kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۸۳۸۲
تاریخ انتشار : ۳۰ دی ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۶
پنج‌شنبه سیاه در فرانسه

تظاهرات 2 میلیون نفری همزمان با اعتصاب سراسری در 200 شهر فرانسه علیه سیاست‌های اقتصادی ماکرون

همزمان با اعتصابات سراسری کارگران فرانسه‌، بیش از 2 میلیون نفر نیز با راهپیمایی در خیابان‌های پاریس و 200 شهراین کشور علیه سیاست‌های ریاضت اقتصادی امانوئل ماکرون رئیس‌جمهور شعار دادند.

 

سرویس خارجی-

بحران اقتصادی در کشورهای اروپایی که طی یک سال گذشته و به دنبال جنگ اوکراین تشدید شده است روز به روز ابعاد جدیدی به خود می‌گیرد و سیاست‌های ریاضتی دولت‌های اروپایی نیز بیشتر بر ابعاد نارضایتی‌ها افزوده است به طوری که دولت‌های اروپایی طی چند هفته اخیر شاهد اعتصاب و تظاهرات علیه بحران انرژی، رکود اقتصادی و افزایش تورم بوده است. فرانسه نیز روز پنج شنبه شاهد یکی از گسترده‌ترین حرکت‌های اعتراضی در سال‌های اخیر خود بود به طوری که رسانه‌های بین‌المللی از آن به
پنج‌شنبه سیاه فرانسه یاد کردند. روزنامه «تاگس شاو» آلمان به نقل از اتحادیه‌های کارگری اعلام کردند بیش از2 میلیون نفر در 200 شهر این کشور در این این اعتراضات مشارکت داشتند. به گزارش گاردین بسیاری از رسانه‌های خبری اروپا، این راهپیمایی را بزرگ‌ترین تظاهرات ضد دولتی در پاریس توصیف کردند. راهپیمایان در پاریس در چندین نقطه با نیروهای امنیتی زد و خورد کردند و پلیس ۳۰ نفر از تظاهرات‌کنندگان را به علت حمل سلاح‌های غیرقانونی و پرتاب کوکتل مولوتف دستگیر کرد.ماکرون و چند تن از وزرای او همزمان با اعتراضات و اعتصابات و در اقدامی که انتقاد اتحادیه‌ها را برانگیخته است برای دیدار با مقام‌های اسپانیایی به بارسلون رفته‌اند.
علت اصلی تظاهرات روز پنج شبنه اعتراض به برنامه دولت برای افزایش سن بازنشستگی بود. از آنجایی که سیستم بازنشستگی فعلی به دلیل پیری جمعیت در بلندمدت تامین مالی نخواهد شد، دولت فرانسه می‌خواهد به تدریج سن بازنشستگی را از 62 سال به 64 سال افزایش دهد. علاوه‌بر این، تعداد سال‌های پرداخت مورد نیاز برای مستمری کامل باید با سرعت بیشتری افزایش یابد. برخی سیستم‌ها با امتیازات برای گروه‌های حرفه‌ای خاص هم باید لغو شوند. حداقل حقوق بازنشستگی ماهانه به حدود 1200 یورو افزایش می‌یابد.در حال حاضر سن بازنشستگی 62 سال است. با این حال، در واقع، بازنشستگی به طور متوسط ​​دیرتر شروع می‌شود و کسانی که به‌اندازه کافی پرداخت نکرده‌اند تا مستمری کامل دریافت کنند، مدت طولانی‌تری نیز کار می‌کنند.اتحادیه‌های کارگری و صنفی فرانسه استدلال می‌کنند که راه‌های دیگری برای تضمین تداوم سیستم بازنشستگی وجود دارد که مالیات بر ثروتمندان، افزایش سهم کارفرمایان یا بازنشستگان ثروتمند از جمله آنها است. با وجود اعتراضات سراسری، ماکرون می‌خواهد به اصلاحات پایبند بماند. وی طی یک کنفرانس مطبوعاتی در اجلاس سران فرانسه و اسپانیا در بارسلونا، اصلاحات و افزایش سن بازنشستگی را ضروری دانست. رئیس‌جمهور گفت: ما این کار را با احترام، با روحیه گفت‌وگو و همچنین با عزم و مسئولیت انجام خواهیم داد.
اعتصاب سراسری فلج‌کننده در پاریس
این تظاهرات همزمان بود با اعتصاب سراسری در شبکه حمل‌ونقل‌، بیمارستان‌ها مدارس و پالایشگاه‌های این کشور. در عین حال، خدمات رادیو تلویزیون ملی فرانسه نیز مختل شد و برخی از سالن‌های تئاتر و موزه‌های فرانسه نیز بسته شدند. همچنین خروج محموله‌های مواد سوختی از پالایشگاه‌های فرانسه نیز تقریبا متوقف شد. اعتصاب‌ها همچنین بخشی از سیستم قطار و ترافیک هوایی را فلج و تولید برق را نیز متوقف کرد. به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، اعتراضات و اعتصابات سراسری در فرانسه یک آزمایش بزرگ برای ریاست جمهوری امانوئل ماکرون است که می‌گوید اصلاحات مدنظرش برای اطمینان یافتن از عدم شکست سیستم بازنشستگی بسیار مهم است.نتایج نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که رای‌دهندگان فرانسوی با طرح ماکرون که موجب می‌شود آنها برای مدت زمان بیشتری مشغول به کار باشند، مخالفند.اتحادیه‌ها کارگری روز پنج شنبه را نقطه شروعی توصیف کرده‌اند که اعتصاب‌ها و اعتراض‌های بیشتری در پی خواهد داشت. اصلاحات همچنان به تایید پارلمان فرانسه نیاز دارند؛ جایی که ماکرون اکثریت مطلق خود را از دست داده‌اما امیدوار است با حمایت محافظه‌کاران طرحش به تصویب برسد.
تشدید شکاف‌ها در جامعه انگلیس
در انگلیس نیز این روزها اعتصاب‌ها به طور بی‌سابقه‌ای در حال گسترش است و سیاست‌های «ریشی سوناک»، نخست‌وزیر هم خشم مردمی را افزایش داده و به شکاف‌ها در جامعه انگلیس دامن زده است. روزنامه «وینر سایونگ» در گزارشی در همین زمینه نوشت: «تعداد زیادی‌پرستار انگلیسی با روسری و کلاه پشمی و در دست داشتن بطری قمقمه با قهوه و چای در مقابل بیمارستان‌های خود تظاهرات کردند. آنها با دلی سنگین و با دست‌های سرد به‌جای حضور در بخش‌های خود در مقابل ورودی‌ها ایستادند.»
این گزارش می‌افزاید: ده‌ها هزار‌پرستار روز چهارشنبه و پنج شنبه با پوسترهای اعتراضی خود در مقابل بیمارستان‌های انگلیسی تجمع کردند تا علیه دستمزد پایین و شرایط کاری بد تظاهرات کنند. انتظار می‌رود این اعتصاب‌ها در صورت عدم موافقت دولت با مصالحه، از فوریه(اسفند) برای دوره‌های طولانی تری ادامه یابد.در بسیاری از بیمارستان‌ها، که به سختی می‌توانند نیازهای روزانه را برآورده کنند، تنها خدمات اورژانسی عملیات را در طول اعتصاب ادامه دادند. هزاران عمل و قرارهای درمانی باید لغو می‌شدند. در همین حال، سایر کارگران درمانگاه و انجمن‌های دستیاران نیز قصد دارند به این اعتراض بپیوندند. رانندگان آمبولانس هم روز دوشنبه هفته جاری بار دیگر دست به اعتصاب می‌زنند.
در ادامه این گزارش آمده است: کارکنان بیمارستان در اعلام این نارضایتی خود تنها نیستند. قطارها و اتوبوس‌ها به زودی دوباره برای چند روز پس از شکست همه مذاکرات متوقف خواهند شد. کارکنان اداره پست هم دوباره اعتصاب می‌کند. برخی کارکنان وزارتخانه‌ها، کارمندان نهادهای مهم و همچنین اساتید دانشگاه هم به این اقدامات اعتراضی پیوسته‌اند.علاوه‌بر این، صدها هزار معلم در انگلیس می‌خواهند کار خود را از فوریه در روزهای نامعلومی متوقف کنند. انتظار می‌رود که بیشتر مدارس مجبور شوند برای مدت طولانی‌تری تعطیل شوند. علاوه‌بر اعتصابات در بیمارستان‌ها، این امر هم به ویژه تأثیر قابل توجهی خواهد داشت و احتمالا تا بهار ادامه دارد.
به گزارش تسنیم به نقل از «وینر سایونگ» از زمان حکومت مارگارت تاچر این موج بزرگ از اعتصاب‌ها وجود نداشته است. تنها در شش ماه ژوئن تا نوامبر 2022،(خرداد تا آبان) بیش از 1.6 میلیون روز کاری به دلیل اعتصابات از دست رفته است. طبق محاسبات فایننشال تایمز، این بالاترین تعداد روزهای اعتصاب در بریتانیا در 30 سال گذشته است.دولت ریشی سوناک پس از خودداری‌های اولیه بالاخره با مذاکره با اتحادیه‌ها موافقت کرد، اما تعدیل کامل تورم را رد کرد. وی توضیح داد که تسلیم شدن از سوی او مبارزه با تورم را به خطر می‌اندازد، که در حال حاضر باید اولویت مطلق باشد.روزنامه «پاسایر نویه پرسه» هم در مطلبی نوشت: در واقع، جامعه انگلیس به صورت بی‌سابقه دچار جدایی شده است. این‌جا دولت محافظه‌کار، آنجا اتحادیه‌های کارگری و اپوزیسیون چپ-لیبرال. آخرین اقدام ریشی سوناک احتمالاً شکاف‌ها را بیشتر خواهد کرد.