kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۹۰۷۷
تاریخ انتشار : ۰۸ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۱:۵۶

پیش‌بینی ژنرال ۴ستاره آمریکایی از آغاز جنگ چین - آمریکا در سال2025

 
 
سرویس خارجی-
ژنرال چهار ستاره نیروی هوایی آمریکا نسبت به درگیری با چین در اوایل سال ۲۰۲۵- به احتمال زیاد 
برسرتایوان- هشدار داده و از فرماندهان خود خواسته تا واحدهای خود را برای دستیابی به «حداکثر آمادگی نبرد عملیاتی در سال جاری» تحت فشار قرار دهند.
در حالی که همه توجه‌ها به شرق اروپا و جنگ اوکراین است، خطری بالقوه در شرق آسیا نیز نمایان‌تر از گذشته خود را نشان می‌دهد. چنان‌که «هربرت مک‌مستر» مشاور امنیت ملی پیشین آمریکا چند هفته پیش در مصاحبه‌ای با شبکه «سی‌بی‌اس» گفته بود رئیس‌جمهور چین، مردم کشورش را برای جنگ و تسخیر تایوان آماده می‌کند. این یعنی خطر آغاز یک جنگ دیگر بین شرق و غرب. حالا نوبت «ژنرال مایک مینیهان»، رئیس‌فرماندهی تحرکات هوایی، است. او در یک یادداشت داخلی که اولین بار در روز جمعه در رسانه‌های اجتماعی منتشر و بعداً توسط پنتاگون تأیید شد، گفت که هدف اصلی باید بازدارندگی و در صورت لزوم شکست چین باشد. مینیهان در بیان استدلال خود گفت که انتخابات ریاست جمهوری تایوان در سال آینده میلادی می‌تواند بهانه‌ای برای یک تجاوز نظامی از سوی «شی جین‌پینگ»، رئیس‌جمهور چین باشد آن هم در حالی که واشنگتن سرگرم رقابت‌های انتخاباتی ریاست‌جمهوری است. او افزود که تیم شی همگی برای سال ۲۰۲۵ هماهنگ هستند. آن‌طور که ایسنا نوشته، او در این یادداشت همچنین از همه پرسنلِ فرماندهی‌ها می‌خواهد تا به میدان تیر بروند، یک خشاب به سمت هدف شلیک کنند و سر را نشانه بگیرند! او از اهداف خود از جمله برای ایجاد «تیم مانور نیروی مشترکِ مستحکم، یکپارچه و چابک، آماده برای مبارزه و پیروزی در جزیره» گفته است. این یادداشت خطاب به تمامی فرماندهان جناح هوایی در فرماندهیِ تحرک هوایی و سایر فرماندهی‌هایِ عملیاتی نیروی هوایی است. مینیهان به آنها دستور می‌دهد تا گزارش‌های خود را از تلاش‌های انجام شده برای نبرد با چین تا ۲۸ فوریه (9 اسفند) به او تحویل دهند. مینیهان سربازان را ترغیب می‌کند که در تمرینات ریسک پذیر باشند. او می‌نویسد: «هدفمند بدوید، نه بی‌هدف»، اما بعداً اضافه می‌کند، اگر در رویکرد خود برای تمرین راحت هستید، پس به‌اندازه کافی ریسک نمی‌کنید. سخنگوی پنتاگون، ژنرال «پاتریک رایدر» نیز در واکنش به این یادداشت گفته است که استراتژی دفاع ملی ایالات متحده به وضوح نشان می‌دهد که چین «چالش پیش روی وزارت دفاع» است و مقامات آمریکا با متحدان و شرکای خود برای «حفظ یک اقیانوس هند-آرامِ صلح‌آمیز، آزاد و باز» کار می‌کنند.
گفتنی است، آن‌چه مسلم است و بارها تسط کارشناسان بر آن تأکید شده این است که یکی از محورهای رویارویی پکن-واشنگتن که حدود 3 سال است ابعاد تازه‌ای پیدا کرده است و شدت فراوانی یافته، مسئله جزیره تایوان و آب‌های مورد مناقشه اطراف آن است. آن‌چه روشن به نظر می‌رسد این است که جنگ در آسیا آخرین چیزی است که جهان پر هیاهوی امروز به آن نیاز دارد. آمریکا اگر اصل «چین واحد» را می‌پذیرد -که مدعی است که می‌پذیرد – باید راهی دیپلماتیک را برای حل این مسئله پیش بگیرد. مسلم است که ریختن بنزین بر این آتش جهان را بیشتر در بحران فرو خواهد برد.چند ماه پیش، «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا در اظهار نظری که حساسیت چین را مضاعف کرد، کشورش را متعهد به دفاع از تایوان در برابر تلاش پکن برای تصرف این جزیره معرفی کرد. طی روزهای بعد از آن، تیم امنیت ملی بایدن کوشید این رویکرد بایدن را تعدیل کند و اعلام کرد هیچ تغییر اساسی در سیاست واشنگتن در قبال تایوان رخ نداده است. به‌عبارت‌دیگر، آمریکا درعین این‌که تلاش می‌کند خود را به سیاست «چین واحد» پایبند نشان دهد، اما همچنان خواستار حفظ وضعیت «ابهام استراتژیک» در قبال تنش اخیر چین با تایوان است.