kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۸۷۹۲
تاریخ انتشار : ۰۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۲:۰۰
قالیباف در جلسه علنی:

مجلس سقف پیشنهادی دولت در بودجه ۱۴۰۲ را افزایش نمی‌دهد

 

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: مجلس در بررسی لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ مصمم است که به هیچ عنوان سقف پیشنهادی دولت را افزایش ندهد.
جلسه علنی دیروز سه‌شنبه (چهارم بهمن)‌ مجلس شورای اسلامی، به ریاست محمدباقر قالیباف و با حضور 197 نفر از نمایندگان برگزار شد.
قالیباف در نطق پیش از دستور اظهار داشت: در ابتدا هتک حرمت بی‌شرمانه به قرآن کریم در کشور سوئد را شدیداً محکوم می‌کنیم.
وی افزود: این قبیل اقدامات و جسارت به مقدسات دینی احساسات مسلمانان و موحدان سراسر جهان را جریحه‌دار کرده است و سیاستمداران سوئدی نمی‌توانند این اسلام‌هراسی آشکار و طراحی‌شده را پشت نقاب دروغین آزادی بیان پنهان کنند.
قالیباف متذکر شد: روز گذشته مجلس شورای اسلامی با هدف برگزاری سومین نشست کمیسیون عالی پارلمانی، میزبان والودین رئیس دومای روسیه و هیئت همراه بود. روابط جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه به دلایل مختلف از جمله همسایگی دریای خزر و دغدغه‌ها و مشترکات منطقه‌ای و همچنین همکاری‌های مشترک بین‌المللی از اهمیت بالایی برخوردار است.
رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: پارلمان‌های دو کشور باید تلاش کنند با برگزاری نشست‌های عملیاتی مستمر و با تسهیل‌گری از بعد تدوین قوانین و نظارت برای حرکت بهتر دولت‌ها برای کمک به بهبود کیفیت زندگی مردم اقدام کنند.
قالیباف تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه طی یک سال گذشته رشد خوبی در گسترش روابط داشته‌اند و اطمینان دارم در طول برنامه هفتم توسعه که سیاست ما تقویت رابطه با همسایگان است، روابط بین دو کشور به چندین برابر افزایش پیدا خواهد کرد.
واقعی کردن منابع و مصارف
جزو سیاست‌های کلان است
رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین بعد از قرائت گزارش کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات در مورد بررسی عملکرد مهم‌ترین احکام تبصره‌ها و ردیف‌های مرتبط با واگذاری دارایی‌های مالی در قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور، گفت: امروز این گزارش مورد بررسی قرار گرفت، چرا که مجلس شورای اسلامی قرار است بلافاصله وارد بررسی لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ شود، پس لازم بود یک حضور ذهنی از وضعیت داشته باشیم.
رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه واقعی کردن منابع و مصارف جزو سیاست‌های کلان است، گفت: طبق صحبت‌های وزیر اقتصاد در بخش سرمایه‌ای و دارایی‌ها به‌خصوص در حوزه نفت بیش‌ برآوردی داشتیم. اکنون چنین وضعیتی را در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ هم می‌بینیم، نرخ فروش هر بشکه نفت ۸۵ دلار پیش‌بینی شده که اکنون حدود ۷۲ دلار است. آیا این به معنای بیش برآوردی نیست و با کسری بودجه روبه‌رو نمی‌شویم ودیون ایجاد نمی‌کند؟
وی تاکید کرد: هر اقدامی که باعث بدهی دولت و ناترازی شود، به معنای نابسامانی اقتصادی و تورم و ادامه مشکلات این روزهای جامعه است. ما باید به سمت درآمدهای پایدار و واقعی برویم که این موضوع را بنده هم در جلسه کمیسیون تلفیق تاکید کردم.
قالیباف ادامه داد: مجلس شورای اسلامی مصمم است که به هیچ عنوان سقف پیشنهادی دولت در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ را افزایش ندهد، حتی اگر منابع جدید هم پیدا شود آن را برای خلأ‌هایی که ممکن است تحقق پیدا نکند، قرار دهیم.
لایحه الحاق ایران به سازمان همکاری شانگهای اصلاح شد
در جلسه علنی دیروز مجلس شورای اسلامی بررسی ایرادات شورای نگهبان به لایحه الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به سازمان همکاری شانگهای در دستورکار قرار گرفت.
نمایندگان مجلس شورای اسلامی پس از بررسی ایرادات و ابهامات وارده به این لایحه، این موارد را رفع کردند.
مخالفت مجلس
با تحقیق و تفحص از عملکرد صندوق بازنشستگی صداوسیما
دیروز همچنین گزارش کمیسیون اجتماعی مبنی بر تصویب تقاضای تحقیق و تفحص از عملکرد صندوق بازنشستگی کارکنان صداوسیمای جمهوری اسلامی در دستورکار نمایندگان مردم در خانه ملت قرار گرفت.
نمایندگان مجلس با ۸۳ رأی موافق، ۷۳ رأی مخالف و ۸ رأی ممتنع از مجموع ۱۹۶ نماینده حاضر در جلسه با این تحقیق و تفحص مخالفت کردند.
کارت زرد نمایندگان مجلس به وزیر ارتباطات
در جلسه علنی دیروز مجلس همچنین سؤال عباس مقتدایی نماینده اصفهان در مجلس شورای اسلامی از عیسی زارع‌پور وزیر ارتباطات در دستورکار مجلس قرار گرفت. در ابتدا حسن لطفی سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس سؤال مقتدایی از زارع‌پور را در صحن مجلس قرائت کرد. لطفی در تشریح سؤال مقتدایی گفت: خلاصه سؤال این است که دلیل عدم تبدیل وضعیت ایثارگران شرکت مخابرات چیست؟
عیسی زارع‌پور در پاسخ به این سؤال بیان کرد: ما در وزارت ارتباطات پس از تصویب قوانین برای تبدیل وضعیت ایثارگران اقدامات گسترده‌ای را شروع کردیم و در بخش‌های مختلف این وزارتخانه تبدیل وضعیت صورت گرفته است، در ۹ دستگاه تابعه وزارتخانه تا به امروز بالغ بر ۲۳۷۳ نفر مشمول قانون شده و تبدیل وضعیت صورت گرفته است.
وی ادامه داد: در وزارت ارتباطات ۹۰ نفر، در شرکت ارتباطات زیرساخت ۷۸۸ نفر، در شرکت ملی پست ۷۳۰ نفر، در سازمان فضایی ۴۱ نفر، در پژوهشگاه فضایی ۹۵ نفر، در پست بانک ۳۷۴ نفر و در شرکت پیام ۳۶ نفر که در مجموع بالغ بر ۲۳۰۰ نفر تبدیل وضعیت شدند.
وزیر ارتباطات در ادامه اظهار کرد: اما درخصوص شرکت مخابرات ایران، مسئله به گونه دیگری است؛ شرکت مخابرات ایران در سال ۱۳۸۸ به بخش خصوصی واگذار شده و دیگر سهامدار عمده آن دولت نیست. طبق قانون تجارت اکنون شرکت مخابرات یک شرکت خصوصی است و بنده به‌عنوان وزیر ارتباطات دو نقش در برابر این شرکت دارم یکی تنظیم‌گری همه اپراتورها و دیگری پاسخگویی در برابر کوتاهی این شرکت در ارائه تلفن یا اینترنت. اما در امور داخلی شرکت مخابرات ایران و عزل و نصب در این شرکت و به‌کارگیری نیروی انسانی در آن دولت نقشی ندارد.
زارع‌پور تصریح کرد: در ترکیب هیئت‌مدیره این شرکت تنها یک عضو از طرف دولت وجود دارد که ۲۰ درصد سهام آن در دست دولت است. تصمیمات کلان در این شرکت با نظر سهامدار عمده صورت می‌گیرد و طبق قانون تجارت شرکت مخابرات یک شرکت خصوصی است.
در ادامه سؤال از وزیر به رای گذاشته شد و نهایتاً نمایندگان از توضیحات وزیر قانع نشدند.