kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۹۰۵۲
تاریخ انتشار : ۰۸ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۱:۲۳

توضیحات وزارت کشور درباره طرح احتمالی اصلاح شاخص‌های آلودگی هوا

 
 
مرکز اطلاع‌رسانی وزارت کشور نسبت به برخی انتقادها درخصوص طرح احتمالی اصلاح شاخص‌های آلودگی هوا واکنش نشان داد.
به گزارش ایرنا، مرکز اطلاع‌رسانی وزارت کشور در پی انتشار برخی مطالب انتقادی در رسانه‌ها از طرح احتمالی اصلاح شاخص‌های آلودگی هوا برای تعطیلی مدارس با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد: «موضوع آلودگی هوا و تعطیلی مدارس موضوع مهمی است که با شدت گرفتن آلودگی‌ها در فضای رسانه‌ای کشور مطرح شده است. آموزش و پرورش پس از این انتقادها و تماس‌های مکرر و فراوان خانواده‌ها که از این‌‌ها ناراحت بودند، ایده تعریف استاندارد شاخص‌های آلودگی برای تعطیلی مدارس را مطرح کرد و سپس وزیر کشور هم در یک گفت‌و‌گوی مطبوعاتی از وجود چنین طرحی خبر داد.
استدلال وزارتخانه‌های کشور و آموزش و پرورش بر این مبناست که تعطیلی مدارس به خاطر آلودگی هوا ضربه جدی به تعلیم و تربیت دانش‌آموزان و افت تحصیلی معنادار آنها می‌انجامد.
براساس گزارش‌های تحقیقی صورت گرفته، موافقان تغییر استاندارد آلودگی هوا معتقدند تعطیلی مدارس باعث افزایش آسیب‌هایی نظیر چاقی دانش‌آموزان، کم تحرکی، افت تحصیلی شدید و تنبلی در یادگیری شده است. در کنار این امر دانش‌آموز به خاطر فقدان ارتباط اجتماعی در مدارس زمینه افسردگی و انزواطلبی بیشتری می‌گیرد. در برابر مخالفان با استناد به آمار عوارض آلودگی و نیز تحقیقات معتبر داخلی و بین‌المللی درخصوص عوارض آلودگی هوا به‌ویژه در کودکان، با این ایده مخالفت کرده‌اند.
تعطیلی مدارس برای کاهش آلودگی هوا نیست اما این اقدام بر اساس یک مصوبه انجام می‌شده است. وزیر کشور هم متناظر به این مسئله اظهار کرد «احتمال وجود دارد که پیشنهاد جدیدی با کمک سازمان حفاظت محیط زیست به دولت ارائه شود.»
ملاحظه می‌شود که این مسئله تنها یک احتمال بوده است و باید در شوراهای مربوطه و با حضور اعضا پس از بررسی‌های دقیق علمی و با رویکرد حفاظت از سلامت جسمی و روانی هموطنان مورد بحث و ارزیابی قرار گیرد.»