kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۸۶۸۰
تاریخ انتشار : ۰۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۱:۲۲
کنعانی:

اقدامات جاسوس انگلیسی منجر به شناسایی و ترور دانشمند برجسته هسته‌ای ایران شد

سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه اقدام علیرضا اکبری اقدام علیه امنیت ملی ایران بود، گفت: اطلاعاتی که این جاسوس انگلیسی داد منجر به ترور و شهادت دانشمند برجسته هسته‌ای ایران شد.
 
 
 
 
ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه روز گذشته در نشست خبری هفتگی خود با خبرنگاران در پاسخ به سؤالی درباره واکنش انگلیس به اعدام علیرضا اکبری گفت: ایشان به جرم اقدام گسترده علیه امنیت داخلی و امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران از طریق انتقال اطلاعات داخلی به اعدام محکوم شد. جرم ایشان جرم اعلام شده جاسوسی بود به همین جرم دستگیر و بعد از تشکیل پرونده قضایی و صدور کیفرخواست پرونده ایشان در دادگاه صالحه و جلسات متعددی که برگزار شد با حضور وکیلش بررسی شد و براساس مستندات ارائه شده در دادگاه به جرم جاسوسی برای انگلیس به اعدام محکوم شد و بعد از آن پرونده در دیوان عالی کشور بررسی و دیوان عالی کشور ضمن رد فرجام‌خواهی ایشان حکم ایشان اجرا شد. در ارتباط با موضع انگلیس و کشورهای اروپایی طبیعی است ایران همانند هر کشور دیگری در ارتباط با امنیت ملی خودش با هیچ طرفی تساهل، تسامح و مماشات نخواهد کرد. اقدام ایشان اقدام علیه امنیت ملی ایران بود. اطلاعاتی که داد منجر به ترور و شهادت دانشمند برجسته هسته‌ای ایران شد.
وی گفت: کشوری که با جاسوس‌پروری و تسخیر یک شهروند ایرانی به‌عنوان جاسوس علیه امنیت ملی ایران اقدام کرد نسبت به اقدام ایران معترض است. کشورهایی که مدعی عدم مداخله در امور داخلی دیگر کشورها هستند نسبت به اقدام ایران معترضند. این در سوابق درخشان برخی کشورهای اروپایی از جمله آلمان و انگلیس و... است.
نسبت به عواقب هرگونه اقدام نسنجیده اروپا
هشدار جدی داده شد
وی درخصوص گفته وزیر امور خارجه درباره خروج احتمالی ایران از «ان‌پی‌تی» گفت: فکر می‌کنم گفته آقای امیرعبداللهیان درخصوص اقدام نسنجیده اروپا علیه سپاه کافی است. آنچه مربوط به موضوع تحریم سپاه است، اقدام پارلمان اروپایی تصویب یک قطعنامه درخصوص ایران بود. هرچند قطعنامه پارلمان اروپا غیرالزام‌آور است و یک قطعنامه توصیه است اما طبیعی است که ایران این اقدام را یک اقدام غیرمسئولانه می‌داند و محکوم کرده است، در این ارتباط ایران اقدامات قابل‌توجهی را انجام داده است، هم در گفت‌وگوی آقای وزیر با آقای بورل گفت‌وگوی مفصلی صورت گرفت و هشدارهایی به مقام اروپایی داده شد، همچنین گفت‌وگوی آقای وزیر با همتای سوئدی هم در این رابطه صورت گرفت و نسبت به عواقب هرگونه اقدام نسنجیده اروپا هشدار جدی داده شد، در مجامع بین‌المللی دیگر هم هشدارهای لازم با جدیت به طرف اروپایی داده شده است و تلاش‌ها ادامه پیدا خواهد کرد.
سپاه پاسداران یک نهاد حاکمیتی 
برآمده از قانون اساسی ایران است
وی با تأکید بر اینکه «تروریستی اعلام کردن یک نهاد حاکمیتی از منظر حقوق بین‌الملل هم مغایر با مبانی شناخته‌شده است» تصریح کرد: سپاه پاسداران یک نهاد حاکمیتی برآمده از قانون اساسی ایران است. بر مبنای منشور ملل متحد تحریم این نهاد نقض صریح منشور است. سپاه نیروی حمایت از تمامیت ارضی و ملت ایران است که از زمان تأسیس با صلابت از امنیت ملی و ملت ایران حفاظت کرده است، همچنین در حوزه امنیت منطقه‌ای هم اقدامات سپاه بسیار بزرگ بوده است، خود اروپا هم مدیون مبارزه تعیین‌کننده سپاه در منطقه در مقابله با داعش است. 
جواب ما حتماً متناسب با رفتار اروپا است
کنعانی ادامه داد: تعرض به سپاه تعرض به امنیت ملی ایران است و نتایج آن حتماً به‌عهده تعرض‌کننده خواهد بود، البته سپاه نیروی قدرتمندی است اما اقدام ناشیانه اتحادیه اروپا همانند این است که اتحادیه مایل است دست یک نیروی ضدتروریست را ببندد و در مقابل دست تروریست‌ها را باز بگذارد. مایلیم به افکار اروپا هم بگوییم که اگر امنیتی در اروپا است که قبلاً مورد حمله داعش قرار گرفته، امنیت کنونی نتیجه مبارزه سپاه علیه تروریسم است. اروپا حتماً می‌داند که ایران در مقابل با اقدامات نسنجیده کشورهای اروپایی دست‌بسته نیست و ایران از توان و همچنین اراده لازم برای برخورد متقابل برخوردار است. لازم است یادآوری کنم که مجلس شورای ایران پیش‌نویس مصوبه دوفوریتی خودش را آماده کرده است و حتماً اقدام قانونی انجام خواهد داد، بهتر است اروپا به پای خودش شلیک نکند، جواب ما حتماً متناسب با رفتار اروپا است، در مقابل تعامل، تعامل و در مقابل تعارض حتماً تعارض خواهیم کرد.
تبادل پیام‌ها ادامه دارد
مذاکرات مستقیم با آمریکا نداریم
وی در پاسخ به سؤالی درخصوص احتمال آغاز دور جدید مذاکرات گفت: تأکید می‌کنم که همان‌طور که قبلاً عرض کردیم تبادل پیام‌ها از کانال‌های مختلف ادامه دارد. موضوع هسته‌ای صرفاً موضوع ایران نیست همان‌طور که سخنگوی اتحادیه اروپا هم اظهار کرده آقای بورل در تعامل با طرف‌های ذی‌ربط است و از این چارچوب تبادل پیام‌ها ادامه دارد. در ارتباط با مذاکرات عدم مذاکرات رسمی به معنای عدم تبادل پیام نیست. در مجموع در این زمینه مواضع ایران روشن است. موضوع هسته‌ای موضوعی است که تمام طرف‌های آن منافعشان درگیر است. در هر حال روند پیگیری موضوع هسته‌ای و رفع تحریم‌ها در چارچوب دیپلماتیک مورد اهتمام ایران است، طرف‌های دیگر هم نشان دادند که در حفظ برجام تأکید دارند و امیدواریم در عمل هم گام‌هایی برداشته شود. آقای ایروانی در این ارتباط توضیح دادند و مذاکرات مستقیم و دوجانبه‌ای با آمریکا نداریم.
کنعانی درخصوص سیاست‌های آمریکا علیه ایران اظهار کرد: در طول سنوات گذشته اقدامات دولت آمریکا متنوع بوده است و در حوزه‌های مختلف شاهد سیاست‌های خصمانه دولت آمریکا علیه ایران بودیم. ماهیت رفتار آمریکا علیه ایران خصمانه است، به‌ویژه در بحث تحریم‌ها، مصادیق بارزی از جنایت علیه بشریت برای آمریکا ثبت شده است.