kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۸۱۷۳
تاریخ انتشار : ۲۶ دی ۱۴۰۱ - ۲۲:۱۱

اخبار ویژه

 
 
رونویسی BBC فارسی از روزنامه‌های زنجیره‌ای
متاسفانه برخی رسانه‌های مدعی اصلاحات به منبع اخبار رسانه‌های معاند بدل شده‌اند. این رسانه‌ها از بودجه بیت‌المال ارتزاق می‌کنند اما در حال خدمت‌رسانی به دشمن هستند! 
رسانه‌های ضدانقلاب در دشمنی و خباثت علیه ملت ایران از هیچ اقدامی دریغ نمی‌کنند. در این میان، رسانه‌های دشمن در برخی مواقع با کمبود سوژه و خبر مواجه شده و در تهیه خوراک ضدایرانی با مشکل مواجه می‌شوند.
نکته قابل تأمل اینجاست که رسانه‌های زنجیره‌ای به دفعات، این نقطه ضعف رسانه‌های معاند را پوشش داده و در نقش یار کمکی و نیابتی، برای رسانه‌های دشمن خوراک تهیه کرده‌اند.
در جدید‌ترین نمونه، روزنامه اعتماد در مطلبی تأمل‌برانگیز به وضعیت خانواده کیان پیرفلک، کودک شهید 9 ساله‌ای پرداخته که در جریان اقدام تروریستی در ایذه به شهادت رسیده بود.
پس از انتشار این مطلب، بی‌بی‌سی فارسی با ذوق‌زدگی به بازنشر آن پرداخت. این رسانه ضدایرانی در همین رابطه نوشت: «روزنامه اعتماد چاپ تهران می‌گوید میثم، پدر کیان پیرفلک، کودک ۱۰ ساله‌ای که در جریان سرکوب اعتراضات توسط ماموران مسلح جمهوری اسلامی در ایذه کشته شد، به‌دلیل شدت جراحات ناشی از شلیک مستقیم ماموران عملا توانایی حرکتی از ناحیه پایین‌تنه ندارد و حتی نمی‌تواند بنشیند. برادر آقای پیرفلک به روزنامه اعتماد درباره وضعیت جسمی میثم پیرفلک، واکنش به خبر کشته شدن فرزندش و روند درمانی او گفته است.»
این رسانه ضدایرانی در ادامه نوشت: «سجاد پیرفلک گفته برخی از داروهای مورد نیاز برای درمان پدر کیان، فوق‌العاده هم گران بودند و کمیاب. مردم برای پیدا کردن دارو خیلی به ما کمک کردند و همدلی زیادی با ما داشتند». او از رد پیشنهاد کمک‌های دولتی گفته و خبر داده هرگونه کمکی از طرف دولت را منوط به شناسایی قاتل کیان کردیم». پیشتر مهرداد پیرفلک، عموی دیگر کیان پیرفلک نیز در اینستاگرام خود در مورد وضعیت عمومی برادرش نوشته بود و گفته بود که روند مداوای او چندین ماه ادامه خواهد داشت.»
 
دستاوردتراشی کاسبان برجام با دروغ‌های تکراری
روزنامه آرمان ملی در تیتر خود با عنوان «ایران ذیل فصل هفتم منشور بود، واقعیت را بپذیریم» به نقل از یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب نوشته است: «ایران ذیل فصل هفتم منشور سازمان ملل حتی تا مرحله‌ای پیش رفت که در اندیشه برخوردهایی با آن بودند. شش قطعنامه در مورد ایران در شورای امنیت به تصویب رسیده بود. حال مذاکره‌کنندگان قبلی این مورد را قبول نداشته باشند خب، قبول نداشته باشند. ایران ذیل فصل هفتم منشور بود، واقعیت را بپذیریم.»
مدعیان اصلاحات با این مقدمه که ایران ذیل فصل هفتم منشور سازمان ملل بود و بعد از برجام از ذیل آن خارج شد می‌خواهند القا کنند که با برجام شق‌القمر کرده و در حوزه سیاست خارجی انتقادی به عملکرد آنها و دولت مورد حمایت آنها نیست.
این در حالی است که اولاً) چنان‌که بارها گفته شده، هیچ یک از قطعنامه‌های صادر شده علیه کشورمان ذیل کلیت فصل ۷ منشور قرار نداشته و هرگاه آمریکا و متحدان غربی‌اش به‌دنبال کشاندن قطعنامه‌های ضدایرانی به ذیل فصل ۷ بودند، روسیه و چین با این استدلال صحیح که ایران هیچ‌گاه امنیت جهان را به مخاطره نینداخته مانع از این کار شده‌اند. از همین‌رو قطعنامه‌ها علیه ایران صرفاً ذیل بند ۴۱ این فصل و نه کلیت فصل ۷ یا بند 42 (اقدام نظامی علیه یک کشور) به تصویب رسید تا صرفاً «الزام‌آور» بودن آن مشخص و مؤکد باشد.
ثانیاً) چالش اصلی در برجام این نیست که ایران ذیل فصل هفتم بود یا نبود. نکته این است که 8 سال دولت مورد حمایت مدعیان اصلاحات تمام همّ و غمّ خود را بر برجام متمرکز کرد و زلف همه مشکلات و حتی آب خوردن مردم را به برجام گره زد! تا جایی‌که به‌دلیل عدم توجه به ظرفیت‌های داخلی و وضع اقتصادی کشور، تورم‌های کمرشکن و چندصد درصدی در مسکن و ارز و خودرو و کالاهای اساسی و... بر سر این کشور آوار شد. روحانی سال 95 گفته بود: «اگر برجام نبود یک بشکه نفت نمی‌توانستیم صادر کنیم!» حالا همین دیروز خبرگزاری رویترز نوشت: «ایران رکورد فروش نفت در 4 سال گذشته را شکست.» حالا برخی اصلاح‌طلبان بعد از گذشت نزدیک به 9 سال تنها چیزی که به‌عنوان دستاورد برجام معرفی می‌کنند این است که فضای غرب علیه ایران کمی متعادل‌تر شد!
 
نقش مهار کرونا در مثبت شدن شاخص اشتغال
با همت دولت در مهار کابوس کرونا، شاخص اشتغال مثبت شده است.
در حالی که کرونا اواخر تابستان سال گذشته، روزانه 700 نفر قربانی می‌گرفت، اکنون این آمار به زیر 10 نفر و برخی روزها کمتر از 5 نفر رسیده است. واکسیناسیون گسترده و چند مرحله‌ای کرونا، موجب رونق کسب و کارها شده است. در این زمینه روزنامه فرهیختگان گزارش داد: آمارهای منتشرشده نشان می‌دهد خالص اشتغالزایی تابستان 1401 در مقایسه با تابستان سال 1400 حدود 373 هزار نفر افزایش داشته است.
بررسی داده‌های منتشرشده مرکز آمار از نیروی کار کشور نشان می‌دهد جمعیت کل شاغلان کشور در سال 1384 بیش از 20 میلیون و 618 هزار نفر بوده و در طول 16 سال با افزایش 3.1 میلیون نفری به حدود 23 میلیون و 779 هزار نفر در تابستان 1401 رسیده است. درخصوص تغییرات فصلی نیز، مقایسه جمعیت شاغلان در تابستان 1401 با مدت مشابه سال 1400 نشان می‌دهد طی این مدت جمعیت شاغلان کشور رشد 373 هزار نفری (1.5 درصدی) را تجربه کرده است. 
این گزارش با بیان این‌که در بخش کشاورزی در طول ۱۷ سال گذشته، 1/7 میلیون شغل کاهش یافته می‌افزاید: بخش صنعت ایران طی دو دهه اخیر راه متفاوت‌تری نسبت به بخش کشاورزی رفته است؛ به‌طوری‌که نگاهی به آمار شاغلان بخش صنعت نشان می‌دهد این بخش در طول 17 سال گذشته علی‌رغم مشکلات تحریمی و کاهش سرمایه‌گذاری، نرخ رشد هرچند ملایمی داشته است. چنانچه جمعیت شاغل در بخش صنعت کشور از 6 میلیون و 257 هزار نفر در سال 84 به بیش از 7 میلیون و 900 هزار نفر در سال 1400 رسیده است. طی مدت یک‌ساله تابستان 1400 تا تابستان 1401 نیز حدود 121 هزار نفر به این شاغلان افزوده شده، البته در زمینه آمار ذکرشده باید به تاثیرپذیری حداقلی این بخش از تحریم اشاره کرد که شاید با درنظر گرفتن قطع ارتباط با شرکت‌های خارجی و جایگزینی کالاهای مشابه داخلی قابل توجیه باشد. 
بخش خدمات در میان سایر بخش‌های اقتصادی کشور دارای بیشترین سهم اشتغال افراد است. آمار نشان می‌دهد طی سال‌های 1384 تا سال 1398 جمعیت شاغلان در این بخش روند رو به رشدی داشته است اما در سال 1398 و با شیوع ویروس کرونا تقریبا 763 هزار نفر از شاغلان این بخش کاهش یافته است. با این حال طی سال‌های بعد توانسته است بازیابی تقریبا خوبی را نشان دهد، به‌طوری‌که در تابستان 1401 با ثبت اشتغال 11 میلیون و 976 هزار نفری نسبت به تابستان 1400 بیش از 500 هزار نفر به جمعیت شاغلان این بخش اضافه شده است. ظرفیت کشور نیز نشان می‌دهد بخش خدمات هنوز به مرحله اشباع نرسیده و وجود بازارهای بکر خدماتی نظیر اقتصاد دیجیتال و گردشگری و ترانزیت هم به کاهش اتکای به مشاغل صنعتی با توجه به محدودیت‌های سرمایه‌گذاری می‌انجامد و هم به درهم‌تنیدگی بیش از پیش بخش‌های اقتصادی به یکدیگر کمک ‌کند. 
 
فرصت‌های طلایی برای ایران در بازار 850 میلیارد دلاری اوراسیا
بازار گسترده اتحادیه اوراسیا با حجم مبادلات 850 میلیارد دلاری، فرصتی مناسب برای توسعه صادرات ایران است که در دولت رئیسی مورد توجه و اهتمام قرار گرفته است.
روزنامه اصلاح‌طلب آرمان در گزارشی درباره اهمیت این بازار و «فرصت طلایی بازار اوراسیا در سایه رایزنی‌های ایران و روسیه» نوشت: پس از الحاق ایران به اتحادیه اقتصادی اوراسیا حدود ۸۶۲ کالا مشمول تجارت ترجیحی شـد که بیش از ۵۰۰ قلـــم از کالای مذکور برای ایران در نظر گرفته شده درنتیجه بازار بزرگی برای ایران شکل گرفته و اعضای این اتحادیه با برخورداری از ظرفیت‌های مطلوب در بخش استخراج نفت، تولید گاز، تولید برق، تولید آهن و فولاد حائز رتبه خوبی در سطح جهان هستند لذا بخش‌های مختلف اقتصادی درصدد استفاده بهینه از فرصت ایجاد شده برای توسعه تکنولوژی و بازار صادراتی است. طی سال‌های گذشته ایران نتوانسته بود به خوبی از این فرصت بهره‌بـرداری کند این درحالی است که به گفته کارشناسان، با افزایش تحریم‌ها بازار اوراسیا فرصتی طلایی محسوب می‌شود که می‌تواند هزینه‌هـای تحریم را کاهش دهـد هرچند تکمیل کریدورهای تجاری ایران از جمله پیش شرط‌های توسعه همکاری‌ها در این حوزه محسوب می‌شود که می‌تواند رایزنی‌های صورت گرفته با برخی از کشورهای عضو از جمله روسیه را افزایش دهد.
روابط دوجانبه، منطقه‌گرایی و گره‌زدن منافع اقتصادی همسایگان شمالی به ظرفیت‌های ایران، دستاوردهای بیشتری را می‌تواند نصیب ما کند. اهمیت اقتصادی این اتحادیه به قدری است که با شکل‌گیری آن، کشورهای مختلف علاقه خـود را برای عضویت ابــراز کردند و میزان تجارت اتحادیه اوراسیا با کشورهای جهان حـدود ۸۵۰ میلیارد دلار است که از این میــزان 331 میلیارد دلار مربوط به واردات است.
 در توافقنامه تجارت ترجیحی ایران و اعضای اتحادیه اقتصادی اوراسیا، به تولیدکنندگان و صادرکنندگان ایرانی امکان داده شده که بیش از ۵۰۰ قلم کالای خود را با تعرفه صفر و یا نزدیک به صفر درصد به ۵ کشــور اصلی عضو، شامل روسیه، بلاروس، ارمنستان، قزاقستان و قرقیزستان صادر کنند.
جنگ اوکراین، در خلق فرصت‌های جدید برای ایران در توسعه همکاری‌های موجود با روسیه و دیگر کشورهای منطقه اوراسیا بی‌تاثیر نبوده است اما اراده در این زمینه و بهره‌وری مطلـوب از فرصتها شـاخصی مطلوب است که در عرصه بین‌المللی از اهمیتی مطلوب برخوردار است.
کشورهای محصور در خشکی اوراسیا، نیاز مبرمی به دسترسی به آبهای گرم جنوبی دارند بنابراین به صرفه‌ترین و امن‌ترین راه هند برای دسترسی به آسیای مرکزی، قفقاز و اروپا از جغرافیای ایران می‌گذرد و تأکید بر گردشگری و ترانزیت، این فرصت را به ایـــران می‌دهد که زمینـه گره زدن اقتصاد همسایگان بـه ژئوپلیتیک ایران فراهم آمده و هزینه تحریم ایران در صحنه روابط بین‌الملل برای غربی‌ها به شـدت افزایش یابد.