کد خبر: ۲۵۸۱۰۱
تاریخ انتشار : ۲۶ دی ۱۴۰۱ - ۲۰:۱۴

انقطاع اضطراری، انقطاع اختیاری(سلوک عارفانه)

 
 
انسان در دو حال ممکن است خدا را بخواند: یکی در وقتی که اسباب و علل از او منقطع شود و دچار سختی و اضطرار گردد و یکی در وقتی که روح خودش اوج بگیرد و خود خویشتن را از اسباب و علل منقطع کند. در حال اضطرار و انقطاع اسباب، انسان خود به خود به طرف خدا می‌رود، احتیاج به دعوت ندارد و البته این کمالی برای نفس انسان نیست، کمال نفس در این است که خودش، خود را منقطع سازد و اوج بگیرد. (1)
____________
1- بیست گفتار، شهید مرتضی مطهری(ره)، ص 238