kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۹۱۲۱
تاریخ انتشار : ۰۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۱:۴۳
وزارت جهاد کشاورزی خبر داد

آغاز توزیع گوشت گرم وارداتی در کشور از امروز

مدیرکل دفتر بازرسی و نظارت بر کالاهای اساسی وزارت جهاد کشاورزی گفت: بار گوشت قرمز وارد کشور شده و پس از بسته‌بندی از دیروز در میادین اصلی شهرداری شهر تهران توزیع شد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی، مسعود امراللهی درباره وضعیت توزیع گوشت قرمز گرم توضیح داد: بار گوشت قرمز وارد کشور شده و پس از انجام بسته‌بندی، از دیروز در فروشگاه‌های زنجیره‌ای و میادین اصلی شهرداری تهران توزیع شده است.
وی افزود: هر کیلوگرم ران و سردست گوساله کیلویی ۲۱۵ هزار تومان قیمت‌گذاری شده است. همچنین گوشت گوساله مخلوط هر کیلوگرم ۱۹۲ هزار تومان و چرخ‌کرده ۱۷۰ هزار تومان از امروز در میادین اصلی شهرداری قابل تهیه است.
مدیرکل دفتر بازرسی و نظارت بر کالاهای اساسی وزارت جهاد کشاورزی درباره قیمت گوشت گوسفندی اظهار کرد: هر کیلوگرم شقه گوسفند ۲۲۰ هزار تومان بوده و هدف این است با تکمیل زیرساخت‌های شبکه توزیع تا دو روز آینده گوشت قرمز گرم نیز مانند مرغ با قیمت مصوب توزیع سراسری شود.
توزیع کامیونی گوشت منجمد
همچنین به گزارش  روابط عمومی شرکت پشتیبانی اموردام کشور، جعفری؛ معاون بازرگانی داخلی شرکت پشتیبانی امور دام در گفت‌و‌گو با رادیو درباره توزیع گوشت منجمد گفت: از هفته گذشته در میادین سطح شهر تهران و برخی نقاط پیش‌بینی‌شده برای شرکت پشتیبانی امور دام، کامیون‌هایی استقرار یافته است و علاوه‌بر مباشرین در میدان‌های میوه و تره‌بار و فروشگاه‌های زنجیره‌ای، کامیون‌های سیار ما در سطح شهر، گوشت قرمز منجمد را در دسترس مردم قرار داده و عرضه مستقیم انجام می‌دهند.
او از استقرار 20 دستگاه کامیون در سطح شهر تهران خبر داد که در حال افزایش است و افزود: سازمان پشتیبانی امور دام تابع تصمیمات ستاد تنظیم بازار است و در استان‌ها نیز تابع نظرات کارگروه استانی تنظیم بازار است. این سازمان نمی‌تواند راساً اقدام به توزیع گوشت کند مگر اینکه مصوبه استانی به این شرکت تکلیف نماید.
معاون بازرگانی داخلی شرکت پشتیبانی امور دام در عین حال از سهمیه‌بندی شهرستانی خبر داد و گفت: توزیع به شکل گسترده و مویرگی در سطح کشور در حال انجام است و طی رصد روزانه استان‌ها، الحمدلله وضعیت توزیع خوب است.
جعفری درباره کیفیت گوشت یخ‌زده توزیع‌شده تصریح کرد: کیفیت به قدری خوب است که شخصاً از همین گوشت منجمد استفاده می‌کنم. ما دو منشأ تامین گوشت داریم؛ یکی واردات و دیگری تولیدات داخلی است که از بهترین دام‌های موجود در کشور فرآوری می‌شود. البته مردم در صورت نارضایتی از کیفیت گوشت‌های یخی می‌توانند برای تعویض به شرکت پشتیبانی امور دام مراجعه کنند.
وعده کاهش قیمت گوشت
مردم انتظار دارند قیمت گوشت پایین بیاید. به گزارش روابط عمومی سازمان دامپزشکی کشور سیدمحمد آقامیری؛ رئیس سازمان دامپزشکی کشور تصریح کرد: با توجه به تلاطم قیمت گوشت در بازار، طی هفته آتی به مقدار کافی گوشت و دام زنده از مرزها به کشور وارد می‌شود و قیمت کنونی گوشت به‌شدت کاهش پیدا خواهد کرد. او افزود: لذا به دامدارانی که دام خود را به منظور افزایش قیمت و فروختن با سود بالاتر نگه داشته‌اند توصیه می‌کنم هرچه سریع‌تر دام خود را به بازار عرضه کنند تا با کاهش قیمت گوشت دچار ضرر و زیان مالی نشوند چراکه وزارت جهاد کشاورزی پاسخگوی ضرر و زیان آنها نخواهد بود. رئیس سازمان دامپزشکی کشور اعلام کرد: با واردات گوشت به کشور، طی هفته آینده قیمت گوشت به‌شدت کاهش پیدا خواهد کرد به‌طوری که بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزارتومان قیمت آن کاهش می‌یابد. ضمن اینکه در حال حاضر صادرات گوشت قرمز از کشور صورت نگرفته و صادرات ممنوع است و تولید در بازار داخلی باید عرضه گردد.
عرضه گوشت تولید داخل در فروشگاه‌های تعاونی کشور
همچنین ارسلان قاسمی؛ رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق تعاون ایران در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، توضیح داد: از روز شنبه، گوشت تولید داخل را با همکاری وزارت جهاد کشاورزی در هفت هزار فروشگاه تعاونی مصرف کشور توزیع می‌کنیم و پیش‌بینی می‌شود قیمت بازار طی مدت کوتاه به کمتر از کیلویی 200 هزار تومان برسد.
او افزود: این گوشت‌ها تولید داخل است و به‌صورت منجمد کیلویی 142 تا 155 هزار تومان در فروشگاه‌های تعاونی مصرف کشور عرضه می‌شود. این تفاوت قیمت بسته به اینکه گوشت گوسفندی یا گوساله یا اینکه کدام بخش دام است، فرق می‌کند. رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق تعاون با بیان اینکه در شرایط جنگ هم تعاونی‌ها توانستند قیمت‌ها را در بازار متعادل کنند، ادامه داد: این‌بار هم به کمک توزیع و بازار آمدیم تا با عرضه مویرگی در شبکه‌های تعاونی کشور قیمت را کاهش دهیم. وی افزود: علاوه‌بر هفت هزار فروشگاه تعاونی مصرف کشور، اتحادیه‌های فرهنگی، کارگری و ‌ اتحادیه‌های مختلف با معرفی اتاق تعاون ایران می‌توانند برای توزیع بین کارمندان‌شان گوشت دریافت کنند.
رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق تعاون ایران ادامه داد: توزیع در فروشگاه‌ها به‌صورت نامحدود انجام می‌شود و البته اتاق تعاون بر حُسن اجرای کار نظارت می‌کند. البته هنوز ارزیابی دقیقی از اینکه روزانه چقدر در فروشگاه‌ها عرضه می‌شود وجود ندارد اما 400 تن نیاز گوشت تهران است که کاملا تامین می‌شود و البته در استان‌ها هم مشکل تامین وجود ندارد. در استان‌های کهگیلویه و بویراحمد و خراسان شمالی و اصفهان دام مازاد خریداری و کشتار شده و بین مردم توزیع می‌شود. قاسمی تصریح کرد: توزیع نامناسب گوشت مهم‌‌ترین عامل گرانی اخیر بوده که با توزیع در تعاونی‌های مصرف کشور این نقیصه بهبود می‌یابد.