kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۹۲۱۷
تاریخ انتشار : ۱۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۱:۲۳
مصدومان زلزله به ۱۱۶۷ نفر افزایش یافت

برپایی بیمارستان صحرایی مجهز و 40 اردوگاه اسکان اضطراری در خوی

کار امدادرسانی و اسکان زلزله‌زدگان شهرستان خوی با حضور گروه‌های جهادی بسیج، ارتش و سپاه و امدادگران هلال احمر ادامه دارد.
 
 
 
 
به گزارش ایسنا، استاندار آذربایجان غربی گفت: زلزله خوی دیروز تاکنون یک هزار و ۱۶۷ مصدوم و سه فوتی داشته است.
محمد‌صادق معتمدیان با اشاره به آخرین آمار از مصدومان زلزله ۵.۹ ریشتری شامگاه شنبه در خوی افزود: ۷۶ نفر از مصدومان زلزله در بیمارستان‌های این شهرستان بستری شده و ۱۱۵ نفر نیز به مراکز درمانی شهرستان سلماس اعزام شده‌اند.
معتمدیان با اشاره به خسارات وارده از زلزله به مساکن شهرستان بیان داشت: زلزله شهرستان خوی سبب آسیب رسیدن ۲۰ تا ۸۰ درصدی به واحدهای مسکونی در ۷۰ روستا شده است.
 برپایی 40 اردوگاه اسکان اضطراری در خوی
دبیرکل جمعیت هلال احمر گفت: با توجه به تداوم پس لرزه‌ها در خوی و ناامن بودن این منطقه، هلال احمر در حال افزایش اردوگاه‌های اسکان اضطراری برای اسکان مردم است.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی جمعیت هلال احمر، یعقوب سلیمانی دیروز در گفت وگوی زنده شبکه خبر درباره آخرین وضعیت امدادرسانی به مردم زلزله زده گفت: تا ساعت 9 صبح دوشنبه 
31 اردوگاه اسکان اضطراری، موقت شهری توسط هلال احمر در خوی ایجاد شده است.
سلیمانی افزود: تجهیزات و لوازم گرمایشی، پتو و بسته‌های غذایی هم در حال توزیع است. قریب به 6 هزار و 920 دستگاه چادر، 31 هزار و 500 تخته پتو، دو هزار و 360 تخته موکت و بسته غذایی 72 ساعته هم بین افرادی که اسکان یافته‌اند، توزیع شده است.
وی ادامه داد: چهار هزار دستگاه هیتر برقی خریداری شده و از یکشنبه شب در حال توزیع بین زلزله زدگان است. مشکل ما پس لرزه‌هایی است که در این منطقه در حال وقوع است و عصر روز یکشنبه زلزله 4.9 دهم ریشتری برخی از روستاها را تحت تاثیر قرار داد.به دلیل وقوع پس لرزه‌های متعدد مردم نمی‌توانند در خانه‌های خود اسکان داشته باشند و وقتی به هر خانواده یک چادر بدهیم برای ما تبعات بعدی دارد از جمله اینکه وقتی چادر را در نزدیک منزل نصب کنند، در صورت وقوع پس لرزه‌های بعدی جان انسان‌ها به خطر می‌افتد. به همین دلیل چادرهای گروهی را در این منطقه برپا خواهیم کرد. تا شامگاه دوشنبه تعداد اردوگاه‌های اسکان اضطراری به 40 مورد خواهد رسید که در آنها چادرها برپا و با موکت و پتو فرش شده ‌است و همچنین امکانات گرمایشی و بسته‌های غذایی فراهم است.
دبیرکل جمعیت هلال احمر با بیان اینکه در حال حاضر مهم‌ترین نیاز زلزله زدگان اقلام زیستی است افزود: چادر اسکان اضطراری به میزان کافی در مناطق زلزله زده وجود دارد. مردم نگران نباشند.تیم‌های واکنش سریع هلال‌احمر از پنج استان در این منطقه مستقر هستند. پشتیبانی از عملیات امدادرسانی از سوی استان‌های دیگر با ارسال چادرهای امدادی و اقلام مورد نیاز هم ادامه دارد.
 اقدامات امدادی و درمانی در زمین لرزه خوی
 به موقع انجام شد
وزیر بهداشت که در پی زلزله خوی و برای اطلاع از آخرین وضعیت خدمت رسانی و بهداشت و درمان مردم زلزله زده یکشنبه بعد ازظهر به این شهرستان رفته است به شبکه خبر گفت: نیرو‌های امدادی آمبولانس و اورژانس کشور در زمین لرزه خوی به موقع وارد عمل شدند و اقدامات درمانی به موقع انجام شده است.
بهرام عین‌اللهی افزود: با توجه به خسارات وارده به بیمارستان‌های خوی، برخی از بیماران و حادثه‌دیدگان به سلماس، ارومیه، مرند و تبریز منتقل شده‌اند.
عین‌اللهی ضمن تشکر از نیرو‌های نظامی برای استقرار بیمارستان صحرایی در خوی گفت: در این بیمارستان جراح، ارتوپد و پزشک عمومی مستقر شده است.
وی با اشاره به امکانات دارویی بیان داشت: انواع سرم‌ها، آنتی بیوتیک‌ها و دارو‌ها موجود است و نیازی به ارسال دارو نیست.
گفتنی است وزیر بهداشت در جریان سفر به مناطق زلزله زده، با حضور در بیمارستان‌های مختلف ضمن عیادت از مصدومین زلزله، روند درمانی آنها را مورد ارزیابی قرار داد.
خبرنگار فارس هم از ارومیه گزارش داد؛ طبق برآورد نیروهای امدادی و گروه‌های جهادی مستقر در منطقه و مشاهدات میدانی، یکی از مهم‌ترین نیاز مردم این مناطق طبخ و توزیع منظم غذای گرم است که به نظر می‌رسد با حضور گروه‌های جهادی متخصص و مجهز این مشکل مردم رفع شود. لوازم گرمایشی،پتو و جیره خشک از دیگر این نیا‌ز‌هاست. نکته مهم این است که مردم عادی از حضور در مناطق به جهت کمک‌رسانی خودداری کنند‌،چراکه حضور مردم عادی نه تنها باری از دوش مردم و مسئولان و امدادگران برنمی‌دارد بلکه در مواردی مشکلاتی نیز ایجاد می‌کند.کمک‌های ارسالی نیز باید با هماهنگی هلال احمر و فرمانداری توزیع شود تا مشکلی برای مردم ایجاد نشود.
 کمک نیروهای سپاه و ارتش
 در مناطق زلزله‌زده خوی
از ساعات اولیه وقوع زلزله، نیروهای بسیج، ارتش و سپاه با حضور در مناطق زلزله‌زده نسبت به امدادرسانی، انتقال و توزیع تجهیزات امدادی دوشادوش یکدیگر در حال تلاش هستند.
 نیاز به پتو و لوازم گرمایشی
رئیس‌جمعیت هلال‌احمر نیز دیروز گفت: بهترین کمک برای مناطق زلزله‌زده خوی پتو و لوازم گرمایشی است.
کولیوند افزود: فرمانده نیروی هوایی ارتش سه هواپیما در اختیار ما قرار داد تا اقلام امدادی را شبانه به منطقه ارسال کنیم. بیش از ۲۶ هزار نفر اسکان اضطراری داده شدند.