kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۸۷۰۵
تاریخ انتشار : ۰۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۲:۰۹
گزارش خبری تحلیلی کیهان 

بندبازی اروپا روی طناب پوسیده تحریم با پشتوانه غربگرایان داخلی

بندبازی غرب روی طناب پوسیده تحریم، بارها آزموده شده و نظام سلطه را به بن‌بست رسانده اما آنان با پشتوانه غربگرایان داخلی درصدد خرید زمان برای متوقف کردن قطار پیشرفت کشور هستند.
 
 
 
 
سرویس سیاسی-
 
اروپایی‌ها روز گذشته در نشست شورای امور خارجی وزرای اتحادیه اروپا با ادعای «هدف‌گیری افراد دخیل در مهار اغتشاشات» بسته جدیدی از تحریم‌ها علیه ایران را تصویب کرده و در مواضعی گوناگون به لفاظی علیه ایران پرداختند.
اروپایی‌ها بعدازاینکه دیدند پروژه آشوب‌آفرینی در ایران به شکست انجامیده و از اغتشاشات اخیر برای تسلیم کردن ایران در مذاکرات هسته‌ای، آبی گرم نمی‌شود برای افزایش فشار و وارد کردن شوک‌های اقتصادی به کشور وارد فاز تشدید تحریم‌ها شدند.
گرچه بندبازی آمریکا و اروپا روی طناب پوسیده تحریم بارها آزموده شده و نظام سلطه را به بن‌بست رسانده است اما آنان با پشتوانه غربگرایان داخلی، در حال خرید زمان برای متوقف کردن قطار پیشرفت کشور هستند تا به خیال خام خود از رهگذر آن برای تشدید فشار و حتی احیای اغتشاشات در داخل راهی بسازند.
اروپایی‌ها در کنار آمریکا و رژیم صهیونیستی طی 4 ماه گذشته به بهانه اغتشاشات اخیر با ژست حمایت از حقوق بشر به مداخله در امور داخلی ایران پرداخته‌اند. در همین بازه زمانی، بارها مقامات و نهادهای رسمی کشورمان را تحریم و علیه ملت و نظام اسلامی به لفاظی پرداختند.
جیمز کلورلی، وزیر خارجه انگلیس، اخیراً اعلام کرد فقط در همین سه ماه گذشته، بریتانیا پنج بسته جداگانه تحریمی علیه ایران اعمال کرده و «در ۹۰ روز گذشته بیش از ۳۰۰ نهاد و فرد ایرانی را تحریم کردیم.»
اقدام اروپا علیه ایران؛
از تحریم سپاه تا تحریم‌های سریالی اخیر
پارلمان اروپا همین چند روز پیش (29 دی‌ماه 1401) در ادامه اقدامات ضدایرانی و مواضع مداخله‌جویانه اخیر خود در امور ایران، با تصویب طرحی ضدایرانی، خواستار قرار گرفتن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران در فهرست موسوم به «تروریستی» اتحادیه اروپا شد.
حالا دیروز اروپایی‌ها طی اقدامی انتحاری در «نشست شورای امور خارجی وزرای اتحادیه اروپا» با ادعای «هدف‌گیری افراد دخیل در مهار اغتشاشات» بسته جدیدی از تحریم‌ها علیه ایران را تصویب کردند.
وزیر خارجه سوئد که ریاست دوره‌ای شورای امور خارجی اتحادیه اروپا را برعهده داشت، دیروز دوشنبه گفت بسته جدیدی از تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران تصویب شد.
برلین خواستار اعمال تحریم‌های بیشتر بر ایران شد و «آنالنا بائربوک» وزیر خارجه آلمان پیش از ورود به نشست شورای امور خارجی اتحادیه اروپا در گفت‌وگوی کوتاهی با خبرنگاران گفت: «امروز اتحادیه اروپا باید بسته جدید تحریم‌ها علیه ایران را تصویب کند» و «ما در اتحادیه اروپا، باید درباره قرار دادن نام سپاه پاسداران [انقلاب اسلامی] در لیست سازمان‌های تروریستی بحث کنیم. ما از اقدامات کمیسیون اروپا برای تروریستی اعلام کردن سپاه پاسداران استقبال می‌کنیم».
«کا‌ترین کولونا» وزیر امور خارجه فرانسه پیش از ورود به نشست شورای امور خارجی اتحادیه اروپا با بیان اینکه هیچ گزینه‌ای را درخصوص تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران رد نمی‌کنند، ادعا کرد: «بسته تحریمی جدید علیه ایران، کسانی را هدف می‌گیرد که مسئول سرکوب کردن تظاهرات و اعتراضات هستند».
ساعاتی بعد از اعمال تحریم‌های ضدایرانی جدید اتحادیه اروپا، دولت انگلیس اعلام کرد هفت نام جدید (5 شخص و 2 نهاد) را به «رژیم تحریم‌های حقوق بشری ایران» افزوده است.
وزیران خارجه اتحادیه اروپا دیروز دوشنبه با اینکه تحریم‌های جدیدی علیه ایران اعمال کردند اما برخلاف آنچه در برخی گزارش‌ها منتشر می‌شد، قرار دادن سپاه پاسداران در فهرست سازمان‌های به اصطلاح «تروریستی» را تصویب نکردند.
غربگرایان داخلی مشغول کارند؛
تیز کردن قمه اراذل و تیغ کند تحریم‌ها
گرچه دموکرات‌های آمریکایی و همچنین اروپایی‌ها بیش از این بارها اعتراف کرده‌اند که کارزار فشار حداکثری ترامپ شکست خورده نتیجه عکس داده و حتی به توانمند‌سازی ایران انجامیده است اما با این‌حال آنها با توسل به استراتژی‌های نخ‌نمایی چون قورباغه آب‌پز و دکترین آنفلوانزای نیویورکی به‌دنبال نفرت‌افکنی، ایران‌هراسی و بالا بردن دمای جوش جهانی (تشدید فشار) علیه ایران هستند.
بدیهی آنکه، تیغ تحریم‌ها علیه ایران کند شده و جمهوری اسلامی ایران با برگ‌های برنده‌ای که در اختیار دارد تسلیم فشار غرب نمی‌شود اما نکته قابل توجه آن است که برخی پادوهای داخلی غرب که در طول 4 ماه گذشته مشغول حمایت صریح و آشکار از آشوبگران و اراذل اجاره‌ای خود بوده‌اند هم قمه اراذل را تیز می‌کردند هم تیغ تحریم‌ها را.
دمیدن بر آتش آشوب‌ها، ضریب دادن به التهابات بازار سکه و دلار، مقصرنمایی نظام، سیاه‌نمایی درخصوص وضعیت اقتصادی کشور، تحریف واقعیت زمستان سخت اروپا و مهندسی ترس در افکار عمومی جزو محورهای در دستورکار رسانه‌های زنجیره‌ای در ماه‌های اخیر بوده است؛ موضوعات و اقداماتی که پالس ضعف و انفعال در سیاست خارجی را به دشمن ارسال و آنان را در تحریم و فشار علیه جمهوری اسلامی ایران، جری‌تر از گذشته کرد.
اساساً همین اقدام غیرقانونی قرار دادن سپاه در لیست ادعایی «تروریستی» از سوی اروپایی‌ها که همچنان اختلافات و واکنش‌های زیادی را در خود اروپا برانگیخته است بعد از آغاز اغتشاشات در ایران از سوی اروپایی‌ها کلید زده شد؛ موضوعی که حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه کشورمان دیروز در نشست تاریخ روابط بین‌الملل به آن اشاره کرد و گفت: «از زمان اغتشاشات موضوع قرار گرفتن سپاه در لیست تروریستی 
مطرح شد»
دستورکار مدعیان اصلاحات
 در روزنامه‌های زنجیره‌ای؛
القای فقر و ناتوانی و ارسال پالس ضعف و انفعال به دشمن
همین دو روز پیش روزنامه مردم‌سالاری در مطلبی در راستای خودتحقیری و خوش‌رقصی برای اروپایی‌ها نوشت: «کشوری را متصور شوید که دارنده دومین ذخایر گاز طبیعی جهان و سومین ذخایر نفتی دنیاست. طبیعتاً این‌طور به ذهن متبادر می‌شود که این کشور نه‌تنها مشکلی برای تأمین مصارف گاز داخل کشور ندارد، بلکه یکی از بزرگ‌ترین صادرکنندگان گاز در دنیا نیز هست. حتماً باعث تعجب خواهد شد اگر گفته شود کشور فوق‌الذکر نه‌تنها در زمره بزرگ‌ترین صادرکنندگان گاز جهان قرار ندارد بلکه در تأمین گاز داخل کشور نیز به مشکل 
خورده است.
ایران ما همان کشوری است که مشخصات آن در ابتدا آمد. همان کشوری که دارای دومین ذخایر گاز طبیعی جهان است اما چند روز است که به‌خاطر تأمین گاز داخلی، دستور تعطیلی نصف کشور را صادر کرده‌اند تا بلکه بتوانند مصرف گاز خانگی را تأمین کنند و علاوه‌بر قطع گاز پتروشیمی‌ها و کارخانجات و ادارات، کار به قطع مصارف خانگی 
نیز نرسد!»
این روزنامه روز قبل از آن در مطلب دیگری نوشته بود: «چرا کشوری که دومین ذخایر گازی جهان را دارد نمی‌تواند شرایط یک زمستان بی‌دغدغه از کمبود سوخت را برای ملتش مهیا کند؟ چرا هزینه بی‌کفایتی مسئولین پرادعا را مردم باید پرداخت 
کنند؟»
روزنامه اعتماد چند روز پیش طی مطلبی با مواضعی ذلیلانه و حقیرانه و با سرپوش گذاشتن بر کارنامه سیاه و ننگین انگلیس خبیث علیه ایران که تازه‌‌ترین آنها پرونده علیرضا اکبری ابَرجاسوس انگلیسی بود، به دولت توصیه کرد که از حواشی روابط خود با روباه پیر بکاهد!
روزنامه آرمان ملی نیز در راستای گره زدن زلف مشکلات کشور به خارج در مطلبی با اینکه تصریح کرد پذیرش پلن B از سوی طرف‌های غربی «به این معنا نخواهد بود که آنها فشارهای دیگر را بر تهران کم کنند.» و «بخشی از تحریم‌ها لغو می‌شود و در نتیجه باز می‌توانند بر فشارهای خود در آینده بیفزایند.»
اما باز هم ساز سازِش کوک کرد و نوشت: «به ‌موجب اینکه باعث فروش نفت ایران خواهد شد باعث می‌شود فضای اقتصادی ایران 
مطلوب‌تر شود.»
 
روزنامه شرق هم در یادداشتی با عنوان «کدام اقتدار دولتی؟» ضمن تحریف واقعیات و اعتبارزدایی از اقتدار دولت نوشت: «اما آیا اینک مردم به تصمیمات و قوانین طوعا و حتی کرها گردن می‌نهند؟ منصفانه باید گفت که اقتدار دولت در ایران حسب سرکوب و اسلحه نیست و انتخابات نقش مهمی در اقتدار دولت و حکمرانی داشته است؛ اما آیا دستورات دولت یا تدابیر آن نشانی از دولت مقتدر را در خود دارد. آیا تدبیرها و توصیه‌های لازم به مردم، عملاً از سوی مردم اجرا می‌شود؟» در این مطلب آمده بود: «می‌توان بسیاری از مصادیقی را برشمرد که با وجود توصیه‌های اکید به آن به‌صورت عمومی عمل نمی‌شود؛ به‌طور مثال صرفه‌جویی ‌نکردن در مصرف آب، برق، گاز، رعایت ‌نکردن مقررات از سوی موتورسواران و بخش مهمی از رانندگان، عدم اظهار واقعی مالیات بر درآمد، خروج سرمایه از کشور، ورود به بازار ارز و سکه و رعایت نرخ‌های مصوب.»
همین روزنامه 10 روز پیش در مطلبی ادعا کرده بود چون 78 میلیون نفر یارانه می‌گیرند پس 78 میلیون فقیر داریم! شرق نوشته بود: «جمعیت یارانه‌بگیر کشور در سال 1400، بیش از 78 میلیون نفر بوده است... در صورت درستی این گزارش، حدود 92 درصد جامعه نیازمند یارانه بوده و توانایی اداره زندگی خود را ندارند. این گستره فقر برای هر کشوری نگران‌کننده است.» همین روز گذشته روزنامه سازندگی در سرمقاله خود با عنوان «فضای پرتنش» به اعتبازردایی از مقاومت و مواضع انقلابی وزیر خارجه کشورمان در قبال تروریستی اعلام کردن سپاه از سوی اروپایی‌ها پرداخت و نوشت: «باید توجه داشت در هر سطحی که در این‌باره تصمیم‌گیری شود (خروج از ان‌پی‌تی) باید عواقب این تهدید ایران هر اندازه که به‌حق باشد سنجیده شود. عواقبی از این قبیل که خروج ایران از این معاهده می‌تواند یک جبهه جدید در عرصه بین‌الملل در قبال ایران ایجاد کند. نیازی به گفتن نیست که بعد دیگر این مسئله از بین رفتن برجام است.»
این ادبیات و این مواضع اصلاح‌طلبان در طول ماه‌های گذشته بود که نتیجه آنها چیزی جز القا و باور‌سازی فقر، بدبختی و ناتوانی دولت در اداره کشور و نهایتاً ارسال پالس ضعف و انفعال به خارجی نبوده است.