kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۸۷۷۰
تاریخ انتشار : ۰۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۱:۴۸

رئیس ‌پلیس آتلانتا: شکستن شیشه و آتش‌زدن، مصداق تروریسم است

 

سرویس خارجی-
آمریکایی‌ها در حالی که آسیب رساندن به اموال عمومی
در سایر کشورها را روشی اعتراضی می‌دانند، درخصوص رخداد مشابه در کشور خودشان نظری متفاوتی دارند و آن را مصداق واضح «تروریسم» اعلام می‌کنند.
چند روزی می‌شود که اخبار مربوط به آمریکا معطوف به قتل یک جوان 26 ساله اهل ایالت جورجیا و شهر آتلانتا است. جوانی که یک فعال زیست محیطی بوده و نسبت به ساخت‌وساز بیجا در مرکز شهر آتلانتا اعتراض داشته، آن هم با تاکید بر این موضوع که ساخت‌وسازها موجب تخریب درصد قابل توجهی از بافت جنگلی شهر می‌شود. جریان از این قرار است که «مانوئل تران» به همراه سایر دوستان خود در مقابل این مجتمع نیمه ساز چادر زده بودند تا اعتراض خود را نسبت به ادامه روند پروژه بیان کنند و از مسئولان بخواهند که به طوری فوری آن را متوقف کنند. پلیس از راه می‌رسد و به چادرنشینان هشدار می‌دهد که باید فورا بساط خود را جمع کنند و متفرق بشوند. در جریان همین کشمکش فعالان زیست محیطی و پلیس، یکی از ماموران اقدام به شلیک به سوی مانوئل می‌کند و او را به قتل می‌رساند. پلیس مدعی است که مانوئل مسلح بوده اما هیچ سندی در تایید ادعای خود ارائه نکرده است.
حالا جدا از اصل ماجرا که واقعا ناراحت‌کننده است و مصداق بارز اقدامات غیرقانونی پلیس آمریکا است، حواشی به‌وجود آمده در جریان اعتراضات مردمی نکات مهمی در بر دارد. در پی این حادثه،  اعتراضات در شهر آتلانتا در ایالت جورجیا بالا گرفت و خبرساز شد. صدها نفر از معترضان آتلانتایی با ماموران پلیس در خیابان‌های این شهر درگیر شدند و دست‌کم 6 نفر از آنها دستگیر شدند.  خبرنگار محلی فاکس این طور روایت می‌کند: «تعدادی از معترضان به کشته شدن این فرد به خیابان‌ها آمدند که بخش اعظم اقدام آن‌ها، «تظاهرات مسالمت‌آمیز» بود اما با حضور تعدادی از افراد نقاب‌پوش این تجمع به خشونت کشیده شد. به گفته منابع محلی خبری، این افراد نقاب‌پوش شروع به پرتاب سنگ به مقر مرکزی اداره پلیس آتلانتا کردند و تجمع اعتراضی را به سمت خشونت بردند».
بعد از تند شدن فضای اعتراضات، تصاویر و عکس‌هایی در شبکه‌های مختلف مجازی منتشر شده که نشان می‌دهد خودروی پلیس آتلانتا سوزانده شده و تعدادی از معترضان با چکش شیشه‌های ساختمان پلیس را شکستند و شعارهایی علیه پلیس روی دیوارهای مجاور نوشتند. حالا واکنش افسر بلندپایه پلیس ایالت جورجیا نسبت به این اتفاق جالب است. در حالی که آمریکایی‌ها ایجاد هرج و مرج از جمله آسیب به اموال عمومی را بخشی از اعتراضات مدنی در سایر کشورهای متخاصم می‌دانند، در مورد خودشان جور دیگری فکر می‌کنند. «دارین شییِربام» رئیس‌پلیس آتلانتا در یک کنفرانس خبری تاکید کرد: «نیاز به دانشمند هوافضا یا وکیل نیست تا بگوید که شکستن شیشه‌ها یا آتش زدن اعتراض نیست، بلکه تروریسم است».  وی در ادامه از لزوم توقف اقدامات غیرقانونی به دست پلیس و بازداشت 6 نفر در این خصوص خبر داد. شهردار منطقه هم نظر مشابهی داشته و در همین خصوص گفت به شبکه فاکس ۵ گفت: «آنچه من دیدم مسالمت‌آمیز نبود. منظورم این است که منفجر کردن خودروهای ماموران و پرتاب مواد آتش‌زا به سمت ماموران پلیس صلح‌آمیز نیست».
کشتار خیابانی در آمریکا
حتی با شروع سال جدید و تعطیلات سال نوی میلادی، از خشونت خیابانی در آمریکا کم نشده و خیابان‌های این کشور همچنان مسلخ بی‌گناهان آمریکایی است. در دو مورد تیراندازی کور در در ۲ نقطه از شهر «هف مون» هفت نفر جان خود را از دست دادند. این حادثه درست پس از کشتار منطقه دیگری در نزدیکی همین منطقه رخ داد. حادثه‌ای که به موجب آن، ۱۱ نفر جان خود را از دست دادند. نیوسام فرماندار این ایالت در واکنش حوادث پیاپی کالیفرنیا در صفحه توئیتر خود نوشت: «فاجعه پشت فاجعه». ضارب فردی ۶۷ ساله بوده و هنوز انگیزه وی از این تیراندازی مشخص نشده است. در داخل خودروی او یک اسلحه نیمه خودکار نیز کشف شده است. در جریان تیراندازی دیروز در لس‌آنجلس مرکز کالیفرنیا هم یک مهاجر چینی ۷۲ ساله به شرکت کنندگان در مراسم سال نوی چینی تیراندازی می‌کند و بعد از آن که 10 نفر را به کام مرگ می‌کشاند، خودکشی می‌کند.
رسانه‌های آمریکایی همچنین بامداد سه‌شنبه از وقوع یک تیراندازی در مدرسه‌ای در شهر «دِموین» واقع در ایالت «آیووا» خبر دادند. پلیس این شهر در نشست خبری گفت که دو دانش‌آموز در جریان این تیراندازی کشته شدند و یکی از کارمندان این مدرسه نیز شدیدا مجروح شده است.
مورد دیگر وحشی‌گری پلیس آمریکا مربوط به مرد معلولی در ایالت کارولینای شمالی است که ابعاد تاسف‌آور آن به تازگی فاش شده است. «جیسون‌هارلی کلوپفر» ۴۱ ساله، ۱۲ دسامبر (۲۱ آذر) هفت مرتبه در نواحی سینه و دست هدف تیراندازی پلیس شهر چروکی در ایالت کارولینای شمالی قرار گرفته، آن هم به ظن باطل اینکه او گروگان گیر است و اقدام به گروگان‌گیری کرده است. واقعیت این بوده که مرد معلول، غیرمسلح بوده و در شب حادثه در حالی که با همسرش در خانه بسر می‌برده مورد یورش پلیس قرار می‌گیرد. ماموران پلیس هفت گلوله به سمت وی شلیک می‌کنند و جان او را می‌گیرند.
خشونت بی‌حد و حساب پلیس در کنار آزادی خرید و فروش و حمل سلاح گرم در آمریکا هر ماه جان ده‌ها آمریکایی را می‌گیرد و مسئولان این کشور همچنان عاجز از ارائه راهکار در این خصوص هستند. مقایسه آمارهای خشونت‌آمیز مسلحانه میان آمریکا و کشورهای دیگر جهان عمق فاجعه در این کشور را ثابت می‌کند. اگرچه آمریکا حدود پنج درصد از جمعیت دنیا را تشکیل می‌دهد اما نزدیک به ۳۱ درصد از کسانی که مرتکب کشتارهای جمعی با سلاح می‌شوند، در این کشور زندگی می‌کنند.