kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۷۸۵۰
تاریخ انتشار : ۲۳ دی ۱۴۰۱ - ۲۲:۰۸

امارات تجزیه یمن را کلید زد

اهداف تجزيه طلبانه اماراتي‌ها در يمن با تلاش براي تاسيس يك شركت مخابراتي مستقل از صنعا بيش از گذشته در حال نمايان شدن است.

از ابتداي آغاز تجاوز نظامي ائتلاف امارات و سعودي عليه مردم يمن، همه نشانه‌ها حكايت از تلاش اماراتي‌ها براي تجزيه يمن داشت و اكنون اين نشانه‌ها بيش از هميشه از سوي ابوظبي عليه كشور متحد يمن دنبال مي شود. منابع یمنی نيز روز جمعه گزارش دادند که شورای ریاستی یمن به ریاست «رشاد العلیمی» با انعقاد توافق‌نامه‌ای پروژه مخابراتی عدن را به یک شرکت اماراتی واگذار کرد. شورای ریاستی یمن به ریاست «رشاد العلیمی» وابسته به کشورهای متجاوز عربستان سعودی – اماراتی است و در توافق‌نامه‌ای كه با امارات عربی متحده در عدن منعقد کرد، به امارات این اجازه را داده است که در پروژه‌های بخش مخابرات در مناطق تحت کنترل این شورای ریاستی سرمایه‌گذاری کند و به جای صنعاء که پایتخت قانونی یمن است، عدن را پایتخت موقت شورای ریاستی یمن قرار دهد.
 روزنامه «العربی الجدید» گزارش داد که هدف امارات از انعقاد این توافق‌نامه تاسیس یک شرکت تلفن همراه در عدن و مناطق تحت کنترل شورای ریاستی است كه مستقل از صنعا باشد. طبق مفاد توافق‌نامه مذکور این شرکت می‌خواهد خدمات اینترنتی، سیستم‌های توسعه ارتباطی، کابل‌های دریایی، مرکز ناوبری هوایی و زیرساخت‌های فرودگاه‌ها و بنادر را در یمن ارائه دهد.
مراد منصور، اقتصاد دان یمنی در مصاحبه با العربی الجدید گفت: «آنچه بارها و بارها درباره آن صحبت و [هشدار داده] شده بود، اکنون به نظر می‌رسد در نتیجه فشار زیاد امارات منعقد به دولت به وقوع پیوسته است؛ فشارهایی که باعث شد این دولت با توافق‌نامه‌های سرمایه‌گذاری مانند این  موافقت کند که کاملا غیر شفاف بوده و مطابق با هیچ یک از استانداردهای سرمایه‌گذاری در یمن نیست.»