عرضه خودرو در بورس را با جدیت پیگیری میکنیم
به گزارش ایسنا، مجید عشقی با بیان اینکه قیمتگذاری دستوری بلای جان صنعت است، اظهار کرد: برخی تمایل دارند تجربههای دیگران را بارها تجربه کنند. اگر درمورد فولاد و پتروشیمی هم کوتاه میآمدیم زیان انباشتهای که در خودروسازها وجود دارد در آنجا هم اتفاق میافتاد.
او ادامه داد: صنعت خودرو چندین سال است که توسط شورای رقابت و سازمان حمایت گروگان گرفته شده است. سازمان بورس هم در ابتدا با عرضه خودرو در بورس مخالف بود اما با توجه به ساختار این صنعت به این نتیجه رسیدیم که این صنعت راه نجاتی جز این ندارد.
رئیس سازمان بورس با اشاره به معاملات خودرو در بورس کالا عنوان کرد: ممکن است در ابتدا خودروها بالاتر از قیمت بازار معامله شود، اما بعد از مدتی به تعادل میرسد. عشقی ادامه داد: ۲۰۰ هزار میلیارد تومان توسط مجموع خودروسازها توزیع میشود که ۱۰۰ هزار میلیارد آن مانند یک یارانه کور در یک قرعهکشی توزیع و
۱۰۰ هزار میلیارد تومان آن پشت پرده توزیع میشود.
او با تاکید بر اینکه سازمان بورس عرضه خودرو در بورس را با جدیت پیگیری و از آن دفاع میکند، عنوان کرد: اگر عرضه ادامه پیدا نکند امیدی به زندهشدن این صنعت وجود ندارد. سهامدارانی که ابتدای سال خودرو خریدند تاکنون سود زیادی کردند اما سهامدارانی که سهام خودروسازها را خریدند باید متحمل ریسک شوند. توقف عرضه خودرو در بورس تبعات عجیبی خواهد داشت.
رضایت مردم و تولیدکننده از تجربه موفق بورس کالا
گفتنی است عرضه خودرو در بورس کالا باعث شد هم تولیدکنندگان و هم مصرفکنندگان از آن سود ببرند. به طوریکه طبق آمار از شهریورماه تا اوایل بهمن ماه که عرضه خودرو در بستر بورس کالا انجام شد، بیش از ۴۶ هزار
دستگاه انواع مختلف خودرو در این بازار مورد معامله قرار گرفت که ارزش این معاملات ۲۴ هزار و ۸۴۰ میلیارد تومان بوده است.
در مجموع منافع حاصله برای تولیدکنندگان و خریداران نهایی نزدیک ۱۵ هزار میلیارد تومان بوده است، بهطوریکه سود تولیدکنندگان ۸۴۱۰ میلیارد و سود خریداران نهایی ۶۵۸۰ میلیارد تومان برآورد شده و درآمد مازاد شناسایی شده برای دولت هم از طریق مالیات بر ارزش افزوده نیز ۷۶۰ میلیارد تومان بوده است.
نامههای متناقض شورای رقابت
درحالی که انتظار میرفت شرکتهای خودرویی برنامه منظمی برای عرضه محصولات خود در بورس کالا ارائه کنند، شورای رقابت طی دو روز، خطاب به بورسیها دو نامه مختلف نوشت.
در نامه نخست شورا که دوم بهمن ماه ارسال شد آمده بود «جلسات کارگروه خودرو در مرکز ملی رقابت با حضور همه ذینفعان و متخصصان این حوزه به صورت فشرده و فوقالعاده تشکیل و در حال بررسی بازار و جمعبندی دستورالعمل موضوع بند پنج ماده ۵۸ قانون سیاستهای کلی اصل ۴۴ قانون اساسی است که در صورت تصویب شورای رقابت اطلاعرسانی خواهد شد. شورای رقابت انتظار دارد، ضمن ملاحظه اختیارات و وظایف قانونی این شورا از اظهارنظرهای غیرمستند و نادقیق پرهیز کرده و به بهینه شدن تصمیمات شورا کمک شود.»
اما نامه دوم که روز بعد از نامه اول منتشر شد اعلام شده بود که باید خودروهای شاهین، دنا و پژو ۲۰۷ از بورس کالا خارج شوند! البته این موضوع واکنشهای زیادی را در پی داشت. وزیر صمت اعلام کرد آن نامه را ندیده و وزیر اقتصاد نیز بر اینکه شورای عالی بورس باید درمورد عرضه یا توقف عرضه خودرو در بورس کالا تصمیم بگیرد تاکید کرد. اما عجیبتر از همه واکنش برخی اعضای شورای رقابت بود که صراحتا اعلام کردند نامه دوم فقط اظهارنظر رئیس شورا بوده است، نه اعضای شورا!
پس از آن نیز شورای عالی بورس در مورد ادامه یا توقف عرضه خودرو در بورس کالا جلسهای برگزار کرد اما هیچکدام از اعضای شورا در مورد نتیجه جلسه شفاف صحبت نکردند و فقط اخباری پشتپرده مبنی بر تاکید شورای عالی بورس بر ادامه روند فعلی عرضه خودرو در بورس کالا، منتشر شد.
در هر حال این کشمکش بهانهای برای بورس بود تا دوباره در دام سقوطهای هیجانی بیفتد، شاخص کل که خود را برای فتح یک میلیون و ۷۰۰ هزار واحد آماده کرده بود، تحت تاثیر ابهام سهام خودروییها و احتمال قیمتگذاری دستوری عقبنشینی کرد و این عقبنشینی همچنان تا دور روز پیش ادامه داشت و زیان سنگینی به سهامداران وارد کرد.
انتظار میرود نهادهای تصمیمگیر به طور شفاف نظر خود را اعلام کنند و اگر مخالفتی با عرضه خودرو در بورس دارند منطق خود را تشریح کنند چراکه دود اقدامات مبهمی نظیر شورای رقابت به چشم مردم و کشور میرود.