kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۹۱۳۹
تاریخ انتشار : ۰۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۲:۰۹
وزیر کشور با اعلام پایان عملیات امداد و نجات: اسکان اضطراری زلزله‌زدگان در دستور کار است

3 کشته و حدود هزار مصدوم بر اثر زلزله 5/9 ریشتری شهرستان خوی

زلزله 5.9 ریشتری شامگاه شنبه در شهرستان خوی علاوه‌بر خسارت در برخی مناطق، فوت سه نفر و مراجعه حدود هزار مصدوم به بیمارستان‌ها را در پی داشت.

زمین لرزه‌ای به بزرگی ۵.۹ درجه در مقیاس امواج درونی زمین (ریشتر) ساعت ۹ و ۴۴ دقیقه شنبه شب شهر خوی در شمال آذربایجان‌غربی را لرزاند. این زمین لرزه در مناطق زیادی از استان به ویژه شهر ارومیه احساس شد و باعث نگرانی مردم گردید.طبق گزارش مرکز لرزه‌نگاری دانشگاه تهران، این زمین لرزه در عمق هفت کیلومتری اتفاق
افتاد.
سخنگوی سازمان اورژانس کشور دیروز درخصوص خسارت‌های جانی این زلزله به وبدا گفت: تاکنون 973 مصدوم زلزله خوی به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی استان آذربایجان غربی مراجعه کرده‌اند که مراجعه 858 نفر از آنان به بیمارستان شهرستان خوی و مابقی به بیمارستان‌های شهرستان‌های سلماس و چایپاره بوده است.
مجتبی خالدی با بیان این که در حال حاضر 64 مصدوم زلزله بستری هستند، افزود: 70 مصدوم نیز تاکنون توسط اورژانس به بیمارستان‌های سلماس و ارومیه منتقل شده‌اند. وی بیان داشت: 10 مصدوم زلزله خوی جراحی اورژانسی داشته و 24 نفر نیز در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بستری شده‌اند.
خالدی با اعلام این که سه نفر در این زلزله جان باخته‌اند، گفت: دو فوتی ناشی از تروما و یک فوتی نیز ناشی از ایست قلبی بوده است که منوط به تایید نهایی پزشکی قانونی است.
سخنگوی سازمان اورژانس ادامه داد: از طرف سازمان اورژانس کشور تاکنون 45 دستگاه آمبولانس و 10 دستگاه اتوبوس آمبولانس به منطقه زلزله زده خوی اعزام شده است. این آمبولانس‌ها تا شرایط ارائه خدمات عادی نشود، در منطقه حضور خواهند داشت.
مردم منطقه هیچ‌گونه نگرانی نداشته باشند
وزیر کشور هم که به خوی سفر کرده است گفت: اقدامات لازم برای اسکان هموطنان زلزله زده در خوی با ایجاد کمپ برای استقرار فوری زلزله زدگان و اهدای چادر از سوی هلال احمر، انجام شد.
به گزارش ایسنا، احمد وحیدی در گفت‌و‌گو با خبرنگاران در خوی با اشاره به پیش‌بینی تمهیدات لازم برای خدمت رسانی به زلزله زدگان خوی افزود: مسئولان با همه توان در خدمت مردم زلزله زده خواهند بود. ضمن اینکه نیروهای امدادی و جهادی هم برای ارزیابی و تامین نیاز آسیب دیدگان ناشی از زلزله در شهرستان خوی به ۷۰ روستا اعزام شده‌اند.
وحیدی با تاکید بر رفع نگرانی‌های مردم در مناطق زلزله زده شهرستان خوی اظهارداشت: پیش‌بینی‌ها و تدابیر لازم‌اندیشیده شده است و مردم منطقه هیچ‌گونه نگرانی نداشته باشند.
وی همچنین از رفع مشکل اتصال آب، برق و گاز در منطقه خبر داد و یادآور شد: همه دست‌اندرکاران و مدیران دستگاه‌های متولی بلافاصله پس از وقوع زمین لرزه در منطقه حضور یافته و استاندار آذربایجان غربی نیز پیگیری‌های لازم را برای تامین سوخت و مایحتاج مردم انجام داده‌اند.
همچنین به گزارش ایرنا، وزیر کشور با اشاره به اتمام عملیات امداد و نجات در روستاهای آسیب‌دیده از زلزله ۵.۹ ریشتری خوی گفت: اکنون در مرحله اسکان اضطراری هستیم که در این خصوص نیز اقدامات قابل توجهی انجام شده است.
احمد وحیدی روز یکشنبه در جمع اهالی یکی از روستاهای آسیب دیده نزدیکی محل کانون زمین‌لرزه خوی افزود: کمپ‌های متعددی برای اسکان زلزله زدگان ایجاد شده و چادرهای زیادی هم بین مردم توزیع شده است. وی با اشاره به آسیب حدود
۷۰ روستا از زلزله شب گذشته خوی، اظهارداشت: گروه‌های امداد و نجات بررسی‌های لازم را درخصوص وضعیت همه افراد در روستاهای آسیب دیده انجام داده‌اند و در حال حاضر، کسی زیر آوار باقی نمانده است. وحیدی از برنامه‌ریزی برای تکمیل مرحله اسکان اضطراری خبر داد و گفت: همچنین تلاش برای تهیه غذای گرم را دنبال می‌کنیم.
وزیر کشور با بیان اینکه نیروهای اورژانس حضور به موقعی در رسیدگی به بیماران و مصدومان داشته‌اند، ادامه داد: همه مصدومان به بیمارستان منتقل و بسیاری از آنها سرپایی مداوا شدند؛ فقط تعداد محدودی باید بستری می‌شدند که این امر نیز انجام شده و مشکلی در این خصوص وجود ندارد.
وی یادآور شد: مرحله بعدی اقدامات در حوزه مدیریت زمین لرزه، آواربرداری است که در روزهای آینده شروع خواهد شد.
۷۲ گروه جهادی مشغول خدمات‌رسانی
به زلزله‌زدگان خوی هستند
مسئول بسیج سازندگی سپاه شهدای آذربایجان غربی گفت: ۷۲ گروه جهادی به استعداد ۲۳۰ جهادگر به منطقه زلزله‌زده خوی اعزام شده و مشغول خدمت رسانی به مردم هستند.
کمک‌رسانی ۹ استان به زلزله زدگان ‌خوی
معاون عملیات سازمان امداد و‌نجات جمعیت هلال احمر نیز گفت: در پی زمین لرزه 5.9 ریشتری شهرستان خوی، استان‌های آذربایجان شرقی، اردبیل، کردستان، گیلان، تهران، مرکزی، همدان، زنجان و قزوین با ارسال تجهیزات شامل: اقلام زیستی، والور، پتو، چادر، بسته‌های ۷۲ ساعته‌ و اعزام‌ نیروی انسانی به کمک زلزله زدگان خوی آمدند.
19 اردوگاه اسکان اضطراری در خوی برپا شد
کولیوند رئیس‌جمعیت هلال احمر نیز با اشاره به حضور میدانی در مناطق زلزله‌زده به همراه سرپرست سازمان امداد و نجات، گفت: برپایی اردوگاه‌های اسکان اضطراری در سطح شهرستان خوی در 19 منطقه و آغاز مرحله توزیع اقلام امدادی در بین آسیب دیدگان در روستاها در ساعات ابتدایی پس از زمین لرزه از اقدامات دیگر جمعیت هلال احمر در این زمین‌لرزه بوده است.
گفتنی است، شهرستان خوی از صبح تا شامگاه دیروز ۱۳ بار لرزیده است که آخرین آن حدود ساعت 19 به بزرگی ۴.۵ ریشتر ثبت شد.