kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۹۰۸۲
تاریخ انتشار : ۰۸ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۱:۵۶
گزارش خبری تحلیلی کیهان

وحشت در لانه عنکبوت هلاکت ۸ صهیونیست به دست تک‌تیرانداز فلسطینی

عمليات شامگاه جمعه بيت‌المقدس نشان داد كه يك تك تيرانداز فلسطيني چگونه مي‌تواند ورق تحولات را در برابر ارتش مسلح و مدعی رژيم صهيونيستي تغيير دهد و عرصه امنيت را براي اشغالگران تنگ‌تر از هميشه كند. این جوان
 
 
 
سرويس خارجي-
 
21 ساله به تنهایی جواب عملیات بزرگ صهیونیست‌ها در غزه را داد و تقریبا به همان‌اندازه آنها، از بین صهیونیست‌ها تلفات گرفت.
 طي دو روز گذشته سرزمين‌هاي اشغالي با موج بي‌سابقه‌اي از عمليات‌هاي ضداشغالگري نيروهاي فلسطيني رو‌به‌رو شد. یک روز پس از شهادت 10 فلسطینی توسط نیروهای اشغالگر اسرائیل در شهر جنین در کرانه باختری، جوان 21 ساله و مسلح فلسطینی در ساعات شب جمعه حداقل 8 اسرائیلی را در قدس اشغالی به ضرب گلوله کشت و سه نفر دیگر را زخمی کرد. در همين ارتباط نيز، پلیس اشغالگر اسرائیل اعلام كرد كه اين جوان فلسطینی ساعت 20:15 با خودرو خود به ساختمانی در شهرک «نیو یاکوف» در شمال قدس اشغالی رسید و به سوی صهيونيست‌هايي که ساختمان كنيسه آن محل را ترک می‌کردند تیراندازی کرد.
انجام اين عمليات وحشت را در سرزمين‌هاي اشغالي فلسطين حاكم كرد و الون بن دیوید خبرنگار و تحلیلگر ارشد رسانه‌های صهیونیست نيز در توئيتي هنگام وقوع حمله اعلام كرد كه تعداد کشته‌ها و زخمی‌ها بسیار بالاست و این فاجعه امنیتی برای اسرائیل به شمار مي‌رود!
پایگاه خبری عبری زبان واللا نيز اعلام كرد: «اکنون این ترس و نگرانی وجود دارد که عملیات شهادت طلبانه قدس در کرانه باختری نیز تکرار شود، برای همین باید به فکر تقویت نیروها در کرانه باختری و قدس و استقرار نیروهای بیشتر در این مناطق بود.»
ورق برگشت
به نظر مي‌رسد كه عملیات شامگاه جمعه پاسخی به حمله‌ی تروریستی یگان ویژه گارد رژيم اسرائیل در اردوگاه جنين بود وعامل عملیات شهادت طلبانه اخير، «خیری علقم» نوه شهید خیری علقم بود. پدربزرگ او در سال ۱۳۷۷ توسط شهرک نشینان در قدس اشغالی با ضربات چاقو به شهادت رسید و عمليات او به نوعي انتقام از خون پدربزرگش نيز بود. با اين حال عمليات او طي سال‌هاي گذشته در سرزمين‌هاي اشغالي يك عمليات بي سابقه بود كه توانست بيشترين تلفات را به اشغالگران با شليك 9 گلوله وارد كند. از اين جوان فلسطيني تصاوير متعددي در مسجدالاقصي و در كوچه‌هاي بيت المقدس سوار بر اسب منتشر شده و قبلا در حساب فيس بوكي اش نوشته بود: «تک‌تیراندازی مناسب (ماهر) در مکانی مناسب بهتر از هزار سرباز در میدان نبرد است.» 
اين جملات طلايي توسط اين جوان فلسطيني حكايت از آن دارد كه او از مدت‌ها پيش توانسته دور از چشم صهيونيست‌ها آموزش‌هاي لازم تيراندازي را ببيند و به يك تيرانداز ماهر تبديل شود. برخي منابع حتي گفته‌اند كه سلاح مورد استفاده علقم از خارج از فلسطين و از مرزهاي عراق به دست او رسيده است. اين در حالي است كه علقم، داراي مدارك عبري زبان صادره از تل آويو بود و در واقع او از فلسطينيان ساكن در محدوده تحت اشغال رژيم صهيونيستي به شمار مي رفت.
از سوي ديگر عمليات علقم را مي توان «عمليات سال» دانست، چون او عملیات خود را در شرایط آماده‌باش کامل دستگاه‌های امنیتی اسرائیل در کرانه غربی رود اردن انجام داد و تلفات این عملیات در ۲۰ سال اخیر در قدس اشغالی بی‌سابقه بود. از طرفی این یورش از طریق طپانچه برونینگ با کالیبر ۹ میلی متری انجام شد که عامل آن با حداقل شلیک‌، حداکثر تلفات را از صهیونیست‌ها گرفت و موفق به فرار از محل گردید و سپس در یک مکان ایست و بازرسی در درگیری جداگانه به شهادت رسید. در واقع «خیری علقم» 21 ساله حتی انتفاضه دوم را ندیده بود، اما مقاومت در برابر اشغالگري را به خوبي آموخته بود. عمليات اين جوان فلسطيني به خوبي نشان داد كه يك تك تيرانداز فلسطيني چگونه مي‌تواند در برابر ارتش تا بن دندان مسلح رژيم صهيونيستي بايستد و امنيت را از اشغالگران بگيرد.
شكست مشت آهنين تندروها در تل آويو
بن گوير و شركاي سياسي تندرواش به رهبري نتانياهو در كمتر از يك ماه پيش كه در تل آويو قدرت را به‌دست گرفتند، مدام اقدام به تهديد عليه فلسطيني‌ها مي‌كردند و بن گوير پس از يك بار هتك حرمت مسجدالاقصي، هفته گذشته اعلام كرده بود كه او بارديگر اين اقدام هتاكانه خود عليه مسلمانان را انجام خواهد داد، اما طي چند روز گذشته صهيونيست‌ها 8 نفر را در در عمليات بيت المقدس و قبل از آن 1 نفر را در جريان يورش به جنين از دست دادند و پس از يورش به جنين با شليك 6 راكت از سوي نوار غزه رو‌به‌رو شدند.حتي كمتر از يك روز پس از عمليات بيت المقدس، جوان 13 ساله فلسطيني ديگري صبح شنبه با تيراندازي خود توانست دو صهيونيست را در منطقه ‎سلوان شهر بيت‌المقدس زخمي كند كه منابع صهيونيستي گفته‌اند يكي از افراد زخمي شده، افسر ارتش رژيم صهيونيستي بوده است. همچنين خبرهاي ديگري از حمله با چاقو به صهيونيست‌ها در تل آويو در عصر روز شنبه حكايت دارد و اين وضعيت معنايي جز تنگ شدن حلقه امنيت براي صهيونيست‌ها نيست. از سوي ديگر از سه عمليات ضدصهيونيستي دو روز اخير، حداقل دو عمليات آن به صورت مسلحانه انجام گرفته و به نظر مي رسد كه راهبرد تسلیح کرانه غربی علیه اسرائیل با موفقیت در حال نتيجه دادن است. در واقع تلفات ۲ روز گذشته رژيم اسرائیل به‌اندازه نصف تلفات آن در كل سال ۲۰۲۲ بود و پیش‌بینی می‌شود در سال ۲۰۲۳، بی‌سابقه‌ترین تلفات به رژيم صهيونيستي وارد شود. براين اساس با افزايش عمليات‌هاي مسلحانه، احتمالا مقاومت فلسطين در کرانه غربی به تسلیحات زیادی دست یافته و پس از اين به صورت روزانه شاهد عملیات‌های متعددی علیه صهيونيست‌ها خواهيم بود.
اذعان نتانیاهو 
نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در واکنش به عملیات استشهادی شامگاه جمعه، به وضعيت آشفته خود و صهيونيست‌ها اشاره كرد و گفت: «این یکی از بدترین حملاتی بود که طی سال‌های اخیر دیده‌ایم، قلب ما با خانواده‌های مجروحان و کشته‌ها است، اقدام به ارزیابی اوضاع کردیم و برخی تدابیر و تصمیمات فوری را اتخاذ کردیم و به انجام اقدامات لازم ادامه خواهیم داد.»
همچنين كانال 13 تل آويو در شب حادثه، یک اسرائیلی را نشان داد كه در پخش زنده تلویزیون فریاد می‌زد که پلیس ۲۰ دقیقه بعد حادثه آمده است و عامل تیراندازی به راحتی فرصت داشت تا همه را بكشد.
شايد به‌دليل همين ناامني در سرزمين‌هاي اشغالي باشد كه تمايل به مهاجرت در مناطق اشغالي بالا گرفته است. «داوید گروسمن»، نویسنده و مجری رادیو اسرائيل نيز به تازگي در برنامه صبحگاهي خود گفته است: «افراد بسیار زیادی به خصوص جوانان دیگرنمي خواهند در این‌جا(اسرائیل) بمانند. آنها را به غریبه‌ای در اسرائیل تبدیل کرده است.اسرائیل، دیگر خانه آنها نیست،آنها دچار احساس بیگانگی شده‌اند.اکثریت احساس بیگانگی می‌کنند، آنها خود را به عنوان یک تبعیدی تلقی می‌کنند. اسرائیل در هفتاد و پنجمین سال زندگی خود، در حال تجربه یک مبارزه سرنوشت ساز بر سر حیاتش است.»
جشن فلسطين، تبريك گروه‌هاي مقاومت
ساعاتي پس از عمليات موفق بيت‌المقدس، شهروندان فلسطینی در سرتاسر کرانه باختری و نوار غزه به خیابان‌ها آمده و ضمن پخش شیرینی، به شادی و خوشحالی پرداختند. همچنين همه گروه‌هاي مقاومت فلسطيني در كرانه باختري و نوار غزه از عمليات بيت المقدس تقدير كردند و آن را ستودند.
همچنين حزب‌الله لبنان در واكنش به عملیات قدس با تقدير اين عمليات، اعلام كرد كه اين عمليات پاسخی فوری و قاطع به کشتار اسرائیل در جنین است. از سوي ديگر، دفتر سیاسی انصارالله یمن عملیات قهرمانانه در قدس اشغالی فلسطین را تبریک گفت و از ملت‌های آزاده خواست از مردم فلسطین حمایت کنند. انصارالله یمن اعلام کرد: «اشغالگران رژیم اسرائیل از این لحظه دیگر از عملیات مجاهدین فلسطین در امان نخواهد بود.»
با اين حال، امارات و تركيه عمليات بيت المقدس را محكوم كردند و مسئول رسانه‌ای جنبش جهاد اسلامی فلسطین نيز اقدام ترکیه و امارات در محکوم‌کردن عملیات شهادت‌طلبانه قدس را «خیانت به فلسطین» دانست.