kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۹۲۴۱
تاریخ انتشار : ۱۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۱:۴۸

۹۰ درصد تونسی‌ها در انتخابات ریاست جمهوری شرکت نکردند

 
 
کمیته انتخابات تونس میزان مشارکت مردم در دور دوم انتخابات پارلمانی را حدود 11 درصد اعلام کرد! یعنی حدود 90 درصد واجدین شرایط از تونسی‌ها به انتخابات بی‌اعتنا بوده‌اند. درست مثل دور نخست این انتخابات.
انتخابات پارلمانی که دور اول آن آذر ماه برگزار شد، تازه‌ترین بخش از اقدامات ویژه‌ای بود که «قِیس سُعَـیِّد» رئیس‌جمهور این کشور از ۲۵ جولای ۲۰۲۱ (3 مرداد 1400) آغاز کرد و طی آن دست به انحلال شورای عالی قضایی و پارلمان این کشور زد، قوانین جدید ریاستی صادر کرد و از طریق همه پرسی ۲۵ ژوئیه ۲۰۲۲ (3 مرداد 1401) یک قانون اساسی تازه بنا نهاد. شمار زیادی از جریان‌های سیاسی تونس این اقدامات را تحکیم حکومت مطلقه فردی قیس سعید دانسته و برخی دیگر آن را اصلاح روند انقلاب ۲۰۱۱ می‌دانند که «زین العابدین بن علی» را سرنگون کرد. دور اول این انتخابات شکست سختی خورد؛ بسیاری شکست عیان این انتخابات را نتیجه سیاست‌های «استبدادی» سعید می‌دانند و می‌گویند بی‌اعتنایی به این انتخابات در واقع اعتراض به این مسیر «استبدادی» است.
حالا دور دوم این انتخابات نیز سرنوشتی جز دور اول نداشت. طبق بیانیه کمیته عالی انتخابات تونس، میزان استقبال مردم از دور دوم انتخابات پارلمانی این کشور، ۱۱.۱۵ است. این یعنی حدود 90 درصد مردم به این انتخابات بی‌اعتنا بوده‌اند. مردم تونس صبح روز یکشنبه برای شرکت در دور دوم انتخابات پارلمانی این کشور به پای صندوق‌های رای رفتند. تعداد واجدین شرایط حدود ۸ میلیون نفر اعلام شد. دور دوم انتخابات پارلمانی تونس در سایه بحران اقتصادی و اختلاف‌های سیاسی و تحریم‌های انتخاباتی برگزار شد. آن‌طور که ایسنا نوشته، در این انتخابات ۲۶۲ نامزد برای کسب ۱۳۱ کرسی پارلمانی رقابت کردند.
گفتنی است، در دور اول رأی‌گیری برای کرسی‌های پارلمان که آذر ماه برگزار شد، تنها ۱۱.۲۲ درصد از واجدان شرایط رأی دادند. در این دور دوم نیز مانند دور اول، اکثر احزاب سیاسی که کنار گذاشته شدند، خواستار تحریم شدند.
شاید بتوان آن‌چه سعید کرده است را یک «کودتای نرم» خواند. رئیس‌جمهور تونس شب ۲۵ ژوئیه ۲۰۲۱ (3 مرداد 1400) در تصمیمی ناگهانی اعلام کرد که «هشام المشیشی»، نخست‌وزیر را برکنار و فعالیت پارلمان را تعلیق کرده است و این دهن‌کجی به پارلمان – آن‌طور که مخالفان سعید تأکید دارند – با این انتخابات پارلمانی در تضاد به نظر می‌رسد.