kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۸۲۳۹
تاریخ انتشار : ۲۷ دی ۱۴۰۱ - ۲۲:۱۴

غرب آسیا و قفقاز جنوبی؛ موضوعات مورد رایزنی امیرعبداللهیان و مقامات ترکیه

وزیر خارجه کشورمان در بدو ورود به آنکارا از دیدار و رایزنی با همتای خود و اردوغان درخصوص برخی موضوعات منطقه‌ای از جمله موضوعات غرب آسیا و قفقاز جنوبی و موضوعات بین‌المللی خبر داد.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان که به منظور دیدار و گفت‌وگو با مقامات ترکیه‌ای عازم این کشور شده است، دیروز وارد آنکارا شد.
وی در بدو ورود به آنکارا درخصوص اهداف سفرش به ترکیه در جمع خبرنگاران گفت: پیگیری موضوعات مهم دوجانبه با توجه به سطح ممتاز روابط تهران و آنکارا و موضوعات متنوعی که در دستور کار است.
امیرعبداللهیان ادامه داد: خوشبختانه روابط دو کشور در مسیر درست خودش قرار دارد. ما می‌توانیم از ترکیه به عنوان یکی از همسایگانی که بهترین مناسبات را با جمهوری اسلامی ایران دارد یاد کنیم.
به گزارش تسنیم، رئیس‌ دستگاه خارجه همچنین گفت: در عین حال امروز فرصتی است که در دیدار با همتای خودم و جناب آقای اردوغان درخصوص برخی موضوعات منطقه‌ای از جمله موضوعات غرب آسیا و قفقاز جنوبی و موضوعات بین‌المللی رایزنی داشته باشم.
بر همین اساس، امیرعبداللهیان دیروز سه‌شنبه در ادامه دیدارهای خود یا مقامات ترکیه‌ای با رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور این کشور دیدار کرد.
امیرعبداللهیان پیش از این نیز با مولود چاووش اوغلو، همتای ترکیه‌ای خود دیدار و رایزنی کرده بود.
به گزارش رسانه‌های ترکیه‌ای این سفر به دعوت مولود چاووش اغلو، وزیر امور خارجه ترکیه صورت
گرفت.
این دومین سفر امیرعبداللهیان به ترکیه پس از تصدی این سمت است. ششم تیر ماه ۱۴۰۱ بعد از آنکه چندین‌بار خبر سفر حسین امیرعبداللهیان به ترکیه مطرح شده بود، این سفر انجام شد. وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به دعوت «مولود چاووش اوغلو» همتای ترکیه‌ای خود به آنکارا رفت و ضمن دیدار با وزیر خارجه ترکیه با «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور این کشور نیز دیدار و به گفت‌وگو نشست. یکی از مباحثی که در این گفت‌وگوها مطرح شد عملیات احتمالی نظامی ترکیه در شمال
سوریه بود.
بر اساس این گزارش، رئیس ‌دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران پنجشنبه شب ۲۲ دی ماه به لبنان و از آنجا به سوریه سفر کرد.