kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۹۰۷۸
تاریخ انتشار : ۰۸ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۱:۵۶
کارشناسان غربی پاسخ می‌دهند

آیا تانک‌های ارسالی غرب شرایط جنگ اوکراین را به نفع زلنسکی تغییر می‌دهد؟

 
 
 
سرویس خارجی-
در حالی که اروپا و آمریکا خود را آماده می‌کنند تا با ارسال‌تانک‌های پیشرفته صحنه میدانی جنگ اوکراین را به نفع «کیف» تغییر دهند، بسیاری از رسانه‌ها و کارشناسان غربی بر این باورند که این مسئله تاثیر چندانی روی سرنوشت جنگ نخواهد داشت.
در آستانه یک سالگی جنگ اوکراین اروپا و آمریکا تعارفات، ملاحظات و تردیدها را کنار گذاشته و با عبور از خطوط قرمز خود و البته روسیه به دنبال ارسال‌تانک‌های پیشرفته به کیف هستند تا شاید صحنه جنگ را به نفع خود و به ضرر روسیه مغلوبه کنند. در این میان حتی صحبت از ارسال موشک‌های بالستیک و همچنین جنگنده نیز به میان آمده است. بر اساس گزارش‌ها در شرایطی که اظهارنظرها درباره تصمیم آمریکا و آلمان برای ارسال‌تانک به اوکراین ادامه دارد، سفیر اوکراین در پاریس درباره وعده حامیان اوکراین برای ارسال‌تانک توضیحاتی داده است. «وادیم اوملچنکو» گفته حامیان کیف وعده داده‌اند که در مجموع ۳۲۱ دستگاه‌تانک به این کشور برای جنگ با روسیه ارسال کنند. اعلام تصمیم واشنگتن و برلین برای ارسال‌تانک، با واکنش تند مقامات مسکو مواجه شده و آنها هشدار داده‌اند که این‌تانک‌ها در آتش نیروهای ارتش روسیه خواهند سوخت. مسئولان ارشد کشورهای کانادا و اسپانیا هم بعد از اعلام تصمیم آمریکا و آلمان گفتند به اوکراین‌تانک می‌دهند اما «کاترین کولونا» وزیر خارجه فرانسه می‌گوید که پاریس هنوز در این باره تصمیم نگرفته است. بنا بر گزارش روزنامه فرانسوی «لوموند»، فرانسه‌تانک کافی برای ارسال به اوکراین ندارد. به نوشته این رسانه، فرانسه در حال حاضر تنها ۲۲۶‌تانک «لکلرک» در اختیار دارد که بر اساس اعلام ستاد مشترک ارتش فرانسه، «بسیار محدود» هستند.
نیویورک تایمز: منتظر معجزه نباشید!
اما در این بین کارشناسان و رسانه‌های زیادی در غرب هستند که معتقدند، این‌تانک‌ها نیز تاثیر لازم را به نفع ناتو نخواهند داشت. مثلا روزنامه آمریکایی «نیویورک تایمز» طی مقاله‌ای تحلیلی تحت عنوان «تانک‌ها به تنهایی نمی‌توانند روند جنگ اوکراین را معکوس کنند»، نوشته: «‌تانک‌های ناتو راه‌حل معجزه‌آسا نیستند که به کیف اجازه ‌دهد پیروز جنگ شود...اوکراینی‌ها دوره‌های آموزش فوری را- اگر سال‌ها طول نکشد- خواهند گذراند و مشخص نیست چقدر برای پنتاگون آموزش پیچیدگی‌های جنگ مانور تسلیحات ترکیبی به اوکراینی‌ها در مدتی کوتاه و چند ماهه واقع‌بینانه است.» به گزارش فارس به نقل از نیویورک تایمز، «در همین حال، بعید است که کمک‌های جدید تسلیحاتی به اوکراین، قدرت رزمی کافی برای پیروز شدن کیف در جنگ را افزایش دهند. اما مقام‌ها و تحلیلگران معتقدند کمک زیادی خواهند کرد. زمانی که بسته کامل تجهیزات غربی از راه برسد، کیف می‌تواند سه تیپ اضافی ایجاد کند.»
سی ان ان: منتظر تغییر نباشید
شبکه خبری «سی‌ان‌ان» نیز در گزارشی، علاوه‌بر ذکر چالش‌های لجستیکی و عملیاتی که‌تانک‌های غربی برای دولت کیف به همراه خواهند داشت، اعلام کرده که: «نباید با ورود این‌تانک‌ها، انتظار تغییر فوری در میدان جنگ به نفع اوکراین داشته باشیم.» به گزارش ایرنا به نقل از تارنمای شبکه خبری سی‌ان‌ان، آن دسته از کشورهایی که امیدوارند‌تانک‌های اهدایی به اوکراین به سرعت مسیر بازی را عوض کند، شاید مجبور شوند به زودی تغییراتی در انتظاراتشان ایجاد کنند. 
این گزارش می‌افزاید: «کیف پس از تایید تحویل‌تانک‌های آبرامز آمریکایی، لئوپارد آلمانی و چلنجر بریتانیایی، اکنون با واقعیت‌های لجستیکی و عملیاتی بسیار متفاوت و پیچیده‌ای در واحدهای رزمی موثر رو‌به‌رو است. اما این تنها چالش پیش‌روی اوکراین نیست و آنها علاوه‌بر تمامی موارد پیش رو باید زمان تحویل این‌تانک‌ها را هم در نظر داشته باشند.براساس خوشبینانه‌ترین تخمین‌ها، ماه‌ها طول می‌کشد تا‌تانک‌های کافی به میدان جنگ برسند و بتوانند تاثیری که انتظار می‌رود را بگذارند. هرچند کارشناسان درخصوص ورود‌تانک‌های آمریکایی به اوکراین می‌گویند که ممکن است بیش از یک سال طول بکشد.» در ادامه گزارش سی ان ان آمده: «بسیاری از تحلیلگران بر این عقیده‌اند که کار برای اوکراین در صورت استفاده از یک نوع‌تانک راحت‌تر است و به همین دلیل تصمیم آلمان برای ارسال‌تانک‌های لئوپارد به این کشور اهمیت بسیاری دارد. یکی از دلایل عمده این امر به عقیده کارشناسان، علاوه‌بر هزینه‌های تعمیر و نگهداری آنها، پیچیده بودن فناوری‌تانک‌های آبرامز و چلنجر است.»
سفارش 700 موشک
همزمان با اعلام تصمیم غرب برای ارسال‌تانک به اوکراین روزنامه فرانسوی «لوپینیون» نیز از برنامه مشترک فرانسه و ایتالیا برای تولید ۷۰۰ موشک پدافند جهت کمک به اوکراین خبر داده است. وزرای دفاع فرانسه و ایتالیا روز جمعه در رم با هم دیدار و درباره دادن این سفارش توافق کردند. طبق تصمیم آنها ۷۰۰ موشک به ارزش 2 میلیارد دلار به شرکت‌ سازنده سفارش داده شد. «سباستین لکورنو» وزیر دفاع فرانسه نیز بعد از دیدار با همتای ایتالیایی در پیامی توئیتری نوشت: «در رم ما در مورد یک قصد مشترک برای ادامه حمایت از اوکراین، دفاع از دریای مدیترانه در برابر تهدیدات جدید و افزایش ظرفیت تولید مشترک خود به ویژه در زمینه پدافند هوایی، توافق کردیم»گفته می‌شود که این موشک می‌تواند اهداف را در فاصله ۱۵۰ کیلومتری و تا ارتفاع ۲۵ کیلومتری منهدم کند. به گفته سازندگان آستر، این سامانه همچنین قادر است موشک‌های بالستیک را تا فاصله ۲۵ کیلومتری هدف قرار دهد.
هشدار یک ‌اندیشکده 
اندیشکده «رند کورپوریشن» مرتبط به پنتاگون نیز در گزارش جدیدی تاکید کرد، در حالی که مسکو و کیف هر دو گمان می‌کنند که می‌توانند از ادامه یافتن جنگ سود ببرند، چنین رویکردهایی در راستای منافع واشنگتن نیست. 
به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری راشا تودی، گزارش مذکور تحت عنوان «پرهیز از یک جنگ طولانی» فرضیات عمومی درباره جنگ روسیه – اوکراین را می‌پذیرد اما خاطرنشان می‌کند که منافع آمریکا «اغلب با منافع اوکراین همسوست، اما با آن مترادف نیست» به گفته نویسندگان گزارش، این جنگ تا به الان صدمات اقتصادی، نظامی و اعتباری قابل توجهی را به روسیه وارد کرده است، بنابراین «تضعیف تدریجی بیشتر آن احتمالاً دیگر جزو منافع آمریکا نیست.»براساس گزارش این‌اندیشکده که در سال ۱۹۴۸ برای ارائه توصیه‌هایی به نیروهای مسلح آمریکا شکل گرفت و از طرف دولت آمریکا و نهادهای خصوصی تامین مالی می‌شود، هزینه این تحولات برای غرب هم ناچیز نبوده است، از اختلال در بازارهای انرژی، موادغذایی و کود گرفته تا هزینه «سر پا نگه داشتن دولت اوکراین از نظر اقتصادی که صرفا به مرور زمان چند برابر می‌شود» این گزارش می‌افزاید: کمک نظامی ناتو به اوکراین «همچنین ممکن است پس از یک دوره معین ناپایدار شود.» این درگیری «زمان سیاستگذاران ارشد و منابع نظامی ایالات متحده را جذب می‌کند» و واشنگتن را از اولویت‌های جهانی دیگر مانند چین منحرف می‌کند و در عین حال مسکو را به پکن نزدیک‌تر می‌کند.این گزارش‌، نسخه ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین از پیروزی را توصیف می‌کند که شامل پس گرفتن تمامی اراضی تحت اشغال و کشاندن روسیه به دادگاه‌های جرایم جنگی و پرداخت غرامت می‌شود و آنها را «خوش‌بینانه و غیر محتمل» می‌داند.نویسندگان هشدار می‌دهند که مسکو «این جنگ را تقریباً وجودی می‌داند» و «سطح بالایی از عزم راسخ» را نشان داده است و این احتمال استفاده مسکو از سلاح‌های هسته‌ای را در صورت احساس خطر افزایش می‌دهد.