kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۸۲۳۳
تاریخ انتشار : ۲۷ دی ۱۴۰۱ - ۲۲:۰۹
گزارش خبری تحلیلی کیهان

همدلی مردم و مسئولین در مدیریت چالش گازی

با بروز سرمای کم سابقه اخیر در کشور و ایجاد مشکل گازی‌، ملت ایران جلوه‌ای دیگر از مواسات و همدلی با یکدیگر و با مسئولین را به نمایش گذاشتند.

به گزارش خبرنگارما،چند سالی بود که سرمای استخوان‌سوز زمستان به دلیل گرمای عجیب هوا به حاشیه رفته و جایش را زمستان معتدل گرفته بود. شاید هم به همین دلیل برخی‌ها نعمت خدادادی گاز و گرمایش را چندان درک نمی‌کردند.
سرمای کم سابقه و مصرف عجیب
اما امسال ناگهان از اواسط دیماه‌،دمای هوا روبه کاهش نهاد هر روز سردتر و روز قبل می‌شد تا حدی که اواخر هفته گذشته دمای بیش از 20استان کشور به زیر 10-15 صفر رسید و حتی در برخی شهرهای خراسان رضوی به زیر 27درجه هم رسید.به موازات سرمای هوا،مصرف گاز هم تشدید می‌شد تا جایی که شرکت گاز در یکی از همان روزهای بسیار سرد هفته پیش خبرداد رکورد مصرف نزدیک به 700میلیون مترمکعب گاز در یک روز شکسته شد.
وزیر نفت ماجرای آن سرمای کم سابقه و رکورد‌زنی مصرف گاز را این‌گونه توصیف کرد: «سرمای کم سابقه‌ای داشتیم که بنده که نزدیک به 33 سال در صنعت نفت و گاز کشور هستم به این فرم تا حالا ندیده بودم. بر اساس گزارش‌های هواشناسی در بیش از 20 استان دما منهای 10، 15 درجه داشتیم، این سرما در سراسر کشور بود و مستمر و پایدار بود. این باعث شد یک مصارفی رقم بخورد که تا به حال چنین مصارفی نداشتیم. امسال روز‌هایی را داشتیم که مصرف گاز در بخش خانگی، تجاری و صنایع غیر عمده، 150 میلیون متر مکعب بیشتر از سال گذشته بود. 150 میلیون متر مکعب گاز یعنی معادل چهار یا پنج فاز پارس جنوبی که باید توسعه دهیم و تولید گاز داشته باشیم.»
خلاصه آن سرما و پیامد گازی‌اش سبب شد تا ماجرای افت فشار و در ادامه، قطع گاز در برخی نقاط و خصوصا تربت جام که در انتهای شبکه گازرسانی قرارداشت رخ دهد.هرچند حجم قطع گاز در مقایسه با جمعیت دهها میلیونی مشترکان ‌اندک بود و به گفته اوجی،از 23 میلیون مشترک در بخش خانگی و تجاری گاز فقط گاز 17 هزار مشترک قطع شد اما وزیر نفت تاکید کرد« قطع گاز یک مشترک هم برای ما یک مشترک است».
به هرحال،طبیعی است قطع گاز آن‌هم در سرمای 10-15درجه زیر صفر رنج فراوانی را به هموطنانمان در تربت جام و برخی نقاط دیگر تحمیل می‌کرد که این رنج نه برای مردم مومن و نوعدوست ایران و نه اغلب مسئولین مردمی دولت سیزدهم پذیرفتنی نبود.
مسئولان در «میدان»
لذا از همان لحظات اولیه تشدید سرما و افت فشار، اوجی وزیر نفت به عنوان مسئول ارشد دولتی عازم خراسان شد و از نزدیک و در «میدان» به مدیریت مشکل پرداخت.این اتفاق کم سابقه در حالی رخ داد که در دولت قبل اکثرمسئولان به صورت ویدیویی به پیگیری امور می‌پرداختند حسن افتخاری، مدیرعامل شرکت گاز استان خراسان رضوی در همین زمینه می‌گوید: «خراسان رضوی در زمستان سال‌های ۸۶ و ۹۲ نیز سابقه تجربه مشابه(قطع گاز) را داشته است؛ اما با این تفاوت که در آن دوران حتی یک کارشناس نیز از مرکز برای بررسی موضوع اعزام نشد.»
خلاصه مدیریت میدانی مسئولان دولت از رئیس‌جمهور گرفته تا وزیر نفت و مدیران گازی موجب شد تا دامنه مشکل تا حدودی کنترل شود و پایداری شبکه در حد فراوانی به وجود بیاید. مثلا آقای رئیسی در همان پنجشنبه سرد به طور سرزده به مرکز دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران رفت و از نزدیک در جریان آخرین وضعیت توزیع گاز در سراسر کشور و اقدامات صورت گرفته جهت پایداری شبکه قرار گرفت. اوجی وزیر نفت هم که در منطقه بود همکارانش را در تربت جام و استان خراسان بسیج کرد تا بر توزیع سوخت مایع و بخاری‌های برقی نظارت کنند جالب اینکه به گفته او ازیک ماه و نیم پیش تقریباً در این مناطق بخاری، نفت سفید و کپسول ال. پی. جی دپو شده بود. از سوی دیگر وزیر همانجا دستور داد مطالعات برای احداث یک خط لوله از مشهد به تربت جام انجام شود تا به زودی عملیات تقویت این خط آغاز شود و مردم تربت دیگر مشکل قطع گاز را از سال آینده نداشته باشند.
پویش مردمی «هر خانه یک اتاق گرم»
اما ماجرا فقط به تلاش مسئولان محدود نشد. مردم مومن ایران که همواره در طول 44سال گذشته نشان داده‌اند در سختی‌ها و مشکلات کنار یکدیگر بوده‌اند این بار هم به میدان آمدند و با اجرای پویش «هر خانه یک اتاق گرم» به کاهش مصرف گاز کمک شایانی کردند.
تهرانی‌ها که تا پیش از این در جایگاه نخست مصرف قرار داشتند برای همدلی با مردم خوب خراسان بیش از 6میلیون مترمکعب گاز در یک روز صرفه‌جویی کردند. اصفهانی‌ها‌،همدانی‌ها و خلاصه آحاد مردم بلافاصله به پویش مذکور پیوستند و با خاموش کردن بخاری‌های اضافی و پوشیدن لباس گرم در خانه‌،جلوه‌ای دیگر از همدلی و همکاری مردم و مسئولان به نمایش گذاشت. وزیر نفت در همین زمینه تصریح کرد پویش «هر خانه یک اتاق گرم» شکل گرفت و مردم پای کار آمدند و کمک کردند و شبکه گاز پایدار شد. اوجی در ادامه بازهم تاکید کرد «پویش مردمی هم خیلی کمک کرد به‌خصوص در استان‌های شمال شرق که هر خانه یک اتاق گرم یا هر خانه یک بخاری.از مردم عزیز واقعاً تشکر می‌کنم همچنین از مردمی که واقعاً در بعضی از نقاط به‌خصوص در شمال شرق و خراسان رضوی و جنوب خراسان رضوی، در شهرستان تربت جام دچار چالش شدند و قطعی گاز اتفاق افتاد عذرخواهی
می‌کنم.»
البته همدلی مردم با هم و با مسئولان بار اولی نبود که صورت می‌گرفت همین دوسال پیش وقتی کرونا آمد ملت ایران گل کاشتند. چراکه وقتی غربی‌های به اصطلاح متمدن، محموله‌های ماسک را از یکدیگر سرقت می‌کردند و سر دستمال توالت با هم دعوا می‌کردند این‌جا؛ در ایران اسلامی، مردم بسیج شدند و بسته‌های فراوان ماسک پارچه‌ای دوختند و به رایگان به همدیگر دادند. ضدعفونی رایگان معابر و... نمونه دیگری از این جلوه باشکوه همدلی بود.
نتیجه شیرین همدلی
خوشبختانه همدلی مردم در موضوع کمبود گاز هم نهایتا به سرانجام شیرینی ختم شد و دیروز وزیر نفت با تأکید بر این‌که شبکه سراسری گاز در کشور هم‌اکنون پایدار است، گفت: از صبح امروز (سه‌شنبه ۲۷ دی‌ماه) گاز همه مشترکان گاز در شهرستان تربت‌جام به‌طور کامل وصل شده است.
جواد اوجی در گفت‌وگو با بخش خبری ساعت ۱۴ با بیان اینکه امسال تولید گاز کشور نسبت به پارسال ۱۳ تا ۱۵ میلیون مترمکعب افزایش یافته است، اعلام کرد: هم‌اکنون روزانه بیش از ۱۹۰ میلیون مترمکعب گاز به نیروگاه‌های سراسر کشور تحویل داده می‌شود و هیچ‌گونه قطعی برق در سراسر کشور گزارش نشده است. وی با اشاره به حل مشکلات تولیدی در
فاز ۱۶ میدان مشترک گازی پارس جنوبی در ابتدای امسال، گفت: این فاز در سنوات گذشته هر ساله در فصل سرما با افت تولید روبه‌رو بود که خوشبختانه با تلاش کارکنان صنعت نفت این مشکل برای همیشه رفع شده است.
وقتی کار بلاتکلیف توتال را ایرانی‌ها انجام دادند
اوجی در گفت‌وگوی دیگری هم اظهار کرد بحث افزایش تولید گاز ان‌شاءالله هم از میادین جدید و هم از تکمیل فاز‌های پارس جنوبی انجام خواهد شد؛ فاز 11 پارس جنوبی نزدیک 20 سال بلاتکلیف بود شرکت توتال هم آمد، قرارداد‌های مختلف بسته می‌شد، اما هیچ اتفاق عملیاتی انجام نمی‌شد اما ظرف همین 15، 16 ماه همکارانمان در شرکت ملی نفت، شرکت پتروپارس ابتکار خوبی به خرج دادند و سکوی 1230 را جابجا کردیم به روی فاز 11؛ قول می‌دهم که ان‌شاءالله تا پایان امسال یا در همین زمستان فاز 11 را به بهره‌برداری برسانیم.
بحث حفظ نگهداشت تولید را داشتیم بحث ذخیره‌‌سازی که در دولت قبل متأسفانه شرکت ذخیره‌‌سازی هم در حقیقت تعطیل شده بود وقتی که جناب آقای رئیسی سفری داشتند به خراسان رضوی‌، آنجا عملیات اجرایی فاز دوم میدان ذخیره‌‌سازی شورجه را شروع کردیم با شرکت داخلی، شرکت مپنا، بحث تقویت شبکه را هم شروع کردیم. این را هم بگویم با توجه به گستردگی شبکه گازرسانی کشور که نزدیک به 480 هزار کیلومتر طول این شبکه گازرسانی است که واقعاً در دنیا بی‌نظیر است ان‌شاءالله تقویت می‌کنیم و اینکه همه مردم عزیز ما و همه مشترکین باید از نعمت گاز بهره‌مند شوند.