kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۸۵۱۸
تاریخ انتشار : ۰۱ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۱:۴۵

آلمان: اعلام سپاه به‌عنوان سازمان تروریستی موانع حقوقی دارد

سخنگوی وزارت خارجه آلمان گفته قرار دادن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست «سازمان‌های تروریستی» با موانع حقوقی رو‌به‌رو است.
 
 
 
وزارت خارجه آلمان روز جمعه ضمن اشاره به اینکه ایده قرار گرفتن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست «سازمان‌های تروریستی» اتحادیه اروپا منتفی نیست موانع حقوقی در این مسیر را یادآوری کرد.
کریستوفر برگر، سخنگوی وزارت خارجه آلمان در یک نشست خبری در برلین گفت: «موضع ما این است که چنین اقدامی ازلحاظ سیاسی با عقل جور درمی‌آید- و وزیر خارجه‌مان چندین بار این موضوع را مورد تأکید قرار داده است.»
وی اضافه کرد: «باوجوداین ما همیشه این را خاطرنشان کرده‌ایم که قرار گرفتن در فهرست تروریستی اتحادیه اروپا نه‌فقط با موانع سیاسی بلکه با موانع حقوقی رو‌به‌رو است.»
اظهارات سخنگوی دستگاه دیپلماسی آلمان یک روز بعد از آن مطرح شد که پارلمان اروپا با تصویب قطعنامه‌ای خواستار قرار دادن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست سازمان‌های «تروریستی» اتحادیه اروپا شد. مصوبات پارلمان اروپا الزام‌آور نیستند و تنها در حکم پیشنهاد به شورای اروپا به‌شمار می‌روند.
با وجود این، شماری از مقام‌های اروپایی از روز پنجشنبه به عقب‌نشینی‌هایی از مصوبه پارلمان اروپا روی آورده‌اند.
مقام ارشد اروپایی: قرار دادن سپاه 
در فهرست تروریستی ایده خوبی نیست
یک مقام ارشد اتحادیه اروپا به خبرنگار وال‌استریت‌ژورنال گفت که قرار دادن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست سازمان‌های موسوم به «تروریستی» پیشنهاد خوبی نیست.
لاورنس نورمن، خبرنگار وال‌استریت‌ژورنال به نقل از این مقام ارشد اتحادیه اروپا که اشاره‌ای به نام او نشده نوشت: «فکر می‌کنم ایده خوبی نیست چون باعث می‌شود شما نتوانید به مسائل دیگر بپردازید.»
خبرگزاری رویترز هم به نقل از دو منبع اروپایی گفته بود که اتحادیه اروپا فعلاً سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در فهرست سازمان‌های موسوم به «تروریستی» قرار نمی‌دهد.
یکی از دیپلمات‌های اتحادیه اروپا به خبرگزاری رویترز گفت: «ما روز دوشنبه چهارمین بسته تحریم‌ها را علیه ایران اعمال خواهیم کرد و معتقدیم که باید کار را بر روی بسته پنجم آغاز کنیم تا سپاه را در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار دهیم.»
این دیپلمات اتحادیه اروپا به خبرگزاری رویترز گفته بود که فعلاً سازمان سپاه پاسداران تحریم نخواهد شد. وی گفت: «اگر قرار است این کار انجام شود باید مبنای حقوقی صحیحی داشته باشد و این چیزی است که در حال بحث است. اما برای دوشنبه آماده نخواهد شد».
حمایت واشنگتن از اقدام پارلمان اروپا علیه سپاه
«ودانت پاتل» معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا طی یک نشست خبری و در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا از نظر آمریکا، تصمیم اتحادیه اروپا برای معرفی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به‌عنوان یک گروه تروریستی ایده خوبی است، ادعا کرد: «ما از قطعنامه پارلمان اروپا آگاه هستیم. موضع ایالات‌متحده در قبال سپاه کاملاً روشن بوده است. این سازمانی است که احتمالاً در بین هر نهاد دیگری در این سیاره، مشمول بیشترین تحریم‌های ایالات‌متحده است. ما همچنین به‌طور خاص بسیاری از سران سپاه را به دلیل دست داشتن در تروریسم و نقض حقوق بشر تحریم کرده‌ایم. البته این به هر کشوری یا در این مورد، به اتحادیه اروپا بستگی دارد که تعیین کنند چه چیزی تحت سیستم‌های حاکمیتی و سیستم‌های قانونی‌شان قابل‌اجرا بوده و چه چیزی به نفع آنها است.»
این دیپلمات آمریکایی اضافه کرد: «همان‌طور که می‌دانید، ما از تصمیم اخیر اتحادیه اروپا برای اعلام تروریستی بودن مقامات و نهادهای سپاه پاسداران به دلیل مشارکت آنها در ارائه پهپادها به روسیه، که برای تقویت روسیه و نقض حاکمیت اوکراین و حمله به زیرساخت‌های حیاتی این کشور استفاده می‌شوند، استقبال کرده‌ایم. اما فراتر از آن، من هیچ‌چیز اضافی برای ارائه ندارم.»
به نوشته وبگاه وزارت خارجه آمریکا، پاتل درباره همکاری واشنگتن و اتحادیه اروپا علیه ایران اظهار داشت: «ما با متحدان و شرکای خود در مورد تعدادی از مسائل مشورت می‌کنیم، ازجمله رویکرد متحد ما در مورد فعالیت‌های بدخواهانه و بی‌ثبات‌کننده رژیم ایران. البته بسیاری از آن بحث‌ها، خصوصی است و خصوصی خواهد ماند، اما بازهم موضع آمریکا در قبال سپاه کاملاً مشخص است.»
وی در پاسخ به سؤالی درباره تأثیر احتمالی اقدام اروپا علیه سپاه بر روند احیای توافق هسته‌ای ایران نیز گفت: «ما مدت زیادی است که به‌صراحت گفته‌ایم که برجام در دستور کار نیست و دلیل آن نیز بیشتر این است که ایرانی‌ها هرگونه احتمالی را که در دستور کار قرار گرفته بود را از بین بردند».
کارنگی: ۲۰۲۳ سال رویارویی گسترده اروپا و تهران است
اندیشکده آمریکایی «کارنگی» در گزارشی نوشت: به نظر می‌رسد سال ۲۰۲۳ برای ایران آبستن تحولاتی حتی گسترده‌تر از ۲۰۲۲ باشد. در نتیجه این تحولات اروپا هم باید رویکرد خود را در برابر جمهوری اسلامی تغییر دهد.
کارنگی در این مطلب با اشاره به نظرات مقامات کشور در مورد حجاب و اجرای حکم اعدام برای تعدادی از بازداشتی‌ها و همچنین علی‌رضا اکبری نوشت: این چند خبر از روزهای گذشته نشان می‌دهد که چه چیزی در ایران تغییر کرده است- و چرا این موضوع برای اروپا و بقیه جهان مهم است.
در این مطلب آمده است: «درحالی‌که جنگ به پایان اولین سال خود نزدیک می‌شود، اکتبر 2023، موعد پایان تحریم تسلیحاتی سازمان ملل علیه ایران در افق دید سیاست‌گذاران قرار گرفته است. بر اساس قطعنامه شورای امنیت در مورد برجام، از آن زمان به بعد تهران مجدداً مجاز به صادرات موشک‌های بالستیک کوتاه برد خواهد بود. اگر همه‌چیز درست پیش برود، مسکو اولین مشتری است... از این نظر، نتیجه تحولات داخلی ایران و موضع‌گیری تهران در قبال روسیه می‌تواند پیامدهای جدی برای گسترش جنگ در اوکراین داشته باشد.... چنین تحولاتی زمینه را برای رویارویی گسترده‌تر اروپا با ایران در سال جاری فراهم می‌کند. این رویارویی به پیشرفت‌های مداوم اما پنهان ایران در غنی‌‌سازی اورانیوم افزوده و خطر شدید گسترش سلاح‌های هسته‌ای را ایجاد کرده و همزمان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی کمتر و کمتر قادر به نظارت بر آن خواهد بود. در روزهایی که گزارش‌های مربوط به اعتراضات از سرخط خبرها کنار رفته، توجه به چنین موضوعات مغفولی، مهم است.»