kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۶۸۷۸
تاریخ انتشار : ۰۹ دی ۱۴۰۱ - ۲۱:۵۰

وعده آنکارا برای عقب‌نشینی از سوریه چقدر قابل اعتماد است؟

 

وزیر خارجه ترکیه گفته آنکارا آماده واگذاری مناطق تحت اشغال خود در سوریه به دمشق است؛ ادعایی که با پرسش‌های جدی رو‌به‌رو است.
6 ماه مانده تا انتخابات ریاست جمهوری ترکیه حزب حاکم ترکیه به رهبری «رجب طیب اردوغان»، رئیس‌جمهور این کشور، می‌کوشد تا تمام برگ‌های برنده خود را رو کند تا در انتخابات سخت آتی موفق باشد. یکی از حوزه‌ها، سیاست خارجی ترکیه است که می‌تواند یک برگ برنده برای اردوغان باشد؛ اردوغان با عادی کردن روابط خود با سوریه می‌تواند این برگ برنده را رو کند. برای این مهم نیز ممکن است هر وعده‌ای داده شود که البته به گفته کارشناسان باید در آنها به دیده تردید نگریست. در همین رابطه «اورهان میراوغلو»، نماینده حزبِ حاکمِ «عدالت و توسعه» ترکیه در پارلمان این کشور به خبرگزاری اسپوتنیک گفت: «مطمئناً منطقی است که فکر کنیم تماس‌ها بین ترکیه و سوریه در سال ۲۰۲۳ ادامه خواهند یافت و ممکن است دیدار دوم در آنکارا و دیدار بعدی در دمشق برگزار شود. این تماس‌ها موجب می‌شود روابط ترکیه و سوریه از حالت سردی خارج شود.» وی با بیان اینکه نشست سه جانبه اخیر وزرای دفاع در مسکو از نظر ارتقای روابط روسیه و ترکیه به سطح استراتژیک‌تر حائز اهمیت است، افزود: «به ایران که در نشست‌های قبلی شرکت نکرده بود، یک کرسی در این نشست اعطا خواهد شد.» گفتنی است، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه هم ۱۵ دسامبر (24 آذر ماه) اعلام کرده بود، به «ولادیمیر پوتین»، رئیس‌جمهوری روسیه پیشنهاد داده قبل از نشست رؤسای سرویس اطلاعات، وزیران دفاع و خارجه روسیه، ترکیه و سوریه، رهبران این سه کشور نشست داشته باشند. وزارت دفاع روسیه روز چهارشنبه اعلام کرد، وزرای دفاع روسیه، سوریه و ترکیه و نیز رهبران سرویس‌های اطلاعاتی این سه کشور در مسکو مذاکرات سه جانبه برای بررسی راه‌های حل بحران سوریه داشتند. همچنین «مولود چاووش‌اوغلو»، رئیس‌دستگاه دیپلماسی ترکیه، در نشست ارزیابی پایانی سال ۲۰۲۲ مدعی شد: «ترکیه بارها تأکید کرده قصد دارد در صورت برقراری ثبات سیاسی و بازگشت اوضاع سوریه به روال عادی مناطقی که در حال حاضر در آنها حضور دارد را به سوریه واگذار کند.» چاووش‌اوغلو اشاره کرد، در صورت به وجود آمدن زمینه مشترک بین دو کشور درخصوص مبارزه با تروریسم امکان همکاری مشترک در آینده وجود دارد. وی تاکید کرد که ترکیه به تمامیت ارضی و حاکمیت سوریه احترام می‌گذارد.
گفتنی است، برخی از کارشناسان هشدار می‌دهند، با توجه به این‌که انتخابات ترکیه نزدیک است باید بسیاری از سخنان مسئولان ترکیه را شعارهای انتخاباتی برای سال آتی دانست و چندان به آنها تکیه نکرد. به هر حال مشخص نیست و باید منتظر ماند و دید شرایط به چه سمتی خواهد رفت. البته باید این را هم در نظر داشت که به هر حال عادی ‌سازی روابط با سوریه به نفع ترکیه است.