چنین اراده‌ای را نشان داده‌اند اما طرف‌های غربی در حال حاضر چنین اراده سیاسی را از خود نشان
نداده‌اند.»
آمریکا مقصر گام‌های برجامی ایران است
نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین، اقدامات ایالات متحده آمریکا را عامل تحریک ایران برای کاهش تعهدات برجامی عنوان کرد و گفت: «ایالات متحده آمریکا بیش‌ترین اقدامات را صورت داد تا ایران چه در مقیاس کمی و چه در مقیاس کیفی به سمت گسترش محسوس برنامه هسته‌ای خود سوق پیدا کند و در این زمینه باید این‌طور گفته شود که واشنگتن موفق عمل کرد. ایران تقریباً در تمامی زمینه‌ها فراتر از محدودیت‌هایی که در برجام معین شده بود، پیش رفتند و حتی در مقایسه با زمان قبل از توافق 2015 نیز بیشتر پیشروی کردند.»
اولیانوف با این حال تصریح کرد که گام‌های برجامی ایران قابل بازگشت هستند و گفت: «با این وجود، تمامی این اقدامات تحت کنترل کامل و هوشیارانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است و گام‌های فرابرجامی ایران همگی برگشت‌پذیر است و چنین چیزی نیازمند اقدامات زیادی نیست و تنها بازگشت به میز مذاکرات و احیای توافق هسته‌ای را نیاز دارد.»
خروج احتمالی انگلیس از برجام
نقض قطعنامه 2231 است
این دیپلمات روس همچنین به برخی گمانه‌زنی‌ها درخصوص احتمال خروج انگلیس از برجام در پی اعدام «علیرضا اکبری» جاسوس سازمان‌های اطلاعاتی انگلیس گفت: «اخباری درخصوص احتمال خروج انگلیس از برجام احتمالاً این ذهنیت را به وجود خواهد آورد که غرب نیازی به توافق ندارد و در نتیجه برجام به فراموشی سپرده می‌شود. اما من این‌گونه متصور می‌شوم که حضور یا عدم حضور انگلیس در توافق هسته‌ای، در شرایط فعلی چندان اهمیتی ندارد و تصمیم‌گیری در این زمینه برعهده انگلیس است و به‌طور کلی طبق برجام هیچ فرآیند خروج یا اقدام یکجانبه تعریف نشده است و همان‌طور که ایالات متحده به‌صورت یک‌جانبه از برجام خارج شد، هرگونه اقدام اینچنینی به مفهوم نقض قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل است.»
اولیانوف در بخش پایانی مصاحبه خود در پاسخ به سؤالی درخصوص محدود شدن همکاری جمهوری اسلامی ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تصریح کرد: «من این‌طور فکر نمی‌کنم و در این خصوص شما را به مقام‌های ایران ارجاع می‌دهم.»
رابرت مالی: با ایران، همزمان با فشار
مذاکره می‌کردیم
رابرت مالی، نماینده وزارت خارجه آمریکا در امور ایران در مصاحبه‌ای با سرویس جهانی «بی.بی.سی» گفت که واشنگتن به‌دنبال تغییر حکومت ایران نیست.
مالی در این مصاحبه در پاسخ به سؤال مجری برنامه که پرسید آیا اعتراف می‌کند که تلاش‌های دیپلماتیک با ایران برای بازگشت به برجام شکست خورده است، گفت: «دیپلماسی هیچ‌گاه به پایان نمی‌رسد.»
وی در ادامه گفت: «ما، همزمان با گام‌های مختلف علیه ایران اعم از تحریم، فشار، مقابله با اقدامات‌شان در منطقه و بسیج جامعه بین‌الملل [علیه آنها] با آنها مذاکرات غیرمستقیم داشتیم.»
رابرت مالی در ادامه این مصاحبه تصریح کرد چنان‌که مسیر دیپلماسی با ایران شکست بخورد همان‌طور که «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا گفته «همه گزینه‌ها روی میز است.» رابرت مالی گفت یکی از این گزینه‌ها، گزینه نظامی است، اگرچه بایدن گفته که از این گزینه به‌عنوان «آخرین راه چاره» استفاده خواهد شد.
رابرت مالی در این مصاحبه در پاسخ به سؤال مجری برنامه مبنی بر اینکه هیچ روشی در تقابل با ایران کارساز نبوده گفت: «یک چیز در گذشته کارساز بوده: فشار به علاوه تلاش واقعی و چندجانبه دیپلماتیک. این را نفی نمی‌کنم که این روش ممکن است دوباره هم کارساز باشد.»
مالی درباره اظهارات جو بایدن که چندوقت پیش گفته بود برجام مرده است گفت: «او هیچ وقت نگفت که دیپلماسی مرده است. هرگز نگفت احتمال تفاهم با ایران مرده است. در واقع ما دقیقا عکس این را گفته‌ایم. ما می‌توانیم با کلمات بر سر اینکه چه چیز مرده یا نه بازی کنیم. این وظیفه من نیست. من توسط رئیس‌جمهور مأمور شده‌ام که در جست‌وجوی یک راهکار دیپلماتیک باشم و این کاری است که دارم انجام می‌دهم.»
وی درباره احتمال توسل به گزینه نظامی گفت: «این اولین گزینه ما نیست. شما مثل من می‌دانید که این گزینه‌ای بسیار دشوار و بسیار خطرناک است. او فقط در صورتی که لازم باشد از این گزینه استفاده خواهد کرد.»
رابرت مالی درباره رژیم صهیونیستی هم گفت: «اسرائیل منافع خودش و برداشت خودش را از ایران دارد. ما همیشه با یکدیگر بر سر تاکتیک‌ها توافق نداشته‌ایم، اگرچه درخصوص هدف هم‌نظریم.»
این مقام آمریکایی در بخش دیگری از مصاحبه ادعای مجری برنامه که مدعی شد آمریکا به اندازه لازم به «اعتراضات در داخل ایران» کمک نکرده را با برشمردن اقدامات کاخ سفید از جمله اعمال تحریم علیه ایران رد کرد، اما گفت که آمریکا به‌دنبال تغییر حکومت نیست.
او گفت: «ما در کار تغییر رژیم نیستیم و فکر می‌کنم ما به اندازه کافی تجربه غم‌انگیز در زمینه مهندسی کردن تغییر رژیم به‌ویژه در خاورمیانه داشته‌ایم. این وظیفه ما نیست. وظیفه ما ایستادن در کنار مردم ایران و انجام دادن کارهایی از جمله تحریم، بسیج جامعه بین‌المللی، قرار دادن ایران در کانون توجه و اطمینان از شنیده شدن صدای ایرانی‌ها است.»