kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۹۰۸۰
تاریخ انتشار : ۰۸ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۱:۵۶

گزارش عجیب بانک جهانی از وضعیت اقتصادی افغانستان

 
 
بانک جهانی در گزارشی راجع به وضعیت اقتصادی افغانستان، از کاهش شدید نرخ تورم و افزایش صادرات در این کشور خبر داده است. طالبان به شدت از این گزارش استقبال کرده است. 
گزارش هفته گذشته سازمان ملل از وضعیت اقتصادی افغانستان نشان می‌دهد که این کشور با یک بحران بشردوستانه بی‌سابقه و با خطر بسیار واقعی فروپاشی ساختاری و فاجعه انسانی مواجه است. بر اساس این گزارش تعداد افراد نیازمند به کمک‌های بشردوستانه در افغانستان در سال ۲۰۲۲ میلادی با ۱۶‌درصد افزایش به ۲۸.۳ میلیون تن رسیده که تقریباً ۶۶ درصد جمعیت این کشور را شامل می‌شود. انتشار این گزارش سازمان ملل در هفته گذشته صورت گرفت که دیروز گزارشی از سوی بانک جهانی منتشر شد. بانک جهانی با انتشار گزارش خود از افزایش ۹۰ درصدی صادرات، ثبات نرخ ارز و افزایش درآمد افغانستان در ۹ ماه نخست سال ۲۰۲۲ خبر داده و نوشته «تورم کل سالانه افغانستان نیز از ۱۸.۳ درصد در جولای ۲۰۲۲ میلادی(تیر )به ۹.۱ درصد در نوامبر(آبان) همان سال کاهش یافته است.» به گزارش فارس طبق این گزارش، نرخ افغانی(پول ملی افغانستان) در مقابل ارز خارجی نیز ثبات نسبی خود را حفظ کرده است. دلیل عمده کاهش تورم در این گزارش، کاهش قیمت نفت و مواد غذایی در بازارهای جهانی خوانده شده است. همچنین در بخش حفظ ثبات نسبی افغانی در برابر ارز خارجی، کمک‌های نقدی بشردوستانه که پیوسته از طریق سازمان ملل متحد و دیگر سازمان‌های خیریه به افغانستان سرازیر می‌شود، نیز بی‌تاثیر نبوده است.
در مورد دسترسی مردم به حساب‌های پس‌انداز‌شان، در این گزارش آمده محدودیت بر برداشت پول از بانک‌ها همچنان ادامه دارد. شرکت‌ها و اشخاصی که قبل از ۶ شهریور ۱۴۰۰ در بانک‌ها پول داشتند، هنوز نمی‌توانند بیشتر از یک مبلغ محدود از بانک پول بردارند. بانک جهانی در ادامه اعلام کرده حقوق کارمندان دولتی در دو ماه اخیر به صورت منظم پرداخته شده و پرداخت حقوق کارمندان زن منظم‌تر از کارمندان مرد بوده است. برداشت پول اما برای این کارمندان ساده نبوده و آنها از این‌که زمان زیادی را باید صرف انتظار کنند، شکایت داشتند. در این گزارش از روند جمع‌آوری مالیات و درآمد توسط مسئولان جدید حکومت افغانستان آمده است که طالبان از ماه فروردین تا آذر امسال توانستند ۱۳۵.۹ میلیارد افغانی که معادل حدود ۱.۵۴ میلیارد دلار می‌شود از تعرفه‌های گمرکی در مرزها جمع‌آوری کنند. افزایش قیمت و صادرات ذغال سنگ عامل عمده افزایش درآمد دولت طالبان بوده است. بر اساس این گزارش، صادرات افغانستان نسبت به سال‌های گذشته افزایش چشم‌گیری داشته است.بانک جهانی همچنین اعلام کرد در سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ صادرات افغانستان به ۰.۸ میلیارد و ۰.۹ میلیارد می‌رسید؛ در حالی‌که امسال افغانستان حدود ۱.۷ میلیارد دلار صادرات داشته است.بر اساس یافته‌های بانک جهانی، امسال بیشترین صادرات افغانستان محصولات کشاورزی، معدن و پارچه بود و مقصد ۶۵ درصد این صادرات پاکستان و ۲۰ درصد دیگر هند بود. در همین حال ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان، با استقبال از انتشار آمار گزارش بانک جهانی دربارۀ افزایش صادرات افغانستان، آن را نشانه پیشرفت اقتصادی خواند.معاونت اقتصادی نخست‌وزیری طالبان نیز دیروز شنبه (8 بهمن) از گزارش بانک جهانی درباره‌ وضعیت اقتصادی افغانستان استقبال و اعلام کرد که در گزارش بانک جهانی نکات «مثبت و مبتنی بر واقعیت‌های عینی» ذکر شده است.دفتر عبدالغنی برادر گفته که گزارش بانک جهانی را «تصویر روشن در توسعه‌ واقعی و حرکت اقتصادی افغانستان» می‌دانداین دفتر افزوده است که اگر محدودیت‌های موجود در بخش بانکی از میان برداشته شود و سرمایه‌ مسدود شده افغانستان آزاد شود، وضعیت اقتصادی از این هم بهتر خواهد شد.