kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۸۷۷۴
تاریخ انتشار : ۰۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۱:۴۸
مسکو خبر داد

طرح ناتو برای حمله به روسیه و شعله‌ور ساختن جنگ جهانی سوم!

«دمیتری مدودف» رئیس‌شورای امنیت ملی روسیه می‌گوید غرب در حال آماده‌‌سازی برای حمله به مسکو و شعله‌ور کردن آتش جنگ جهانی سوم است. پیش از این نیز «بلومبرگ» نوشته بود، آمریکا بیشترین سود را از این جنگ بُرده است.

 

سرویس خارجی-

335 روز (معادل 11 ماه) از جنگ اوکراین می‌گذرد و کمتر از یک ماه دیگر این جنگ یک ساله خواهد شد. با وجود ویرانی اوکراین، آوارگی بیش از 11 میلیون انسان، هزاران کشته، کمبود شدید انرژی و بحران کمرشکن اقتصادی در غرب هنوز نه تنها هیچ کدام از طرفین تمایلی به آتش‌بس نشان نداده‌اند بلکه گزارش‌ها نشان می‌دهد که اروپا و آمریکا به دنبال تسلیح بیشتر اوکراین هستند و دعوا بر سر این است که از چه سلاحی استفاده شود و از چه سلاحی استفاده نشود. در این سو نیز روسیه ده‌ها هزار نیروی تازه نفس را روانه جبهه‌های نبرد کرده و از طرح خود برای تشکیل ارتش یک و نیم میلیون نفری پرده برداشته است. با اصرار غرب برای ارسال تسلیحات تهاجمی‌تر مثل موشک‌های بالستیک و همچنین‌تانک‌های مدرن نگرانی‌ها از گسترش جنگ و فراتر رفتن آن از مرزهای اوکراین نیز بیشتر شده است. مثلا رئیس‌جمهور صربستان شامگاه دوشنبه از کشیده‌شدن جنگ اوکراین به سرزمین‌ها و کشورهای دیگر ابراز نگرانی کرد. «الکساندر ووچیچ» طی سخنرانی برای مردم صربستان گفت: «وضعیت در اوکراین بدتر خواهد شد فقط روسیه و اوکراین با یکدیگر درگیر نیستند، این جنگ اکنون گسترش یافته است. نگران این هستم که به‌زودی به سرزمین‌های دیگر گسترش پیدا کند، و وظیفه ما جلوگیری از رسیدن آن به خاک خودمان است.»
جنگ جهانی سوم
در این میان برخی نیز از احتمال شروع جنگ جهانی سوم سخن می‌گویند. اگرچه برخی معتقدند جنگ جهانی سوم شروع شده است. «دمیتری مدودف» رئیس‌جمهوری پیشین روسیه یکی از افرادی است که معتقد است این جنگ به سمت جهانی شدن می‌رود. او که در حال حاضر ریاست شورای امنیت ملی این کشور را عهده‌دار است، روز دوشنبه در اظهاراتی خطاب به رهبری حزب حاکم روسیه (حزب روسیه واحد) گفته آمریکا و متحدانش با آماده شدن برای حمله به روسیه آتش جنگ جهانی سوم را شعله‌ور می‌کنند...حزب ما باید به مردم سراسر جهان کمک کند تا دریابند عملیات ویژه در حال انجام در اوکراین، واکنشی از سر اجبار و تنها راه‌حل برای مقابله با تجاوز آمریکا و ماهواره‌های آن بود...بدیهی است خطر جنگ جهانی سوم به دلیل آنچه در حال رخ دادن است، افزایش یافته است.» وی هفته گذشته نیز با به سخره گرفتن نشست داووس به غرب هشدار داده بود جنگ جاری در اوکراین ماهیتی وجودی برای روسیه دارد و اروپا و آمریکا باید تهدید استفاده از تسلیحات هسته‌ای مسکو را جدی بگیرد.
نیروهای تازه نفس روس در اوکراین
همزمان با افزایش این نگرانی‌ها مقام ارتش آمریکا که خواست نامش فاش نشود، به «سی‌ان‌ان» گفته که روسیه ده‌ها هزار نظامی جدید را به خطوط مقدم جنگ با اوکراین اعزام کرده است. به گزارش فارس، این مقام نظامی آمریکایی این را هم گفته که، روسیه این نیروها را به عنوان جایگزین یا تقویت‌کننده برای واحدهای موجود فرستاده است: «بعد از فرمان ماه اکتبر(مهر) برای بسیج ۳۰۰ هزار نفری جدید به ارتش روسیه ده‌ها هزار نیروی جدید به خطوط مقدم اعزام شده‌اند.» از سوی دیگر، رئیس‌جدید ستاد کل نیروهای مسلح روسیه و مسئول تدارکات نظامی این کشور در اوکراین نیز گفته، اصلاحات نظامی جدید در روسیه پاسخی به احتمال گسترش اقدامات ناتو و استفاده از کیف توسط «غرب » برای به راه‌انداختن یک جنگ ترکیبی علیه مسکو است. به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، ژنرال «والری گراسیموف» در نخستین اظهارنظر عمومی خود پس از انتصاب به این سمت، پس از انتقادهای عمومی که ولادیمیر پوتین را مجبور به توبیخ ارتش کرد، از مشکلات بسیج نیروها گفت. وی در گفت‌وگویی با وبسایت خبری
« Argumenty i Fakty »گفت، اصلاحات در ارتش که اوسط ژانویه(دی) سال جاری میلادی اعلام شد توسط پوتین تایید شده و در واکنش به تهدیدها علیه امنیت روسیه است. امروز چنین تهدیدهایی شامل تمایلات ائتلاف آتلانتیک شمالی برای گسترش و پیشروی به سمت فنلاند و سوئد و همچنین استفاده از اوکراین به عنوان ابزاری برای به راه‌انداختن جنگی ترکیبی علیه روسیه است.بر اساس برنامه جدید نظامی روسیه، یک گروه نظامی قرار است به «کارِلینا» در شمال روسیه که هم مرز با فنلاند است، اضافه شود.
فساد بزرگ در دولت اوکراین
خبر دیگر این که در بحبوحه جنگ، رسوایی مالی وزارت دفاع و چندین نهاد دولتی دیگر اوکراین خبر ساز شده است طوری که شماری از مقامات ارشد دولتی این کشور مجبور به استعفا شده‌اند. ایرنا در این رابطه به نقل از خبرگزاری فرانسه نوشته، «ویاچسلاو شاپووالوف» معاون وزیر دفاع اوکراین که مسئولیت پشتیبانی لجستیکی ارتش این کشور را بر عهده داشت، دیروز پس از اتهام به فساد مالی از سمت خود کناره‌گیری کرده است. گزارش‌ها حاکی است کناره‌گیری این مقام ارشد اوکراینی در حالی رخ می‌دهد که وزارت دفاع این کشور به دلیل افشای رسوایی‌ها در تهیه مواد غذایی با چالش‌های بسیاری رو‌به‌رو شده و «ولودمیر زلنسکی» نیز نسبت به تشدید اقدامات ضد اختلاس هشدار داده است. براساس گزارش‌ها در میان کسانی که دیروز (سه شنبه)
استعفای خود را اعلام کرده‌اند علاوه‌بر نام معاون وزیر دفاع، اسامی «الکسی سیموننکو» معاون دادستان کل اوکراین و «کایریلو تایموشنکو» رئیس‌دفتر ریاست جمهوری این کشور نیز دیده می‌شود. گفته می‌شود استعفای این افراد پس از هشدار زلنسکی نسبت به تغییر کارمندان به دلیل اتهامات مالی در گرماگرم تشدید حملات روسیه صورت گرفته است. به نوشته «پولیتیکو» در روزهای اخیر انتشار اخبار دو تحقیق در مورد سودجویی در امور مرتبط با جنگ به شدت جامعه اوکراین را تکان داده است. زلنسکی رئیس‌جمهوری این کشور یکشنبه شب (۲ بهمن) وعده داد تا در این زمینه اقدام فوری انجام دهد. پرونده نخست به فساد در وزارت دفاع و مربوط به قرارداد گزاف تامین جیره نظامی است. همزمان، معاون وزیر زیرساخت در پرونده دوم که مرتبط با کارچاق کنی در خرید ژنراتورهای برق می‌شود، برکنار شده است. اداره ملی مبارزه با فساد اوکراین گفته که در حال بررسی هر دو موضوع است.
وابستگی آلمان به انرژی روسیه ادامه دارد
از تاثیرات اقتصادی جنگ اوکراین بر کشورهای اروپایی نیز برآوردهای تازه حکایت از این دارد که آلمان سال‌ها طول خواهد کشید تا خود را از وابستگی به انرژی روسیه برهاند. درهمین رابطه وزارت اقتصاد آلمان در گزارشی به پارلمان این کشور اعلام کرده است که آلمان نمی‌تواند به این زودی‌ها جایگزین مناسبی برای گاز روسیه پیدا کند. به گزارش ایرنا به نقل از راشا تودی، بر اساس سند منتشر شده در وب سایت «پارلمان آلمان»؛ این کشور در سال ۲۰۲۱، ۵۵ میلیارد متر مکعب گاز طبیعی از روسیه وارد کرده است. طبق این سند پیش‌بینی شده است که تا سال ۲۰۳۰، ظرفیت ذخیره‌‌سازی در بنادر آلمان به
۷۶.۵ میلیارد مترمکعب یا حدود ۸۰ درصد کل مصرف گاز آلمان افزایش یابد. با این حال، این وزارتخانه خاطرنشان می‌کند که حتی زمانی که پایانه‌ها مورد بهره‌برداری قرار گیرند، باز هم کشور آلمان نیاز به واردات گاز مایع خواهد داشت.بر اساس محاسبات موسسه مطالعات انرژی آکسفورد، آلمان در سال جاری با حدود ۳۰ میلیارد متر مکعب کمبود عرضه گاز مواجه است و پیش‌بینی می‌شود پایانه‌های گاز مایع این کشور تا پایان سال ۲۰۲۳ کمتر از نیمی از این حجم را تولید کنند.«کریستین لی»، نماینده حزب چپ بوندستاگ به بلومبرگ گفت: استراتژی ناگفته این است که آلمان به پرداخت هزینه‌های دیوانه وار ادامه خواهد داد.آلمان در سال گذشته با واردات گاز مایع از طریق همسایگان اروپایی و افزایش جریان گاز خط لوله از نروژ و هلند توانست وابستگی خود به انرژی روسیه را کاهش دهد ولی با این حال هنوز نتوانسته بخش بزرگی از نیاز خود را تامین کند.