kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۷۳۰۵
تاریخ انتشار : ۱۴ دی ۱۴۰۱ - ۲۱:۲۶

 هرج و مرج در کنگره آمریکا

 
 
سرویس خارجی-
در اتفاقی نادر طی یک قرن اخیر که نشانه تفرقه در حزب جمهوری‌خواه و هرج و مرج در کنگره آمریکاست، مجلس نمایندگان آمریکا سه شنبه نتوانست رئیس‌خود را به دلیل بروز اختلاف بین جمهوری خواهان انتخاب کند.
شکاف در آمریکا چه در جامعه و بین مردم و چه در حاکمیت سیاسی این کشور، عمیق شده و هر از چند گاهی اتفاقی مثل آنچه سه شنبه در مجلس نمایندگان آمریکا رخ داد را می‌طلبد تا خود را به نمایش بگذارد. با وجود این که جمهوری خواهان در مجلس نمایندگان 222 کرسی را در اختیار دارند و برای انتخاب رئیس‌مجلس نمایندگان، 218 کرسی لازم است، آنها نتوانستند به نتیجه برسند چون، 20 نفر از نمایندگان جمهوریخواه، «کوین مک کارتی» را قبول ندارد.!
بر اساس گزارش نشریه هیل در حالی که جمهوری خواهان برای اولین بار از سال ۲۰۱۸ موفق شده‌اند تا کنترل مجلس نمایندگان را به‌دست گیرند، اما عدم تعیین رئیس‌مجلس از سوی آنان که طی ۱۰۰ سال گذشته در آمریکا بی‌سابقه است، موقعیت ضعیف جمهوری خواهان را به نمایش گذاشته است. مهر در این باره به نقل از نشریه «هیل» نوشته، بن‌بست جمهوری‌خواهان آمریکا برای تعیین رئیس‌مجلس نمایندگان به‌دلیل قرار گرفتن «کوین مک‌کارتی» 
و متحدانش در برابر گروه کوچکی از محافظه‌کاران تندرو شکل گرفت. برای کسب کرسی ریاست مجلس به ۲۱۸ رأی نیاز است و پس از اینکه مک کارتی جمهوری خواه به عنوان بخت اول جمهوری خواهان بری ریاست مجلس نتوانست ۲۱۸ رأی مورد نیاز خود را در سومین رأی‌گیری متوالی کسب کند، رهبران جمهوری خواه به سرعت جلسه مجلس را متوقف کرده و نشست بعدی را به روز بعد در روز چهارشنبه(دیروز) موکول کردند. بر اساس این گزارش روز سه شنبه نخستین روز کنگره جدید آمریکا بود که جمهوری‌خواهان توانستند در انتخابات میان‌دوره‌ای اکثریت مجلس نمایندگان آن را از کنترل دموکرات‌ها خارج کنند. اتفاقی که انتظار می‌رود در دو سال باقی مانده تا انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا کار جو بایدن برای پیش بردن برنامه‌ها و دستورکار قانونگذاری‌اش را سخت کند. در دو سال گذشته دموکرات‌ها کنترل هر دو مجلس نمایندگان و سنا را در دست داشتند. هیل می‌افزاید: «بن بست در میان جمهوری خواهان برای تعیین رئیس‌مجلس به اختلافات داخلی میان آنها دامن زده است و «دانیل کرنشاو»، نماینده جمهوری خواه تگزاس، مخالفان مک کارتی را تروریست‌های سیاسی خواند که جمهوری خواهان را در مسیر خودکشی و انتخاب مجدد بایدن در سال ۲۰۲۴ قرار داده‌اند. همچنین سایر متحدان مک کارتی، مخالفان را متهم می‌کنند که بدون اینکه ایده‌های مشخصی را ارائه کنند یا از خود یک نامزد مناسب معرفی کنند، در حال سنگ‌اندازی برای انتخاب مک کارتی هستند. نماینده خشمگین جمهوری خواه گفت: «وقتی از هم حزبی‌های مخالف سؤال شد که چه می‌خواهند، هیچ پاسخی نداشتند.» گفتنی است تا لحظه تنظیم این گزارش، رئیس‌مجلس نمایندگان آمریکا انتخاب نشده و قرار بود چهارشنبه شب(دیشب) به وقت تهران تلاش‌ها برای انتخاب مک کارتی، تکرار شود.
اعدام یک زن در آمریکا
خبر دیگر از آمریکا این که شبکه «سی‌ان‌ان» و دیگر رسانه‌ها از اعدام «امبر مک لالین» زن ۴۹ ساله آمریکایی در رابطه با پرونده قتل و تجاوز جنسی خبر دادند. طبق این گزارش، اعدام این زن آمریکایی در شرایطی انجام شد که تلاش‌های زیادی برای جلب رضایت از فرماندار ایالت میزوری به منظور صدور فرمان عفو او انجام شده بود. سی‌ان‌ان در گزارش خود درباره اعدام این زن آمریکایی را که با تزریق مرگبار انجام شد، امبر مک لالین را «تراجنسیتی» معرفی کرده و اعدام او را این طور توصیف کرده است: «اولین اعدام شناخته شده در تاریخ آمریکا علیه یک شخصی که علنا تراجنسیتی بود»این زن آمریکایی در سال ۲۰۰۳ توسط دادگاهی در این کشور در رابطه با قتل و تجاوز جنسی مجرم شناخته شده بود اما از آن سال تا روز سه شنبه (دیروز) منتظر اجرای حکم بود.طبق روایت سی‌ان‌ان، او در آخرین اظهارنظرش قبل از اعدام از طریق تزریق مرگبار به او گفت: «من بابت کاری که کردم، عذر می‌خواهم. من آدمی دوست داشتنی و دلسوز هستم». یو اس‌ای تودی نیز در گزارش دیگری روایت دیگری از اعدام این زن را آورده و نوشته است که این زن از کودکی آسیب‌های مغزی و روانی مزمنی را تجربه کرده بود که از جمله آنها، سندرم جنین الکلی، خودکشی و افسردگی بودند اما مدارک و اسناد پزشکی وی به دادگاه ارائه نشدند.