kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۶۸۸۰
تاریخ انتشار : ۰۹ دی ۱۴۰۱ - ۲۱:۵۰

شروع به کار تندروترین کابینه رژیم صهیونیستی در میان دعواها، هشدار‌ها و استعفاها

 

سرويس خارجي-
بنيامين نتانياهو درحالي كار خود به عنوان نخست وزير جديد رژیم صهیونیستی را آغاز كرد كه بسياري نسبت به آينده تاريك این رژیم و کابینه و احتمال وارد شدن صهيونيست‌ها به يك جنگ تمام عيار داخلی یا خارجی هشدار می‌دهند. برخی سیاستمداران صهیونیست نیز در اعتراض به روی کار آمدن چنین کابینه وحشی، استعفا کرده و صهیونیست‌های زیادی نیز در تل‌آویو علیه این دولت به خیابان‌ها ریخته‌اند.
تندروترين كابينه تاريخ رژيم صهيونيستي در تل آويو كار خود را آغاز كرده تا دوره پرتنش ديگري در فلسطين اشغالي از سر گرفته شود. ترکیب كابينه فعلي تل آويو، تركيب پیچیده‌ای از بدترین دولت ما فوق محافظه‌کار و تندرو است که ماموریت‌هاي مهمي براي خود تعريف كرده است: از تغيير سیستم قضایی تا الحاق كرانه باختري و بازگذاشتن کامل و بی‌سابقه دست نظاميان مسلح صهيونيستي در مقابل شهروندان بي سلاح فلسطيني. تحلیلگران سیاسی تخمین می‌زنند که كابينه جدید شايد دو سال هم دوام نياورد، چون از يك طرف در دولت جدید، بنیامین نتانیاهو به عنوان نخست‌وزیر به اتهام رشوه، کلاهبرداری و خیانت در امانت داراي پرونده باز قضايي است و محاکمه جنایی او همچنان ادامه دارد. تنها انگیزه نتانياهو براي ائتلاف با گروه‌هاي تندرو و افراطي نیاز شخصی او براي چسبیدن به قدرت است. نتانياهو اميد دارد تا با لغو یا حداقل به تعویق‌انداختن محاکمه‌اش از زندان در امان بماند. به همين دليل به ائتلاف با تندروها نیاز دارد تا آنها قوانین لازم را تغيير دهند تا پرونده محاكمه نتانياهو بسته شود.
آغاز بكار كابينه تندرو رژيم صهيونيستي همراه با موجي از اعتراضات و استعفاها و ختي هشدارها بود. همزمان با شروع بكار نتانياهو، در بيرون از ساختمان كنست گروه زيادي از ساكنان فلسطين اشغالي نسبت به شكل گيري كابينه نتانياهو دست به تظاهرات زدند. اين تظاهرات‌ها در هفته‌هاي گذشته همواره عليه كابينه نتانياهو برگزار شده بود. همچنين چند ساعت پيش از شروع بكار كابينه جديد،  یائیل جرمن، سفیر اسرائیل در پاریس با انتشار پیامی در توئیتر، در اعتراض به تشکیل دولت جدید ائتلافی این رژیم به رهبری بنیامین نتانیاهو از سمتش استعفا کرد. وی با بیان اینکه سیاست‌های نتانیاهو و اظهارات دیگر وزرای کابینه‌اش با ارزش‌ها و باورهای وی در تضاد هستند، اعلام کرد که از سمتش استعفا کرده است.
شكل گيري كابينه نتانياهو همچنين با هشدارهاي متعدد داخلي و خارجي همراه بوده است. علاوه‌بر هشدارهاي متعددي كه در داخل از سوي سياستمداران و مقامات سابق رژيم صهيونيستي اعلام شد، جو بايدن، رئيس جمهور آمريكا نيز به عنوان نزديك ترين متحد تل آويو در بیانیه تبريك خود به نتانياهو هشدار داد و خطاب به کابینه جدید تل آويو گفت: «ایالات متحده به حمایت از راه‌حل دو کشوری و مخالفت با سیاست‌هایی که عملی شدن این راه‌حل را به خطر می‌اندازد یا با منافع و ارزش‌های متقابل ما در تضاد است، ادامه خواهد داد.» لحن پیام تبریک بایدن به نتانیاهو سرد و همراه با هشدارهای متعدد بود و برهمین اساس رئیس‌جمهور آمریکا خطاب به نتانیاهو افزود: «از ابتدا ما با شرکای خود برای ترویج دیدگاه امیدوارانه‌تر از صلح، از جمله بین اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها، کار کرده‌ایم و هدف ما ادامه این کار مهم با کابینه جدید اسرائیل تحت رهبری نخست‌وزیر نتانیاهو است.» بسياري از هشدارها درباره شكل گيري كابينه نتانياهو به‌دليل آن است كه منتقدان داخلي و خارجي نتانياهو مي دانند كه اهداف كابينه جديد از جمله الحاق كرانه باختري مي تواند به جنگ جديد با فلسطيني‌ها منجر شود و در اين جنگ و نبرد تمام عيار، حمايت بين المللي از تل آويو نيز به صورت حداقلي خواهد بود.
نتانياهو ديگر شاه نيست!
چند سال پيش، مجله تايم، نتانیاهو را بدليل حضور طولاني مدتش در پست نخست وزيري، «شاه نتانياهو» خواند، اما در اين دوره نتانياهو نه شاه است نه شاهزاده، او يك نخست وزير ضعيف و در تعقيب دادگاه است كه نيازمند تغيير قوانين است تا از دادگاه نجات يابد و از همين رو نتانياهو 73 ساله دست به دامان تندروها شده تا با تغيير قوانين از جلسات دادگاه نجات يابد، به همين دليل نتانياهو به راحتی در برابر فشارها و حتی اخاذی‌های سیاسی گروه‌هاي تندور تسلیم می‌شود. او به شرکای تندرو خود هر آنچه که آنها خواسته‌اند، حتي بیشتر داده است. تندرو‌ها از او فرماندهي نيروهاي نظامي، پليس، مجوز ساخت شهرك‌هاي جديد و در نهايت الحاق كرانه باختري را خواسته‌اند و نتانياهو به هيچ‌كدام نه نگفته و فقط در برابر اين خواسته‌ها، يك درخواست دارد: تغيير قوانين براي بستن پرونده قضايي اش.
از هم اكنون برنامه‌هاي كابينه تندرو تل آويو نماد نژادپرستي كامل در فلسطين است و بسیاری از برنامه‌ها و مناصب در كابينه جدید دارای پیشوند «یهودی» یا «ملی» هستند. به عنوان مثال، «هویت یهودی»، «میراث یهودی»، «ماموریت‌های ملی» و غیره. پیام برتری نژادي یهودیان بلند و واضح است، اما احساس بي ثباتي اين كابينه به شدت نژادپرست هم از هميشه روشن‌تر است. چهره‌هاي تندرو كه قدرت را در تل آويو به‌دست گرفته‌اند، حتي از وضعيت حوزه ماموريتي خود نيز اطلاعي ندارند. به عنوان نمونه «اسحاق گلدکنف»، وزیر مسکن در مقابل دوربین ادعا کرد كه «نمی‌دانم اسرائیل واقعاً با بحران مسکن مواجه است یا خیر؟» اين در حالي است كه همه مي دانند که قیمت خانه در همه مناطق الشغالي فلسطين در سال جاری 20 درصد افزایش یافته است و خرید خانه فقط در توان افراد محدودي است. اين در حالي است كه اسحاق گلدکنف تندرو خودش بر خلاف ادعاهاي حمايت از جامعه فقیر ارتدوکس، یک صهيونيست تاجر، مرفه و دلال املاک، صاحب چندین آپارتمان و یک ساختمان لوكس در تل آويو است. طبيعي است كه او اطلاعي از بحران مسكن ندارد.
تركيب دشمنان خوني در كنست
با وجود آن كه كنست رژيم صهيونيستي در حال حاضر شامل تندروترين چهره‌هاي صهيونيسم است، اما در راس كنست يك فرد همجنس باز نشسته است. «امیر اوهانا»، از طرف نتانياهو به عنوان رئیس‌کنست معرفي شده و اوهانا که اولین وزیر همجنس‌ باز اسرائیل است. در پارلماني كه 45 عضو آن همگي با لباس و رداي يهوديت كلاسيك و تندور حاضر مي شوند، حضور يك همجنس باز در راس پارلمان تركيب تناقض‌هاست. در حالي كه صهيونيست‌هاي تندرو معتقد به مبارزه و حتي اعدام همجنس بازها هستند، اكنون رئيس آنها يك همجنس باز شده است. اين تركيب متناقض بيش از هرچيز مي تواند پيامي درباره بي ثباتي و درگيري‌هاي آتي در كنست باشد. اوهاناي همجنس باز، مغربی الاصل است و پیشتر از سوی نتانیاهو برای تصدی پست دادگستری انتخاب شده بود. وی عضو جناح راست افراطی حزب لیکود محسوب می‌شود و در گروهی به نام سرزمین اسرائیل کامل فعال است. همچنين اوهانا حامی ازدواج همجنس بازان است و علناً به همجنس باز بودن خود اعتراف می‌کند. وی مدتی قبل با رویکرد حزبش درباره تایید پیش‌نویس قانون افزایش محدودیت برای همجنس باز مخالفت کرده بود. روزنامه چپگرای اسرائیلی‌هاآرتص نيز به منظور انعکاس نگرانی فزاینده نسبت به این که رژیم بیشتر به طرف راست افراطی حرکت می‌نماید، نوشت که این ائتلاف، افراطی‌ترین، نژادپرستانه‌ترین، همجنس بازترين و مذهبی‌ترین (حکومت خاخام‌ها) در تاریخ رژیم صهیونیستی است.‌هارآتص افزود این کابینه می‌تواند اختلافات داخلی را بیشتر، حقوق اقلیت‌ها را محدود و درگیری بین اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها را تشدید کند. بارزترین گمانه‌زنی‌ها حاکی از آن است که دولت جدید شهرک ‌سازی را گسترش خواهد داد. سه شنبه گذشته مطابق با 27 نوامبر دو روز قبل از تحلیف دولت، کنست قانون درعی را تصویب کرد که به نام آریه درعی رهبر حزب افراطی دینی شاس نامگذاری شده است. این قانون به او اجازه می‌دهد تا علی‌رغم محکومیت وی به جرایم مالیاتی و محکومیت به حبس تعلیقی، به عنوان وزیر کابینه منصوب شود. انتظار می‌رود درعی و اسموتریچ از حزب صهیونیست دینی در سمت وزیر دارایی قرار گیرند. همچنین اسموتریچ که خود بخشی از جنبش شهرک نشینان است، به بخش‌هایی از آژانس مدیریت غیرنظامی که تحت نظارت وزارت جنگ فعالیت می‌کند، سیطره یافته است. همچنین کنست پیش از اعلام تشکیل کابینه قانون بن گویر که به نام ایتمار بن گویر وزیر امنیت ملی پیشنهاد شده است را تصویب کرد که به پلیس رژیم اختیارات بیشتری اعطا می‌کند.