kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۸۷۶۷
تاریخ انتشار : ۰۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۱:۱۲
ایران، بزرگ‌ترین چالش صهیونیست‌ها

سه چالش بزرگ اسرائیل در سال 2023 از نگاه موسسه مطالعات امنیت ملی رژیم صهیونیستی

 

سرويس خارجي-
ارزيابي يك ‌انديشكده در تل آويو حكايت از ترس و نگراني شديد صهيونيست‌ها از پيشرفت توان و دانش هسته اي ايران و از سوي ديگر موقعيت ضعيف تل آويو در برابر ايران طي سال‌هاي آينده دارد. این ‌اندیشکده 3چالش اساسی رژیم صهیونیستی را برای سال جاری میلادی بررسی کرده است.
رویارویی چندین دهه بین تل آويو و تهران اکنون خطرناک‌تر از گذشته شده است. با وجود فشارهای اقتصادی و سیاسی غرب، اما ایران اكنون يك كشور هسته اي است كه داراي دانش كاملي در چرخه سوخت هسته اي است. جمهوری اسلامی ايران، رژيم صهيونيستي را به رسمیت نمی‌شناسد و از اين مسئله ابايي ندارد كه اعلام كند: مسئله فلسطين تنها با نابودي كامل موجوديت اسرائيل قابل حل خواهد بود. از سوي ديگر در تل آويو اجماعش نظري درباره چگونگی مقابله با ايران وجود ندارد و رهبران تل آويو بر سر چگونگي مقابله با ايران به شدت دچار اختلاف نظرند و هيچ اتفاق نظري ميان رهبران تل آويو نسبت به ايران ديده نمي شود.
انديشكده آمريكايي خاورميانه در واشنگتن در تحليل خود اذعان كرده است كه نخست‌وزیران سابق تل آويو از جمله ایهود باراک و بنیامین نتانیاهو بارها می‌خواستند سناريوي حملات پیشدستانه مشابه حملات عليه تاسيسات هسته اي سوريه و عراق را علیه تأسیسات هسته‌ای ایران در سال‌های 12-2010 به‌كار گيرند، اما آنها با مخالفت شدید موساد و نیروهای نظامي اسرائیل مواجه مي شدند، چون جنگنده‌هاي تل‌آويو به‌دليل محدوديت سوخت گيري نمي توانند مسافت طولاني تا مرز ايران را طي كنند و از سوي ديگر حتي قبل از آسمان ايران ممكن است هدف موشكي نيروهاي همسو با ايران در عراق و سوريه قرار گيرند. از اين رو تندروترين نخست وزيران تل آويو هيچ‌گاه نتوانسته‌اند بيشتر از تهديدات لفظي عليه ايران كاري انجام دهند.
از سوي ديگر، تهران از حملات قبلی صهيونيست‌ها عليه تاسيسات هسته اي عراق و سوريه درس‌هاي ارزشمندي گرفته است و تأسیسات هسته‌ای ايران آن چنان در جغرافياي اين كشور گسترده است كه در عمل صهيونيست‌ها قادر به نابودي آنها نيستند. در نتیجه براي صهيونيست‌ها مشخص است كه از نظر جغرافيايي حمله به اهداف هسته اي ايران با هدف آسيب زدن به دانش هسته اي اين كشور غيرممكن است. در اين ميان، تهران با تقویت نیروهای نیابتی منطقه‌ای خود توانسته موقعیت بازدارندگی خود را تقویت کند و تل‌آويو در عمل در برابر موقعيت منطقه اي ايران دست بسته است.
از همين رو نيز پژوهشگران مؤسسه مطالعات امنیت ملی (INSS) در دانشگاه تل‌آویو گزارش راهبردی سالانه ۲۰۲۳ را به رئیس‌رژیم صهیونیستی ارائه کردند که در آن برنامه هسته‌ای ایران، خطرناک‌ترین تهدید راهبردی پیش روی رژيم صهيونيستي عنوان شده است. در این گزارش آمده است که توان هسته اي ايران جدی‌ترین تهدید خارجی بالقوه برای تل آويو است، چون برنامه هسته‌ای ایران در پيشرفته ترين مرحله خود قرار دارد و ایران در شرف تبدیل شدن به یک کشور هسته‌ای كامل است و همزمان تهران موقعیت‌یابی و نفوذ خود در منطقه را گسترش داده است. براساس گزارش مذكور همچنين تهدید استراتژیک بزرگ ديگر كه پیش روی رژیم صهيونيستي قرار دارد، بدتر شدن روابط با آمریکا آن هم به دلیل طرح اصلاح دستگاه قضایی و تغییر روش در روابط با تشکیلات خودگردان فلسطین است. در اين گزارش گفته شده است كه چالش مهم تل‌آويو حفظ روابط ویژه با ایالات متحده است و اقداماتی که تل آويو ممکن است انجام دهد، می‌تواند روابط با ایالات متحده را به خطر بیندازد و در کوتاه مدت به امنیت تل آويو آسیب برساند. این پژوهشگران خاطرنشان کردند که این آسیب از تغییرات داخلی در ایالات متحده هم ناشی می‌شود؛ تشدید قطبی‌‌سازی و افراط‌گرایی در سطح سیاسی ایالات متحده منجر به فرسایش ساختار سیاسی حمایتی از تل آويو می‌شود.
همچنين طبق این گزارش، سومين چالش، فروپاشی تشکیلات خودگردان فلسطین و به دنبال آن احتمال تشدید امنیتی در کرانه باختری است. در اين گزارش گفته شده كه ادامه حیات تشکیلات خودگردان فلسطین علی‌رغم مشکلات و کاستی‌های آن کاملا به نفع تل آويو است. در غیاب یک راه‌حل روشن، با نزدیک شدن پایان دوره ریاست محمود عباس بر تشکیلات خودگردان فلسطین و به دلیل وجود ناآرامی فزاینده در میان قشر وسیعی از جوانان ناامید، خطر فزاینده تشدید خشونت علیه اقدامات رژیم صهیونیستی وجود دارد.
مي توانيم از سرزمين خود دفاع كنيم
همزمان با تشديد هشدارها درباره هتك حرمت اماكن اسلامي فلسطين، جنبش جهاد اسلامی فلسطین نيز تاکید کرد که حوادث مسجدالاقصی نشان دهنده تجاوز آشکار و برنامه‌ریزی شده کابینه جدید رژیم صهیونیستی به این مکان مقدس و به مثابه اعلام جنگ علیه ملت فلسطین است. داود شهاب از رهبران جنبش جهاد اسلامی فلسطین گفت: اگر اقدامات مسئولان و شهرک نشینان صهیونیست متوقف نشود، ما به سمت درگیری نامحدود با رژیم صهیونیستی خواهیم رفت.
وی افزود: نبرد دفاع از الاقصی وظیفه همه است و در صورت وقوع هر نوع درگیری، این درگیری محدود به زمان و مکان خاصی نخواهد بود، دشمن باید در این مورد کاملاً آگاه باشد؛ چرا که ملت فلسطین تحت هیچ شرایطی در دفاع از قدس و مسجدالاقصی کوتاهی نخواهد کرد. این رهبر جهاد اسلامی تاکید کرد: ملت فلسطین در دفاع از مقدسات و سرزمین خود ناتوان نیست و در نبرد «شمشیر قدس» و جنگ اخیر آن را ثابت کرده است.