kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۸۷۱۵
تاریخ انتشار : ۰۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۲:۰۹
گزارش خبری تحلیلی کیهان

جنگ اعصاب در ناتو بر سر ارسال ‌تانک به اوکراین/ سناتور آمریکایی: خسته شدیم

 
 
 
سرویس خارجی-
تصمیم دولت آلمان برای عدم ارسال‌تانک به «کیف» در بحبوحه تشدید درگیری‌ها به ایجاد نارضایتی و بروز شکافی تازه در بین اعضای ناتو تبدیل شده است. آمریکایی‌ها می‌گویند آلمان باید‌تانک ارسال کند و آلمانی‌ها هم می‌گویند، چرا ما؟ شما باید ارسال کنید. 
جنگ اوکراین در آستانه یک سالگی به بروز اختلافات گسترده در بین اعضای ناتو در‌باره کم و کیف حمایت‌ها از کیف هم تبدیل شده است. نشست هفته گذشته وزرای دفاع ناتو در پایگاه هوایی «رامشتاین» آلمان نشانه‌ای بارز از بروز تشدید شکاف در ناتو بر سر ارسال تسلیحات تهاجمی‌تر مثل‌تانک به اوکراین بود. به‌رغم اختصاص میلیاردها دلار تسلیحات جدید از جمله‌تانک‌های انگلیسی، خودروهای جنگی آمریکایی و هویتزرهای دانمارک و سوئد که در ماه جاری میلادی در مورد ارسال آنها به اوکراین تصمیم‌گیری شد، غربی‌ها همچنان بر سر تحویل سلاح‌های سنگین به کیف اختلاف نظر دارند چون یا از تبعات آن و واکنش روس‌ها می‌ترسند یا شاید حتی پشت پرده سَر و سِری با روس‌ها و گاز این کشور دارند!
در نشست روز جمعه که در پایگاه هوایی آمریکا در شهر رامشتاین آلمان برگزار شد، آلمان با ارسال‌تانک به اوکراین مخالفت کرد. «بوریس پیستوریوس» وزیر دفاع آلمان که به تازگی به این سمت منصوب شده است در این نشست گفت: اولویت در ارسال سلاح به اوکراین سامانه دفاع هوایی است. وی درباره ارسال‌تانکهای لئوپارد به اوکراین نیز گفت: در حال حاضر نمی‌توانیم زمان تصمیم گیری درباره ارسال این‌تانکها را تعیین کنیم. اوکراین طی چند هفته گذشته بارها از آلمان خواسته بود تا مجوز واگذاری‌تانک‌های لئوپارد۲ خود را به دیگر کشورها بدهد، اما آلمان با نگرانی از این کار هرگونه واگذاری‌تانک‌های لئوپارد را منوط به اقدام مشابه از سوی آمریکا عنوان کرده بود و از آمریکا خواسته بود تا برای واگذاری‌تانک، ابتدا واشنگتن پیش قدم شود. پیش از این برلین گفته بود در صورت اجماع در نشست رامشتاین،‌ به متحدان خود اجازه می‌دهد که از زرادخانه‌های خود به اوکراین‌تانک لئوپارد ارسال کنند اما ظاهراً توافقی نیز در این خصوص در نشست رامشتاین حاصل نشده است. نارضایتی آمریکا و انگلیس از امتناع آلمان از ارائه‌تانک‌های «لئوپارد ۲» به اوکراین در این هفته تمامی اختلاف‌ها را در ناتو عیان کرده است. آن طور که روزنامه آلمانی «سوددویچه سایتونگ» نوشته، تصمیم برلین برای عدم انتقال‌تانک به اوکراین باعث سوء تفاهم آشکار و به نوعی نارضایتی شدید در میان متحدان آلمان در ناتو شده و بیشتر از همه، واشنگتن از این تصمیم برلین عصبانی است. روزنامه نیویورک تایمز نیز گزارش داده کشورهای متحد در ناتو در مورد تامین‌تانک برای اوکراین اختلاف نظر دارند، که نشان دهنده شکاف در حال ظهور در اتحاد آتلانتیک شمالی است و با وجود حفظ حجم ارسال تسلیحات به کیف از سوی کشورهای غربی، «شکاف‌های کوچک، اما قابل توجه بیش از حد محسوس می‌شوند.» با این حال، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا معتقد است صحبت درخصوص وجود شکاف در ائتلاف غربی بر سر اوکراین زود است. « آنالنا باربوک»، وزیر امور خارجه آلمان نیز روز یکشنبه در روی آنتن شبکه تلویزیونی فرانسه 
« ال سی آی» اعلام کرد اگر لهستان‌تانک‌های لئوپارد 2 ساخت آلمان خود را به کیف تحویل دهد، برلین دخالتی در این امر نخواهد کرد. طبق قوانین بین‌المللی هیچ کشوری نمی‌تواند بدون موافقت کشور سازنده سلاح، آن را به کشور دیگری منتقل کند.در  عین حال، مقامات ورشو روز یکشنبه اعلام کردند که قصد دارد‌تانک‌های لئوپارد را حتی بدون اجازه آلمان به اوکراین منتقل کند. برخی از کشورهای غربی نیز خواستار پایان دادن به کمک‌های نظامی به کیف بوده و اشاره می‌کنند که عرضه تسلیحات جدید می‌تواند منجر به یک درگیری جهانی شود. روسیه نیز تاکید می‌کند که چنین تحویل‌هایی ممکن است به واکنشی مناسب با استفاده از سلاح‌های قوی‌تر منجر شود. این بگو مگوها کار را به جایی رساند که سناتور جمهوری‌خواه لیندسی گراهام که به تازگی با رئیس‌جمهور اوکراین در کیف دیدار کرده، اعلام کند از «نمایش مزخرفی» که در میان غربی‌ها بر سر ارسال‌تانک به اوکراین ایجاد شده، خسته شده است.
ارسال موشک بالستیک به اوکراین
همزمان با بگومگوی اعضای ناتو بر سر ارسال‌تانک به اوکراین رئیس‌کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا نیز خواستار ارسال موشک‌های بالستیک به کیف شد. به گزارش ایسنا به نقل از اسپوتنیک« مایکل مک کال»، به‌ای بی‌سی نیوز گفت: آمریکا باید موشک‌های بالستیک تاکتیکی دوربرد ATACMS را برای حمله به خاک کریمه و شکست روسیه به اوکراین بفرستد. » مک کال افزود که «مشاوران عالی رتبه» و اوکراینی‌ها در مورد لزوم ارائه ATACMS برای حملات به خاک شبه جزیره کریمه در حال صحبت هستند، زیرا به گفته این نماینده کنگره، هواپیماهای بدون سرنشین روسیه از قلمرو کریمه پرتاب می‌شوند. نماینده کنگره آمریکا گفت: «وقتی آنچه را اوکراینی‌ها نیاز دارند به آنها می‌دهیم، (سیستم‌های دفاع هوایی قابل حمل) استینگر، (سیستم‌های ضد‌تانک) جاولین، (پرتاب‌کننده موشک) هیمارس، و توپ دوربرد، آن‌گاه آنها می‌توانند برنده جنگ شوند.»پیش از این، مک کال، دولت جو بایدن را به دلیل امتناع از ارسال موشک به اوکراین سرزنش کرده و گفته بود که چنین تصمیماتی «بر اساس ترس اشتباه از تشدید تنش، جنگ را طولانی می‌کند.»همچنین قانونگذاران آمریکایی از دولت بایدن خواسته‌اند‌تانک‌های قدرتمند آبرامز را به اوکراین بفرستد. آنها گفتند، ارسال این‌تانک‌ها حتی به تعداد نمادین به کیف برای ترغیب هم‌پیمانان اروپایی جهت انجام این کار می‌تواند موثر واقع شود.
 از سر گیری اعتراضات در انگلیس
خبر دیگر از ادامه اعتراضات به بحران اقتصادی در کشورهای اروپایی این که هزاران تن از کارکنان بخش بهداشت و درمان انگلیس و ولز، روز دوشنبه هم زمان با درخواست اتحادیه‌های کارگری از دولت برای مذاکره در‌باره بهبود دستمزدها و شرایط کاری، در پی اوج گیری اقدام‌های اعتراضی، اعتصاب خود را از سرگرفتند. اقدام اعتراضی دیروز پیش از اعتصاب‌های هم زمان گسترده برنامه‌ریزی شده برای ۶ فوریه (۱۷ بهمن ماه) توسط اتحادیه‌های کارگری یونیسون، یونایت و جی ام بی‌صورت گرفت که نمایندگی از‌پرستاران و کارکنان آمبولانس‌ها را در انگلیس و ولز بر عهده‌دارند. به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری فرانس پرس؛ تاریخ‌های دیگری در فوریه(اسفند) نیز برای اعتصاب کارکنان آمبولانس‌ها پیش‌بینی شده است.اعتصاب بی‌سابقه‌پرستاران نیز نشانگر نارضایتی گسترده در سازمان بهداشت ملی انگلیس است که کارکنانش با هزینه‌های اوج گیرنده زندگی، دست و پنجه نرم می‌کنند.یونیسون بزرگ‌ترین اتحادیه کارگری انگلیس اعلام کرد که تا ۱۵ هزار تن از کارکنان آمبولانس‌های انگلیس به همراه پنج هزار عضو شاغل در بیمارستان‌های لیورپول در شمال غربی این کشور، اعتصاب خواهند کرد. «یونایت» نیز اعلام کرده است که بیش از ۲۶۰۰ تن از کارکنان آمبولانس‌ها درپی اعتصاب سه روزه هفته گذشته، دست از کار کشیده‌اند.شاخص نرخ تورم در انگلیس براساس تازه‌ترین گزارش اداره آمار ملی این کشور از محدوده ۲ به ۱۰.۷ درصد رسیده و کشور به گفته رئیس‌بانک مرکزی وارد یک دوره طولانی رکود اقتصادی شده است.