kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۸۶۰۳
تاریخ انتشار : ۰۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۲:۱۰
با ۱۶۹ رأی موافق، ۵۴ رأی مخالف و ۷ رأی ممتنع

کلیات لایحه بودجه 1402 در صحن علنی مجلس تصویب شد

۱۶۹ رأی موافق، ۵۴ رأی مخالف و ۷ رأی ممتنع از مجموع ۲۳۵ نماینده حاضر در جلسه کلیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ را تصویب کردند.

 

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی دیروز یکشنبه (2 بهمن) روند بررسی لایحه بودجه 1402 کشور را آغاز کردند.
آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور به همراه میرکاظمی رئیس سازمان برنامه و بودجه، اسماعیلی رئیس دفتر رئیس‌جمهور، محمد حسینی معاون پارلمانی ریاست جمهوری برای دفاع از کلیات لایحه بودجه 1402 وارد صحن علنی مجلس شدند.
در ادامه رحیم زارع سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه ضمن ارائه گزارش شور اول کمیسیون تلفیق درخصوص کلیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشورگفت: کمیسیون تلفیق در طی چهار روز و ۱۱ جلسه رسمی با حضور وزرای اقتصاد و تعاون، رئیس کل بانک مرکزی، کارشناسان دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط، دیوان محاسبات و نمایندگان بخش‌های خصوصی به بررسی محورهای اصلی لایحه بودجه و ویژگی‌ها و شاخص‌های کلان اقتصادی، منابع و مصارف، اعتبارات مالی و بودجه بانک‌ها و شرکت‌های دولتی پرداخت و در نهایت در جلسه 27 دی‌ماه، پس از استماع نظر مخالفان و موافقان و دفاع دولت، کلیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ با اکثریت آرا به تصویب کمیسیون رسید.
وی در ادامه اظهار کرد: بودجه سال ۱۴۰۲ به میزان ۵۱۰۹ هزار میلیارد تومان بوده که ۶۰ درصد این مبلغ مربوط به گردش مالی شرکت‌های دولتی و بانک‌ها بوده و نسبت به بودجه سال جاری ۳۶ درصد رشد داشته است. ۴۲ درصد این رقم مربوط به بودجه عمومی دولت بوده که در مقایسه با بودجه سال ۱۴۰۱ حدود ۴۰ درصد افزایش یافته است.
در ادامه جلسه دیروز، محمدمهدی مفتح، سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه، گزارش این کمیسیون را قرائت کرد و از تصویب کلیات لایحه بودجه 1402 در جلسه صبح دیروز این کمیسیون خبر داد.
موافقان و مخالفان لایجه بودجه 1402
چه گفتند؟
در ادامه محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، در ارتباط با موضوع بودجه، ضمن تقدیر و تشکر از عملکرد یک‌سال‌ونیم اخیر دولت جهت بهبود نماگرهای اقتصادی، گفت: انتظار ما از دولت در ارتباط با بودجه‌، این بود که بتواند لایحه‌ای ارائه بکند که آن‌چه را که به‌عنوان اصلاحات مدنظر مقام معظم رهبری بود، اجرایی کند. تلاش دولت در این زمینه انجام ‌شده اما این مقدار کفایت نمی‌کند.
جعفر قادری عضو کمیسیون برنامه و بودجه موافق بعدی بود که در دفاع از کلیات لایحه بودجه 1402 اظهار کرد: با توجه به تورم ۴۰ درصدی سال گذشته به ‌هر حال روش قابل‌قبولی است که بودجه عمرانی فقط ۲۶ درصد اضافه شده ولی باید توجه کنیم که بار پروژه‌های عمرانی بر روی دوش بخش غیردولتی باشد و باید تلاش ما در مجلس بر این باشد که راه را برای سرمایه‌گذاری بخش‌های غیردولتی و ورود بخش‌های غیردولتی در اجرای طرح‌ها و پروژه‌های عمرانی باز کنیم.
قادری افزود: رشد ۵۹ درصدی مالیات‌ها در امسال توسط دولت یک گام بلند و نشان این است که اگر این مسیر ادامه پیدا کند، بدون اینکه دقیقاً القای مالیاتی اضافه شود صرفاً پایه‌های مالیاتی افزایش پیدا کند و مؤدیان بیشتری را شامل شده و جلوی فرارهای مالیاتی گرفته شود.
حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی عضو هیئت‌رئیسه مجلس نیز به‌عنوان مخالف بودجه 1402 اظهار کرد: در این بودجه بحث اصلاح ساختار آمده است. رهبر انقلاب هم فرمودند ترکیب غلط بودجه اصلاح نشده است. باید دید در این لایحه چه گام‌هایی برای اصلاح برداشته شده است.
وی افزود: امسال حدود 300 همت کسری بودجه داشتیم و با اصلاحیه مجلس و برداشت از صندوق توسعه این را پوشش دادیم. اگر این مجوزها امسال داده شد، سال بعد داده نشود این 400 همت کسری بودجه همان ام‌الخباعث مشکلات اقتصادی خواهد بود.
مهرداد ویس‌کرمی، نماینده مردم خرم‌آباد، به‌عنوان موافق این‌گونه اظهار کرد: مجلس شورای اسلامی، ضمن حفظ جایگاه قانون‌گذاری و نظارتی خود باید کمک کند تا نقایص بودجه مرتفع شود چرا که دولت در خط‌مقدم مبارزه با مسائل اجرایی و حل مشکلات مردم است و همه باید کمک کنیم که این‌بار به سلامت به منزل برسد.
نماینده مردم خرم‌آباد در مجلس یازدهم، ادامه داد: کلیت بودجه همان بودجه سال 1401 است ولی باید توجه کنیم که ایرادات بودجه سال جاری را برای سال آینده حل کنیم. همچنین واقعیت‌های موجود در این بودجه در نظر گرفته شده است و یکی از نکات مثبت در این بودجه بحث توجه به شرکت‌های دانش بنیان است که با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری باید به بحث شرکت‌های دانش‌بنیان بیش از گذشته توجه صورت گیرد که خوشبختانه در بودجه سال آینده به این امر توجه شده است.
موافقت مجلس
با کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۲ کل کشور
در نهایت نمایندگان مجلس شورای اسلامی با ۱۶۹ رأی موافق، ۵۴ رأی مخالف و ۷ رأی ممتنع از مجموع ۲۳۵ نماینده حاضر در جلسه کلیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ را تصویب کردند.
محمدباقر قالیباف رئیس مجلس پس از تصویب کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۲ کل کشور، اظهار داشت: از آنجا که کلیات لایحه بودجه در صحن مجلس رأی آورد، لایحه به کمیسیون‌های تخصصی مجلس ارجاع شده تا نمایندگان پیشنهادات خود را درباره جزئیات مطرح کنند.
وی بیان کرد: دوستان توجه داشته باشند در آیین‌نامه حداکثر زمان برای بررسی لایحه پیش‌بینی شده است، اما از آنجا که با محدودیت زمانی رو‌به‌رو هستیم، باید مقداری در زمان رسیدگی تعدیل شود. ان‌شاءالله با همکاری در این زمینه کار را پیش خواهیم برد.
براساس آیین‌نامه داخلی مجلس، کمیسیون‌های تخصصی فرصت ۱۵ روزه‌ای برای بررسی جزئیات لایحه بودجه و ارائه پیشنهادات خود به کمیسیون تلفیق دارند. پس از آن جلسات کمیسیون تلفیق برای بررسی بودجه ۱۴۰۲ کل کشور به مدت
۲ هفته برگزار خواهد شد.