kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۸۹۵۸
تاریخ انتشار : ۰۷ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۱:۵۱
شرکت ملی گاز خبر داد

دستور رئیس‌جمهور برای بخشودگی 70 درصد گازبها در قبوض جدید

 

مدیر هماهنگی امور گازرسانی شرکت ملی گاز ایران گفت: با دستور رئیس‌جمهور، تعرفه افزایش‌یافته گاز با تخفیف ۷۰ درصدی در بازه زمانی 16 آذرماه تا آخر اسفندماه امسال محاسبه شود.
مسلم رحمانی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس با اشاره به تصمیم جدید دولت در صدور قبوض گاز جدید عنوان کرد: طبق مصوبه جدید هیئت دولت که در 16 آذر امسال به تصویب رسید، تعرفه گاز سه پله اول مصرف گاز خانگی بدون تغییر باقی ماند و هیچ افزایشی نیافت.
وی ادامه داد: اما تعرفه گاز پله 4 تا 6 به میزان 30 درصد و تعرفه گاز پله 7 تا 10 به میزان 50 درصد نسبت به تعرفه قبلی افزایش یافت. همچنین برای پله‌های 11 و 12 نیز تعرفه پنج هزار و شش هزار تومان در نظر گرفته شد.
مدیر هماهنگی امور گازرسانی شرکت ملی گاز ایران گفت: طبق تعرفه جدید، قبوض جدید گاز نیز صادر شد که بر مبنای آن قبض گاز 60 درصد از مردم هیچ تغییری نکرد و قبض گاز حدود 90 درصد مردم کمتر از 102 هزار تومان اعلام شد و فقط مشترکان دو پله آخر که حدود یک و شش دهم درصد از مردم را شامل می‌شوند؛ شاهد قبوض بالایی به دلیل مصارف غیرمتعارف بودند.
رحمانی افزود: با توجه به ارقام چند میلیونی در برخی از قبوض گاز، رئیس‌جمهور دستور داد که 70 درصد از افزایش قبوض گاز از بازه زمانی 16 آذرماه تا 15 اسفندماه امسال به مردم بخشیده شده و تخفیف داده شود.
وی توضیح داد: یعنی روال تخفیف بدین صورت است که یک‌بار قبض گاز با تعرفه قدیم و یک‌بار به تعرفه جدید محاسبه می‌شود و در صورت افزایش قبض، 70 درصد از آن به مشترکان بخشیده می‌شود. به عنوان مثال حدود 60 درصد مردم که قبض گازشان هیچ تغییری نکرده طبیعتا تخفیفی نیز دریافت نخواهند کرد، ولی مابقی مشترکان از این تخفیف بهره‌مند خواهند شد. مدیر هماهنگی امور گازرسانی شرکت ملی گاز ایران گفت: البته مصوبه تعرفه گاز جدید همچنان پابرجاست و از سال آینده به طور کامل اجرا می‌شود و ضرورت دارد مردم نسبت به این موضوع هشیار باشند و رسانه‌ها نیز به خوبی این موضوع را اطلاع‌رسانی کنند.
رحمانی افزود: همچنان سامانه هوای سرد در کشور وجود دارد و مصرف گاز خانگی روز به روز در حال افزایش است. از مردم عزیز خواهشمندم که با پوشیدن لباس گرم و پیوستن به کمپین هر خانه یک اتاق گرم و تنظیم دمای خانه بر روی 18 درجه به تامین پایدار گاز هم‌وطنان خود در انتهای شبکه گازرسانی کمک کنند.
همچنین مدیر هماهنگی امور گازرسانی شرکت ملی گاز ایران در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم، اظهار داشت: در مورد تعرفه‌ها، بر اساس بند م تبصره یک قانون بودجه 1401 باید الگوی مصرف را اصلاح می‌کردیم و همچنین بر اساس بند «ک» تبصره 15 همین قانون، بایستی مشترکینی که تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی بودند و الگوی مصرف را رعایت می‌کردند، قبوض آنها رایگان شود. این رایگان‌سازی از محل افزایش تعرفه بدمصرف‌ها و پرمصرف‌ها باید تأمین شود که بر این اساس، اصلاح تعرفه‌ها برای پرمصرف‌ها در دستور کار قرار گرفت.
رحمانی ادامه داد: از 16 میلیون و 700 هزار قبض گازی که در این چند روز صادر شده‌اند، نزدیک به 60 درصد قبض‌ها در همان سه پلکان اول قرار گرفتند و افزایش تعرفه‌ای نداشتند.
رعایت الگوی مصرف گاز در ۶۰ درصد مشترکان خانگی
همچنین شرکت ملی گاز ایران اعلام کرد: طبق بررسی‌ها و پلکان تعریف‌شده برای مشترکان گاز، ۶۰ درصد واحدهای خانگی با رعایت الگوی مصرف مناسب، در پله‌های یکم تا سوم جای گرفته‌اند. برای این دسته از مشترکان که در مجموع ۲۷ درصد مصرف را به خود اختصاص داده‌اند، افزایشی منظور نشده و قبض‌های صادره برای این واحدها زیر ۳۰ هزار تومان در ماه است.
تداوم روند صعودی مصرف خانگی گاز
او با اشاره به افزایش مصرف گاز خانگی در کشور طی 24 ساعت گذشته عنوان کرد: مصرف بخش خانگی گاز همچنان روند صعودی خود را حفظ کرد و به 661 میلیون مترمکعب در روز رسید که رقم بسیار بالایی است. حدود 80 درصد از گاز تولیدی کشور در بخش خانگی مورد استفاده قرار می‌گیرد که این موضوع به صنایع کشور آسیب می‌زند.
گاز کشور تامین است
همچنین عباس اعظمی؛ سخنگوی شرکت ملی گاز در گفت‌و‌گو با ایسنا، با بیان اینکه قطع گاز یا به دلیل حادثه یا انجام پروژه است و این موضوع منوط به فصل خاصی نیست و هیج ارتباطی نیز با کمبود گاز یا مسائلی از این دست ندارد، گفت: برنامه‌ای برای قطع گاز یا سهمیه‌بندی وجود ندارد.