kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۹۱۴۲
تاریخ انتشار : ۰۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۲:۰۹

معرفی نامزدهای نهایی جشنواره بین‌المللی شعر فجر(اخبار ادبی و هنری)

نشست خبری هفدهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر صبح دیروز یکشنبه نهم بهمن‌ با حضور رضا اسماعیلی دبیر جشنواره و علی رمضانی مدیرعامل مؤسسه خانه کتاب و ادبیات ایران با حضور اصحاب رسانه برگزار شد. در بخشی از این نشست خبری علی رمضانی و رضا اسماعیلی اسامی نامزدهای نهایی سه بخش جشنواره امسال را معرفی کردند.

در بخش درباره شعر با رویکرد نقد و پژوهش ادبی، اسامی نامزدها به ترتیب حروف الفبا به این شرح است: کتاب شاعران ادبی حوزه خراسان نوشته محمدغلامرضایی، کتاب قرن‌های بی‌زمان درآمدی تحلیلی بر منطق‌الطیر عطار نوشته مهدی محبتی، کتاب نظامی گنجه‌ای و ۵ گنج نوشته نصرالله امامی، کتاب هشت‌رود ارزیابی آثار ۸ شاعر انقلاب نوشته محمدکاظم کاظمی.
در بخش کودک و نوجوان اسامی نامزدها به ترتیب حروف الفبا به شرح زیر است: مجموعه شعر جنگل سروده معصومه معصوم‌زاده، مجموعه شعر دلتنگم و می‌دانی سروده مریم زندی، مجموعه شعر قلب کور از سنگ نیست سروده غلامرضا بکتاش.
در رده بزرگسالان، بخش شعر نو و نیمایی اسامی نامزدها به این شرح است: کتاب از کنار روزها سروده‌هادی منوری، کتاب روی پیشانی باد نوشته ویرانی سروده فاطمه اقلامی، کتاب میان جیوه و اندوه سروده لیلا کردبچه.
در رده بزرگسالان، بخش محاوره و ترانه اسامی نامزدها به این ترتیب است: هیئت داوران این بخش ضمن قدردانی از شاعران و ترانه‌سرایان، اثری را به‌عنوان نامزد نهایی اعلام نکردند.
علی رمضانی مدیرعامل مؤسسه خانه کتاب و ادبیات ایران در توضیح این بخش اظهار داشت: بخش شعر محاوره و ترانه چند سالی است که به جشنواره ارسال شده و امسال نیز در مجموع ۹۵ اثر داشت که هیئت داوران باذکاوت تلاش کردند به این حوزه توجه جدی شود. یک اثر در این بخش به‌عنوان قابل تحسین معرفی می‌شود.
در رده بزرگسالان، بخش شعر کلاسیک اسامی نامزدها به ترتیب حروف الفبا به شرح زیر است: کتاب دقایق سروده سعید تاج‌محمدی، کتاب زیر ساعت حرم سروده مریم سقلاتونی، کتاب شعر نان نمی‌شود سروده مهدی میرزا رسول‌زاده، کتاب مرتد سروده مهدی جهاندار، کتاب یار بست سروده سیدضیاء موسوی.
در میان نامزدها نصرالله امامی با ۷۳ سال و سعید تاج‌محمدی با ۳۱ سال بیش‌ترین و کمترین سن را دارند و ۱۲ چهره نیز برای نخستین‌بار به بخش نهایی راه یافتند.
رضا اسماعیلی دبیر جشنواره در این بخش اظهار داشت: بسیاری انتقاد دارند که در جشنواره به شاعران جوان توجه نمی‌شود که امسال برخلاف این بحث است و شاعران جوان بخش بیشتری از نامزدها را دربر دارند.