کد خبر: ۲۵۷۸۲۳
تاریخ انتشار : ۲۱ دی ۱۴۰۱ - ۲۱:۳۷

تلاش 10 سازمان جهانی حقوق بشر برای پاسخگو کردن رژیم  سرکوبگرآل سعود

 
 
۱۰ سازمان بین‌المللی حقوق بشر با تأکید بر کارنامه سیاهِ حقوق‌بشری رژیم آل‌سعود خواستار پاسخگوییِ قضاییِ این رژیم با هدف تحقق عدالت برای قربانیان سرکوب در این کشور شدند.
چندان محتمل به نظر نمی‌رسد که صدای فریادهای حقوق بشریِ سازمان‌هایِ حقوق‌ بشری به گوش سیاستمداران غربی برسد؛ البته درست‌تر آن است که بگوییم، می‌رسد ولی کارگر نمی‌افتد. به هر حال، 10 سازمان بین‌المللی حقوق بشر، از جمله سازمان دید‌ه‌ بان حقوق بشر، حمایت خود را از شکایت قربانیان سرکوب در عربستان از رژیم سعودی به دادگاه بلژیک اعلام کردند.
این سازمان‌های حقوق بشری در بیانیه‌ای مشترک با تأکید بر همبستگی خود با همه قربانیان سرکوب از جمله مخالفان سیاسی و مدافعان حقوق بشر توسط مقامات سعودی، اعلام کردند که سرکوب‌گری دولت عربستان نسبت‌ به سال‌های اخیر دو برابر شده است. به گزارش تسنیم، در این بیانیه آمده است که سرکوب آل‌سعود شامل «فعالان حقوق بشر، اصلاح‌طلبان، نویسندگان و دانشگاهیان» بوده است و قربانیان این سرکوب در معرض آزار و اذیت، افترا و سهل‌انگاری پزشکی و همچنین بازداشت خودسرانه، شکنجه و ناپدید شدن اجباری قرار دارند. این 10 سازمان حقوق بشری بر ضرورت پایان دادن فوری به هر گونه رفتار خشن و غیرانسانی با فعالان و منتقدان سیاسی تاکید کردند و خواستار پاسخگویی قضایی برای تحقق عدالت برای قربانیان سرکوب شدند. بر اساس این بیانیه، قوه قضائیه بلژیک در 24 ژانویه (4 بهمن) در چارچوب اصل «صلاحیت جهانی» که به رسمیت می‌شناسد، تصمیم نهایی را در مورد پاسخگو بودن رژیم سعودی اتخاذ خواهد کرد.«محمد بن سلمان»، ولی‌عهد سودایی سعودی، از زمان روی کار آمدن در سال 2017، الگوی حکومتی سرکوبگرانه و وحشیانه را بیش از پیش در عربستان رایج کرده است. مجازات اعدام به عنوان یک ابزارِ متداولِ سیاسی توسط مقامات سعودی مورد استفاده قرار گرفته و این مجازات برای گسترش ترس در این کشور و ارعاب شهروندان به ویژه در میان فعالان حقوق بشر طراحی شده است.