درخواست پلیس راهور برای بازگشت «سن فرسودگی» و توجه به «اسقاط خودروهای فرسوده»
سردار سیدکمالهادیانفر درباره وضعیت تردد خودروهای فرسوده در کشور به ایسنا گفت: موضوع اسقاط وسایل نقلیه امر مهمی است، اما متاسفانه در حال حاضر شرایطی وجود دارد که اعلام سن فرسودگی خودرو وجود ندارد. ببینید ما درگذشته سن فرسودگی وسایل نقلیه را داشتیم که براساس آن دارنده وسایل نقلیه میدانست که چه زمانی خودرویش در سن فرسودگی و اسقاط قرار خواهد گرفت، اما متاسفانه در حال حاضر سن فرسودگی وجود ندارد و برابر مقررات فردی که معاینه فنی را برای خودرویش دریافت کند میتواند از این خودرو استفاده کند، حالا اینکه این خودرو دودزا باشد یا مشکلات ایمنی داشته باشد، دیگر بستگی به همان معاینه فنی دارد. هادیانفر ادامه داد: به همین دلیل نیز ما تاکید داریم که سن فرسودگی درست شود، یعنی باید مشخص شود که سن فرسودگی یک خودرو چقدر است. بعد از آن هم لازم است که موضوع اسقاط به طور جدی پیگیری شود. شما نگاه کنید سالی دو میلیون وسیله نقلیه وارد چرخه ترافیک میشود اما از آن طرف خروجی نداریم. خب اگر اینطور باشد خیابانها و جادههای ما از خودرو اشباع میشود. در این شرایط معلوم است که آلودگی هوا و... هم چه خواهد شد، پس اینها جزو مواردی است که باید اصلاح شود. وی افزود: همچنین باید دولت محترم نیز تسهیلاتی را بر اسقاط خودروهای فرسوده ایجاد کند. افراد باید از دولت تسهیلاتی را دریافت کنند تا بتوانند تاکسی، خودرو و موتور خود را اسقاط کند.
33 درصد از کل وسایل نقلیه در شرایط فرسودگی و اسقاط
رئیسپلیس راهور با بیان اینکه تقریبا ۳۳ درصد از کل وسایل نقلیه کشور در سن فرسودگی و شرایط اسقاط قراردارند، گفت: البته همانطور که گفتم ما الان دیگر سن فرسودگی نداریم، اما اگر با معیار سن فرسودگی موضوع را بررسی کنیم، ۳۳ درصد از کل وسایل نقلیه کشور در سن فرسودگی بوده و باید اسقاط شود. مثلا در همین بحث موتورسیکلتها، از ۱۲.۵ میلیون دستگاه موتورسیکلت، حدود ۱۱ میلیون دستگاه آن یا انژکتوری نیست یا فرسوده است.
هادیانفر درباره جریمه نداشتن معاینه فنی نیز اظهارداشت: طبق قانون افرادی که معاینه فنی ندارند روزانه ۵۰ هزار تومان جریمه میشوند.