kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۹۲۶۸
تاریخ انتشار : ۱۱ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۸:۳۴

چرا دشمن از سپاه می‌ترسد؟

 
 
 
سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از جمله ارکان انقلاب است که در طول عمر چهل و چهار ساله انقلاب نقش مهمی برعهده داشته است.
سپاه از بدو تاسیس، به عنوان یک نهاد مردمی، در راستای تامین امنیت مردم ایران گام برمی‌داشت. نقش ویژه این نهاد در مقابله با گروه‌ها و گروهک‌های تروریستی و جدایی‌طلب در آغازین سال‌های انقلاب اسلامی بارز و مبرهن است.
با آغاز دهه 60 و شرور حرکت‌های تروریستی گروهک مجاهدین خلق (منافقین) باز هم این سپاه بود که در کنار سایر گروه‌های انقلابی وارد عمل شد و در بسیاری از موارد اقدامات تروریستی منافقین را قبل از اجرا کشف و خنثی کرد.
سپاه پاسداران در دوران جنگ تحمیلی نیز وظیفه سنگین حراست از مرزها و موجودیت کشور را در مواجهه با دشمن متجاوز برعهده گرفت و در کنار ارتش جمهوری اسلامی ایران، یک دوره هشت ساله را در دفاع از کشور نقش‌آفرینی کرد.
با پایان جنگ، سپاه پاسداران در خنثی‌‌سازی توطئه‌های متعدد علیه مردم ایران کوشا بود. این نهاد در راه حراست از امنیت مردم کشور، شهدای بسیاری را تقدیم کرد.
در بعد بین‌المللی نیز سپاه جایگاه خاصی دارد و همواره در دفاع از مظلومان جهان فعالیت می‌کند. به فرموده رهبر انقلاب اسلامی: «همین کسانی که با جان خودشان، با همه توان خودشان به کمک ملّتهای دیگر و ضُعَفای اطراف منطقه که در دسترس آنها است می‌روند، همین‌ها سایه جنگ و ترور و تخریب را از کشور خودمان هم دور می‌کنند و دفع می‌کنند. میهن عزیز ما یک بخش مهمّی از امنیّتش محصول کار همین جوانان مؤمنی است که در زیر فرماندهی سردار شهید عزیزمان سالها کار کردند، تلاش کردند؛ اینها امنیّت‌آورند، برای کشور هم اینها امنیّت می‌آورند؛ بله، به کمک فلسطین و غزّه و دیگر مناطقی که به وجود آنها نیاز هست می‌روند امّا برای کشور خودمان امنیّت ایجاد می‌کنند.»
سپاه در رویدادهای اجتماعی نیز فعالیت دارد؛ به هنگام بروز بلایای طبیعی چون سیل و زلزله، جان‌برکفان سپاه پاسداران در کنار مردم بوده و در یاری و کمک به مردم می‌کوشند.
با وجود فعالیت‌های مردمی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، دشمن به شدت در پی تضعیف این نهاد است. چرایی مخالفت دشمنان با سپاه پاسداران به مسئله «اقتدار جمهوری اسلامی» بازمی‌گردد. سپاه پاسداران یکی از ارکان اقتدار جمهوری اسلامی در منطقه و جهان است. رهبر معظم انقلاب اسلامی در این باره می‌فرمایند: «این که دشمن از سپاه بدش می‌آید خب معلوم است... او می‌خواهد عوامل اقتدار در ما نباشد.» در واقع سپاه از مولفه‌های اقتدار کشور است و هرجا لازم بوده با قدرت در برابر دشمنان ایستادگی کرده است. در تاریخ نیز نمونه‌های متعددی در این زمینه وجود دارد که در بالا بدان اشاره شد.
از دیگر فعالیت‌های سپاه پاسداران، توانمندی کشور در حوزه علوم نظامی است. سپاه در زمینه مسائل تاکتیکی و مسائل راهبردی و استراتژیکی اقدامات بسیاری انجام داده و از این زوایه نیز در افزایش اقتدار کشور، تلاش کرده است. لذا طبیعی است که دشمنی که با اقتدار کشور مخالف است، با این رکن مهم قدرت‌ساز مخالفت کند.
دیگر علت ترس دشمن از سپاه، مقابله این نهاد مردمی با توطئه‌های دشمنان در منطقه است. سپاه در منطقه معادلات دشمنان را برهم می‌زند و طبیعی است که دشمن از موجودیت سپاه اظهار نگرانی کند. به تعبیر رهبر انقلاب: «آن دشمنی که آمریکا او را تجهیز کرده است، نه برای عراق و سوریه، بلکه در نهایت برای ایران، ایران عزیز؛ داعش را درست کردند، نه برای اینکه فقط در عراق مسلّط بشود، هدف اصلی و نهایی ایران بود. آنها می‌خواستند از این طریق، امنیّت ما را، مرزهای ما را، شهرهای ما را، خانواده‌های ما را دچار ناامنی و تشویش بکنند؛ اینها متوقّف شدند به کمک همین جوانان مؤمن و عزیزی که رفتند و این تلاش بزرگ را انجام دادند.»
خباثت دشمن در مواجهه با سپاه در حالی است که از قضا اقدامات ضدتروریستی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، موجب برقراری امنیت در بسیاری از کشورهای اروپایی نیز شد و اروپا را از شر جنایتگران داعش نجات داد.
مرکز اسناد انقلاب اسلامی